Sférochodecké balíčky Ravnica Allegiance

Milí kamarádi, jako tradičně patří týden po prerelease a před uvedením sady do distribuce sférochodeckým balíčkům. Ravnica Allegiance nám stejně jako GRn přinášejí dva chodce, kteří se ujali míst šéfů gild a v nastávajícím konfliktu přímo či nepřímo poslouží Nicolu Bolasovi. Každý ovšem zastává zcela jinou filozofii a roli…

 

 

 

 

 

 

 

Úvodem

Pro připomenutí – co to byly předkonstruované decky a posléze intropacky, o tom jsem se rozepisoval na začátku prakticky každé recenze. Opakovat to zde není třeba, pro zájemce odkaz třeba sem.  Racionále stojící za zrušením intropacků a stvořením sférochodeckých decků popisuje Mark Rosewater zde.

Po odbočce, kterou přinesl Core 2019. se vracíme k osvědčenému modelu. Máme zde dva chodce s cenou 6+ man plus všechny slíbené „speciální“ karty – rare tutor na zdejší verzi chodce (hledá v knihovně i ve hřbitově), bytost s bonusem, pokud máte na bojišti jakoukoli verzi daného chodce, common typické kouzlo daného chodce (zde jednou blesk, jednou bytost), a místo commonu Guildgate.

Dovin je v RNA přímo agentem Nicola Bolase, zatímco Domri se zmocnil vlády nad Gruulskými klany a jejich jménem šíří na Ravnice zkázu, což hraje Bolasovi do karet.  Co se týká barevných kombinací, s Ralovým balíčkem byly pokryty všechny dvoubarevné kombinace; tyto dva balíčky opakují dominarijskou dvojici Teferi+Chandra (UW a RG).

Tak jdeme na to!

 

DOVIN, ARCHITEKT ZÁKONA

Dovin Baan je rodák z Kaladeshe, vedalken s vrozenými vlohami pochopit daný systém (ať už se jedná o objekt, stroj, člověka, skupinu, zřízení) a identifikovat jeho slabé stránky; což mu dále  dává možnost jej co nejjednodušeji a nejúčinněji narušit či zneschopnit. Byl to právě on, kdo požádal Stráž brány o pomoc se zajištěním bezpečnosti na Veletrhu vynálezců. Na Kaladeshi zastával post inspektora, a byl přímo účasten událostí bloku Kaladesh, kde se setkal s Tezzeretem, a po vítězství rebelů správně usoudil, že Tezzeret byl jen agentem, vykonavatelem vůle vyšší moci. Dovin se rozhodl tuto moc vystopovat a setkal se s Nicolem Bolasem.  Byl doslova ohromen genialitou a „bezchybným plánováním“ Praotce draků. Bolas mu dal nabídku, kterou Dovin nemohl odmítnout – šanci přetvořit si celý svět podle sebe k dokonalosti a efektivitě. Od první návštěvy Ravnicy (když verboval Stráž) toužil zdejší pokažený systém napravit. Stal se členem Azorijského senátu a postupně v něm stoupal v hierarchii prostřednictvím využívání a zneužívání právních kliček, zahlcováním soudců a senátorů papírováním (často přehlíženým, ale zákony požadovaným), překládáním klíčových mítinků a zajištěním odvolávání důležitých lidí, až nakonec nahradil nepopulárního husara Agmanda Sarva v pozici hlavy pilíře Lyev. Když byla Isperia přelstěna a zabita Vrasčiným zkameňujícím pohledem, zaujal Dovin pozici vůdce Azorijského senátu.  Pod jeho vedením začal Senát používat thoptéry k permanentnímu monitorování populace, a také mágy předvídající budoucnost, s jejichž pomocí bylo po vzoru Minority Report možno zatýkat pachatele ještě předtím, než zločin spáchali.

