
Milí kamarádi, dneska nás čeká gigantická porce spoilerů ze Strixhavenu. Informace o mechanikách, jednotlivých kolejích, hromada karet (prakticky celý Mystický archiv), ale i flavorových informací, rekapitulace preview streamu – a na závěr něco speciálního. Držte si klobouky, jdeme na to!
Začneme tradičně s překladem článku o mechanikách od Matta Tabaka.
Jak se připravujete prozkoumat Univerzitu Puštíkov na sféře Arcavios, máte asi pár otázek. Snad jsou to i téže, které se tu ptají každý semestr: V jakém oboru budu jednou promovat? Může mi projít nenaplánovat si žádné hodiny před druhou odpolední. Jakým novým prostředkům k zbavení se svých nepřátel se tu mohu naučit? A zatímco s těmi prvními dvěma vám neporadím, ta poslední je fakt moje parketa. Takže si sedněte, hodina Mechaniky Strixhavenu I právě začíná.
LEKCE NAUČENÉ
Není to tady na Puštíkově jenom o flirtování, soubojích se spolužáky, tréninků Čarověže a stěžování na svého arogantního přiděleného poradce tady. Pár hodin týdně se tady věnujeme i skutečné výuce, a tak tu máme nové klíčové slovo learn – učit se.
Pokud vás kouzlo nebo schopnost instruuje učit se, máte dvě (no technicky tři, dostaneme se k tomu) volby. První je, že můžete zahodit kartu a pak líznout novou. To je skvělý způsob, jak si vylepšit to, co máte v ruce, vyměnit extra země či karty, které zrovna nechcete, za šanci na něco lepšího.
Ale třeba to, co potřebujete, nemáte v knihovně. Vaší druhou volbou je ukázat kartu s typem Lesson (lekce) mimo hru a dát si ji do ruky. Lesson je nový typ kouzla, který potkáte na instantech a sorcery, jako Expanded Anatomy.

MAGECRAFT
Lekce jsou jen jedny z mnoha instantů a sorcery, které budete při studiu v Puštíkově sesílat a kopírovat. A zatímco tato kouzla mají působivé efekty samy o sobě, nové schopnosti magecraft vám poskytnou ještě další odměny navíc. Tady máme dychtivého bažanta: Eager First-Year.

Mno, ten +1/+0 bonus je celkem fajn, ale řekněme si to na rovinu – někdy chcete prostě něco krapet silnějšího. Profesore?

Každý bonus za magecraft je jiný, a jsou tady karty s magecraft, které podporují různé styly balíků a herních preferencí… pokud jste oddaný a pečlivý student tajemna, a ujistěte se, že máte připraveno dosti instantů a sorcery.
WARD
Čarodějové se na mnohém neshodnou, ale všichni nemají, zdá se, rádi, pokud jim někdo dělá bordel ve věcech. Kteréžto dělání bordelu jim nyní trochu zkomplikujeme zavedením nového evegreen klíčového slova – ward. Evergreen klíčová slova jsou ta, která potkáváte v každém setu, jako flying a trample. Ward tedy můžete očekávat i v dalších setech pro Strixhavenu.

Ward je spouštěná schopnost. Kdykoli se permanent s ward stane cílem kouzla nebo schopnosti pod kontrolou protihráče, je toto kouzlo či schopnost zrušena, pokud protihráč nezaplatí cenu uvedenou po slovu „ward“. To může být mana, životy, či cokoli jiného, co se dá považovat za cenu. Dlužno podotknout, že tohle se týká jakéhokoli kouzla či schopnosti pod kontrolou protihráčl – Aury, spouštěné schopnosti, cokoli dalšího, co cílí permanent s ward. Kouzla a schopnosti, které necílí, ward nespustí.
Modální oboustranné karty
Už ani nevím zda si pamatujeme, jak dělat Magic bez modálních oboustranných karet, ale ukázaly se být super, tak proč to neudělat z nova? Nejsou už úplně nové, ale možná je vidíte poprvé – takže si zopákneme – namísto možnosti transformovat se vám dovolují zahrát kteroukoliv z obou stran.
Každá z pěti kolejí Puštíkova má oboustrannou modální kartu s jejími dvěma děkany. Jsou tady ale i další modální oboustranné karty. Téměř všechny reprezentují dvojakou povahu jednotlivých kolejí. Ale jsou tu i nějaká překvapení.
Pravidla se nezměnila. Pokud sesíláte takovou kartu, zvolíte si tu, kterou chcete seslat. To samé platí, pokud je jedna strana země, ale takové tady nenajdete.Pokud ji dáváte na bojiště bez seslání, dostanete vždy přední stranu, ale pouze tehdy, umí-li vůbec přední strana přijít na bojiště. Pokud je to sorcery nebo instant, tak ji takto položit nelze.
Více (či komplexnější interakce) se dozvíte v release notes pro Strixhaven, ale také můžete mrknout na ty ze Zendikar Rising nebo Kaldheimu – i tam toho najdete dost.