 

Dovinův balíček funguje jako kombinace osvědčených strategií UW Skies (letadla) a tempo balíčku. Zdejší bytosti mají prakticky všechny buď flying, nebo vigilance, případně se umí odtapovat či tapovat jiné.

Flying: 1/3 za 1W, dvojice Spirit of the Spires (2/4) a Windstorm Drake (3/3), kteří navíc dávají všem vašim poletuchám bonus do obrany, resp. útoku, Senate Courier s možností dát si vigilance (1/4), Chillbringer (3/3 za 4U, navíc ETB na jedno kolo tapne a zmrazí bytost soupeři)

Vigilance: Zmíněný Courier, Tenth District Veteran (který navíc při útoku odtapne další), Azorius Knight-Arbiter (navíc neblokovatelný),a Dovinův homunkulorobůtek (pokud máte Dovina).

Posledními kousky jsou místní reprint 3/1 kočky – zde doslova – Prowling Caracal, a Elite Arrester, tapovač exkluzivní pro tento balík.

Elite ArresterDovin's Automation

Z jedenácti instantů má devět azorijskou schopnost addendum. Poslední dva exempláře jsou Dovinův tutor, který posílá tapnutou bytost na vršek knihovny.  Jednotlivá kouzla umí: plošnou nezničitelnost (+ vigilance a posypání +1/+1 žetony), +2/+2 (+flying), 3 zranění taplé bytosti (nebo 5), -4/-0 do konce kola (+ tapnout a zmrazit), a líznout dvě karty (+ 2 životy)

Na chuť zde máte očarování, kterým můžete soupeře zlobit  – Verity Circle. Pokaždé, když soupeř tapne bytost a neútočí, líznete. A samozřejmě umí tapovat samo.

Dovin je takový typický chodec z PW decku. Klasických šest man, dává karetní a životovou výhodu, to je v pořádku, druhá „zmrazovací“ schopnost podporuje strategii balíčku, a ultimátka hru vyhrává, pokud máte něco na stole.  Na rozdíl od Domriho je pravděpodobnější, že se k jeho seslání a využití v rámci normálního vývoje hrydostanete.

Mezi zeměmi míte 4 brány, 12 plání a 10 ostrovů.

Strategie

Dovinův balíček je v mých očích vylepšenou verzí Teferiho balíčku z Dominarie; kromě karakala tu nejsou slabší bytosti, každá něco umí, a také v oblasti instantů a různých triků je vybaven lépe, než ten dominarijský.  Strategie je jasná – sázet tam letce, využívat vigilance k tomu, že jste schopni zároveň ofenzivy i defenzivy, a soupeře vyvádět z míry zamykáním, tapováním a vracením.  Vzhledem k tomu, jaký je Dovin „control freak“, je až ironické, že balíček je (pro svůj level) skoro dokonalou demonstrací nekontrolní stránky kombinace UW.

 

 

 

 

DOMRI, NIČITEL MĚST

Zatímco Dovin má za sebou poměrně dobře zmapovanou nedávnou historii, s Domrim jsme se potkali pouze v Return to Ravnica bloku. Domri byl sirotek živořící v Pásu rozvalin, který vždy obdivoval Gruuly, ale byl příliš malý a z jejich pohledu slabý, než aby jej mezi sebe vzali. Společníky se mu tedy stala divoká zvířata, ke kterým si vyvinul neobyčejnou afinitu – tehdy se poprvé projevily jeho vrozené vlohy k magii. Když jednoho dne použil své schopnosti, aby z Pásu rozvalin vyhnal s pomocí stáda bestií vlezlou invazní skupinu Orzhovů, všiml si jej sám Borborygmos a učinil z něj čestného člena klanu Hořícího stromu.

Když dospěl do požadovaného věku, podstoupil klasický gruulský rituál dospělosti a přijetí do klanu – být pohřben přes noc zaživa. To se ale „zvrhlo“, neboť Domri pod tíhou země jej zavalující zpanikařil, začal se modlit ke starým bohům, a z vypětí se zažehla jeho jiskra. Ocitl se na Naye, kde se setkal se skupinou cylianskýchstopařů bohů„, uctívajících místní behemoty, kteří jej zachránili před smrtí v čelistech gargantuána.  A tam jsme jej viděli naposled.

Nyní se Domri vrátil. Vyzval Borborygma, nejsilnějšího gruulského náčelníka, k souboji, který vyhrál s pomocí nekonečných vln vyvolávaných bestií; čímž se stal de fakto novým gildovním pánem Klanů. Domri je si dobře vědom, že se celé gildovní zřízení potácí na okraji propasti, a je rozhodnut se svými klany jej tam postrčit a shodit vstříc chaosu. Koordinovanou snahou šíří Domriho klany ve městě smrt a zkázu, dávaje pozor na to, aby utrpěly ztráty všechny ostatní gildy,a udržel je tak v boji proti sobě.  Domri prohlašuje, že na prohnilých základech nelze postavit žádnou novou mírovou smlouvu; je nutné vše vypálit do základů a nastolit nový řád – přirozené právo silnějšího. Nikya, nejmocnější gruulská šamanka a vyznavačka Starých způsobů, gruulské původní filozofie, vidí v Domriho vzestupu k moci naději a znamení, že se blíží Poslední Pustošení.

Domriho balíček je klasický RG tlačák, obohacený o novou gruulskou schopnost riot nabízející vám, zda chcete udeřit rychleji, nebo v dlouhodobém hledisku silněji.

Riot najdete na „vanilla“ bytostech Zhur-Taa Goblin (2/2) a Rampaging Rendhorn (4/4), dále na french vanille Wrecking Beast (5GG 6/6 trample) a pak na bytostech, co umí i něco navíc. Clamor Shaman při útoku znemožní jedné bytosti blokovat, Frenzid Arynx má trample a umí se zvětšit.

Bolrac-Clan Crusher umí žeton na vaší bytosti proměnit na Shock kamkoliv. To se vyplatí.

Axebane Beast a Feral Maaka jsou 3G 3/4 a 1R 2/2 výplně křivky, podobně slouží i Gravel-Hide Goblin (umí se zvětšovat), a Sylvan Brushstrider (při příchodu přidá 2 životy). Připadá vám to nudné? Nemusí.

Vrcholem křivky jsou totiž End-Raze Forerunners, aka „prasátka“ – za osm man dostanete vigilance, trample, haste 7/7, ještě s vestavěným +2/+2, trample a vigilance všem ostatním vašim bytostem. Jinými slovy, pokud je soupeř nezruší, má to rozdáno silně na betla.

Bytosti doplňuje dvojice Domriho exkluzivních karet pro tento balíček. Tutorem je 5/2 trample nodorog, a uncommonem odvolávajícím se na Domriho Charging War Boar.

Mezi kouzly máme 4x Domriho sorcery blesk Ragefire (za 1R 3 do bytosti), instantní 2x  Burn Bright (+2/+0 všem) a 2x Stony Strength (+1/+1 žeton a odtap). Flavorově trochu paradoxně pak vitráž, která všem vícebarevným bytostem dává +1/+1 bonus. Kterou by Domri pravděpodobně s chutí rozmlátil na maděru 🙂

Domriho karta pak  doplňuje balík – plusová schopnost znamená plošné posílení a haste, prostřední je blesk za 3 a poslední je tak trochu win more. Celkově ho ale sráží jeho vysoká cena, protože pokud se dostanete k tomu, že Domriho zahrajete, udržíte na stole další 4 kola na ultimátku a ještě jste pořád nevyhráli, je asi něco špatně 😉

Mezi zeměmi nic nepřekvapí – brány, hory, lesy.