********************
Takže to byl Matt Tabak. A teď se podívejme na stream ke Strixhavenu. Ta nesla název Strixhaven Campus Tour.
A také prozradili, že překvapivým dalším sférochodeckým návštěvníkem je Lukka.
No a nakonec byly konečně odhaleny země doplňující nekompletní cyklus.
Z „tangolandů“ a „reveallandů“ tedy nakonec vyhrály „reveallandy“ doplňující pětku ze Shadows over Innistrad.
Mike Turian předvedl karty s novými mechanikami – magecraft, learn/lesson, a ward. Některé jste viděli výše. Další jsou tyto:
Poslední lekce – Confront the Past – poměrně nenápadně naznačuje, že se Wizardi možná rozhodnou ignorovat vývoj popsaný v knize War of the Spark: Forsaken.
Doug Beyer pak s Jimmym prošel jednotlivé koleje. U každé z nich jsme dostali jednu kartu, a sice místního učedníka-žáka, vždy se schopností magecraft.
Také jsme dostali pro každou kolej krátký filmeček a informaci o tom, co její studenti preferují za mazlíky.
Ke každé koleji jsme také dostali jméno jejího dračího zakladatele. Naštěstí, podobně jako v Bradavicích, jsou jména kolejí ve skutečností příjmení zakladatelů.
Dračí zakladatelé před 700 lety ukončili „věk krve“, a zřídili univerzitu. Potkáme je zde jako legendární bytosti.
A nakonec jsme dostali komplet karty pro všech pět generálů z Commanderu.
Takže jen krátce:
DĚJETVRZ
Zakladatel: Velomachos Dějetvrz
Mazlíci: duchové
Děkani: Plargg, děkan Chaosu, a Augusta, děkanka Řádu
Generál: Osgir Obnovitel
KOUZLIŠTĚ
Zakladatel: Garazeth Kouzliště
Mazlíci: Elementálové, ideálně kombinace ohně a ledu
Děkani: Uvilda, děkanka Dokonalosti, a Nassari, děkan Vyjádření
Generál: maestro Zaffai, Hromodirigent
Geniální dvojsmysl slova „conductor“ – zároveň vodič (elektřiny) i dirigent trochu kazí fakt, že Wizardi v textboxu pokazili kartě jméno.
DILEMAX
Zakladatel: Tanazir Dilemax
Mazlíci: Fraktálové (fakt!)
Děkani: Kianne, děkanka Podstaty, a Imbraham, děkan Teorie
Generál: Adrix a Nev, Dvojsesílatelé
STŘÍBROSLOV
Zakladatel: Shadrix Stříbroslov
Mazlíci: Inkousťáci, bytosti ze zhmotnělé inkoustové magie
Shadrix je zatím jediný, pro koho máme i kartu. Zde ji vidíte v borderless promo verzi – tu budou mít všichni.
Děkani: Shaile, děkanka Zářivosti, a Embrose, děkan Stínů
Generál: Breena, Demagožka
A konečně…
SUCHOKVĚT
Zakladatel: Beledros Suchokvět
Mazlíci: Havěť (Pests)
Děkani: Valentin, děkan Žíly, a Lisette, děkanka Kořene
Generál: Šerovrbka, Esencověštkyně
No a pak byl samozřejmě zmíněn Mystický archiv – tedy sbírka kouzel ležící v Biblioplexu obsahující všechna kouzla, co kdy byla v Multivesmíru seslána. A v podstatě od včerejška nedostáváme nic jiného, než těchto 63 karet. Tak aspoň pár ochutnávek:
…a dva kousky, které fakt chcete mít v boosteru ke kartám s magecraft:
A jako bonbónek na závěr tu mám pětici polospoilerů ze středy. Na pěti stránkách byli představení prominentní studenti jednotlivých kolejí.
Quintorius Kand, či zkráceně Quint. Student archeomancie v Dějetvrzi, který tráví většinu času v Bezedné knihovně, kde se věnuje svému výzkumu. Jeho mysl přetéká fakty a vědomostmi, které se mohou kdykoli hodit. Coby student Dějetvrze svou magii manifstuje většinou pomocí svitků a knih, často v podobě ostrých listů papíru tvořených zlatavou energií. Považuje za extrémně důležitou přesnost historických líčení – prioritou je pro něj pravda, protože umožňuje uchovávat fakta namísto mýtů. Na Puštíkově pobírá stipendium, ale zbývající poplatky za studium pokrývá z brigády na vykopávkách, kde spolupracuje s archeology. Quint si přeje naučit se co nejvíce o historii a minulosti rasy loxodonů skrze odhalení dlouholetých záhad. Studuje tvrdě, aby získal dobré jméno pro sebe i svou rodinu. Ačkoliv je velice oddaný studiu, věčně trpí toulavým srdcem, neustále jej ponoukajícím cestovat a objevovat. Chce zjistit kdo doopravdy je a věří, že se mu to může podařit skrze expedice na významná historická místa.
Kořána Vichrosrdečná je orčí dívka, studentka Kouzliště. Je jedinečnou a výjimečnou osobou s dlouhými zářivě barevnými vlasy a kůží s modrými a rudými tóny. Její oděv je výrazný a dramatický, často obsahující šarlatové ohnivé a azurově modré vodní tóny. Šaty vypadají jako namalovaný oceán lávy.
Kořána má nepřekvapivě umělecké sklony, ale někdy dokáže být velmi prchlivá, stejně jako plameny na jejím šatu. Má chronické problémy s dokončováním své práce a odevzdáváním načas k posouzení, takže mnozí z jejich profesorů ji občas musí honit po kampusu, aby se na její práci mohli podívat. Tvrdí, že její dílo není nikdy hotové – pořád má pocit, že není dokonalé. Podle hesla „sama sobě nejpřísnějším kritikem“ se Kořána občas nadchne pro velkou vizionářskou myšlenku a týdny na ní pracuje … jen aby se najednou rozhodla, že co stvořila, naprosto nenávidí a zničila to během chviličky. Její matka, Samara Vichrosrdečná, byla uznávanou kouzelnicí, a Kořána je tak pod permanentním tlakem, aby dostála jménu své rodiny – ona sama je už pátou generací studentů Kouzliště v její rodině. Občas je tahle váha na jejích ramenou dosti těžká, frustrující, nebo důvodem k hněvu. Ráda by se nicméně odpoutala od odkazu rodiny a tvořit vlastním stylem. Její matka uměla vytvářet dokonalé skulptury z ledu a vody, ale Kořánina magie je divoká – umí bleskově zmrazit vodu ve výtrysku. Učí se plně se poddat své divoké magii a posunout hranice vlastní tvořivosti, aby získala uznání a slávu za své vlastní výtvory, nikoli za díla svých předků.
Zimone Wola je dívčí studentka koleje Dilemax, odborníků na numeromancii, studujících vzory, zákonitosti, fraktály a symetrie, schopných dokonce vyvolávat bytosti stvořené z fraktálů samotných.
Zimone je zázračné dítě, které bylo přijato do Puštíkova v mnohem mladším věku, než je zvykem. Díky své abnormálně vysokému intelektu skládala zkoušky jednu za druhou, dokonce i ty, na které by normálně ve svém věku neměla stačit. Nedávno si zvolila svou kolej, a k radosti svých profesorů to byl právě Dilemax – a zdejší učitelé prostě milují, když mohou mít ve třídě takového žáka. I když je v Dilemaxu, udržuje přátelství se dvěma dívkami, které potkala v prváku – jedné nyní už z Kouzliště a jedné ze Stříbroslovu. Jejím cílem je rozluštit Vorzaniho domněnku – slavný a nerozřešené magické teorém, který se snaží rozluštit již několikátá generace Dilemaxu. Zimone často najdete v Bezedné knihovně, kde hledá knihy, které by jí pomohly s řešením. Její mysl je její největší zbraní. Její magie má podobu fraktálů a matematických interpretací přírody. I ona má nadání v rodině – její babička byla kdysi slavnou profesorkou na Dilemaxu, ale z nejasných důvodů ji už dlouho na univerzitě neviděli. Ačkoli je Zimone nesmírně chytrá, někdy je poněkud nejistá. Má občas problémy vyrovnat se s nevyřešenými tajemstvími, zejména co se týká její rodiny. Její studium na Puštíkově jí pomohou přijít na to, kdo je, ale zdejší výzvy jí pomohou přijít na to, kým chce být.
Mágové Stříbroslovu znají moc slov a jak je používat – někdy doslova – jako zbraně. Umí svou magii zhmotnit slovy nebo používají svůj typický černý inkoust, pro obranu i útok. Jsou styloví ve třídě i v boji, a berou si motto své koleje. „Ostrý styl. Ostřejší důvtip.“ k srdci. Typický Stříbroslov je soutěživý a se silnou vůlí, odvahou vést a bystrým úsudkem ohledně ceny moci.
Všechny tyto rysy najdete u Killiana Lu, člověčího studenta druhého ročníku koleje Výmluvnosti. Pohledné rysy, ostře řezaná čelist a vlasy barvy dokonalé půlnoční černi vás upoutají okamžitě – stejně jako vždy perfektně padnoucí jednobarevný oblek – ale jeho neuvěřitelná odhodlanost a pracovní etika jej mu vysloužila uznání u vrstevníků i na fakultě.
Někteří říkají, že je to dáno faktem, že jeho otec je děkanem Stříbroslovu – mistr básnického umění a přísný muž, který žene syna k tomu, aby byl nejlepší v ročníku. Pevná disciplína a věčně pozorný otcův zrak, který zachytí každou Killianovu chybu, kterou mu náležitě vytkne a připomene dlouhý rod mistrů inkoustu tvořících rodokmen Luů. Každá Killianova chyba je chybou jeho otce, a tím pádem i rodiny Lu. Slabost v čemkoli prostě není na pořadu dne. Nikdy.