Strategie

Mňo, co k tomu říci – sypejte to tam po křivce a tapujte do útoku; Moc víc se s touto kombinací historicky vymyslet nedalo a nedá ani zde.   Jediné rozmýšlení vám poskytuje riot, což snad podle situace vyhodnotit dokážete. Pokud se soupeř loudá, využívejte haste, pokud s vámi drží krok, volte spíše silnější bytost v dlouhodobém horizontu. Balík neobsahuje žádné manové urychlení, čímž se tematicky odlišuje od Chandřina balíčku v Dominarii, která na něm naopak stála (zejména v kombinaci s kickerem).

Flavorové okénko

Stejně jako minule jsme si historii obou chodců řekli. Zbývá se tedy podívat na karty.  Co se Domriho týká, ten toho moc nenamluví – ačkoli je to pořád VÝRAZNÝ pokrok od Borborygma, jehož jediné projevy podle Teysy v původním Ravnica bloku zahrnovaly „Žrádlo!“ a „Rozdrťte je!“

„Hodná holka.“ (Domri’s Nodorog)

„Tvoje drahocenný zákony tě teďka nezachrání!“ (Ragefire)

A to ještě nevíte, jak se nám rozjel v sadě….

Co se obrázků týká, jak u prasátka, tak u nodoroga vidíme Domriho na hřbetě zvířete, Ragefire nám jej pak ukazuje z pohledu oběti.  Domriho sférochodecký obrázek je pak – pohříchu – asi nejlepší ze všech čtyřech variant.  Na krabičce od decku vypadá podezřele obézní, na mythic edition jako uřvaný výrostek, a jeho klasická ilustrace ze sady posloužila jako předloha pro desítky memů, kde ho nechávali viset za ruce ze zábradlí a podobných věcí. No, možná ještě ilustrace z gildovního prerelease kitu.

Co se týká Dovina, na jeho kartě se objevuje (a na Dismissalu opakuje) motiv azorianského runového magického kruhu (který mimochodem najdete i na všech kartách se schopností addendum). Dovin očividně také nepovažoval za nutné se nijak přestrojovat, jeho základní oděv je zcela totožný s kaladeshským, zbavil se jen kovových doplňků –  zejména filigránového límce, nárameníků a náramků na předloktí a nahradil je více azoriansky vypadajícími – i na těch jsou ale kaladeshské spirálové vzory.  Pod velkou kulatou sponou na břiše (která je očividně azorianská, opakuje se i u Arrestera) je pak dobře vidět (na sférochodecké kartě) symbol Konzulátu 😉

„Tady jsme skončili.“ (Dovin’s Dismissal)

„Stůj! Potřebuji vidět tvoje doklady.“ (Elite Arrester)

Největší bomba je ovšem tady měděný homunkulík…

I když byl stvořen pro boj, neznamená to, že není sofistikovaný. 

Ano, jak vidíte, když zrovna nebojuje, může si svoje palcátokladívko  odložit do stojanu na vlastní záda a uvolnit si tak ruce, aby mohl pánovi nachystat čaj. A nebo je dokonce natolik sofistikovaný, že ten čaj popíjí sám a přitom rozjímá nad smyslem vlastní existence? You decide 😉

 

Zhodnocení

Máme za sebou šestou dvojici (Core 2019 pětku nepočítám)  z nové řady „sférochodeckých“ decků. Jak se Wizardům podařilo naplnit očekávání? První porovnejme s Markovou definicí nového produktu:

  • Musí být představěný. Stavění vlastního balíčku je až třetí level.
    • zde nevidím problém. Jasné ano.
  • Musí mít jasné zaměření. Duels i sample decky měly jasné zaměření na sférochodce, od toho se tedy odrazili
    • Dovin je lepší UW Skies/Tempo, než byl Teferi. Domri je obstojné agresivní RGčko bez manového urychlení, čímž se dostatečně liší od Chandřina RG balíku v Dominarii, který na něm naopak stál.
  • Musí pomoci s přechodem mezi 1. a 3. levelem. Zlatá střední cesta – postavíme deck za tebe, ale tím pádem může být o chloupek složitější.
    • Domriho balíček je sice aggro only, ale díky riotu vám dává šanci i přemýšlet  U Dovinova musíte přemýšlet a kombinovat, jak nejlépe využít narušování soupeřova gameplánu, nicméně častá vigilance vám to usnadňuje.
  • Musí sedět do produktové řady. Core sety vždy stály trochu mimo. Noví hráči ale vzhlížejí k zavedeným hráčům a ti se zajímají o současné produkty.
    •  PW decky se podle mého etablovaly dobře a kombinace relativně schopného a snadno modifikovatelného decku s foil chodcem podle průzkumů trhu funguje na jedničku.
  • Musí být přitažlivý a vzrušující. Nemá být takový, aby měli zavedení hráči pocit, že si jej musí koupit, ale zároveň ne takový, aby od něj nové hráče odrazovali. Najít tu správnou rovnováhu mezi „dostatečně cool pro zkušené“ a „ne zas tolik, aby si to museli kupovat“ – to byl kumšt.
    • Viz výše. Za mne rozhodně palec nahoru.

A moje osobní hodnocení? 90%.

Když jsme u toho, rád bych zde okomentoval stanovisko, které jsem mohl vidět u několika jiných recenzentů, v Česku i mimo, které se promítalo do jejich případných výsledných hodnocení produktu a které pramení z nevědomosti či nepochopení: ať už vám budou jinde tvrdit cokoliv, sférochodecké balíčky k sadám nejsou a nikdy nebyly zamýšleny a designovány tak, aby se dobře hrály proti sobě. Stejně jako tomu tak nebylo u jejich předchůdců –  Intro Packů. A jelikož Duel Decky skončily, takový produkt v tuto chvíli ani na trhu nebude.

 

Podobně jako u Intro Packů nechybí ani dva boostery k úpravám balíčku, kde si můžete otevřít cokoli včetně pecek jako Hydroid Krasis, Vannifar, nebo shockland a další..  Co se týká financí, žádná vyložená bomba zde není, ale samotné karty chodců si drží cenu kolem stovky, dva boostery by vás vyšly na dalších 150…takže vlastně dostáváte celý zbytek balíčku za nějakých 40 Kč. A to není vůbec špatné.

Tak příští týden na viděnou, buď nad překladem spoileru RNA, nebo nad překladem brožurky z Bundlu, nebo třeba taky nad obojím 😉

-Honza Adam

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

7 komentářů k “Sférochodecké balíčky Ravnica Allegiance”

  1. Honza2 napsal:

    Jenom přidám zajímavost. Když se před (dost) lety začala vymýšlet nynější storyline na Ravnice, vymysleli se Dovin i Kaya jako místní sférochodci pro Azorius a Orzhov. Z toho důvodu je Dovin takový chladný a bez emocí – místní vedalkeni takoví jsou. Až pak se rozhodli uvést je nejdřív na jiných světech, aby zdůraznili Bolasovy mezisférové machinace.
    viz https://magic.wizards.com/en/articles/archive/making-magic/odds-ends-ravnica-allegiance-2019-01-28

    • Honza Adam napsal:

      Jop, to jsem si chtěl schovat na později, ale díky za doplnění. Konečně je ta Dovinova „studenočumáčí“ úchylka (kaladeshskou optikou) odůvodněna. 🙂

  2. kubicvak napsal:

    Ahoj
    Chtěl bych se zeptat na věc, která sice s článkem bezprostředně nesouvisí, ale už mi delší dobu vrtá v hlavě. Co se stalo s produktem Signature Spellbook? Po Jaceovi jsem se těšil na další, ale je ticho po pěšině. Jsou v plánu další produkty z této řady?

  3. Mik napsal:

    Ragefire nedává kamkoli, ale pouze do potvor.

Zanechte odpověď