Sférochodecké balíčky Guilds of Ravnica – recenze

Milí kamarádi, jako tradičně patří týden po prerelease a před uvedením sady do distribuce sférochodeckým balíčkům. Po odbočce v Core 2019 se vracíme ke klasickému počtu dvou.

 

 

 

 

 

 

 

Úvodem

Pro připomenutí – co to byly předkonstruované decky a posléze intropacky, o tom jsem se rozepisoval na začátku prakticky každé recenze. Opakovat to zde není třeba, pro zájemce odkaz třeba sem.  Racionále stojící za zrušením intropacků a stvořením sférochodeckých decků popisuje Mark Rosewater zde.

Po odbočce, kterou přinesl Core 2019. se vracíme k osvědčenému modelu. Máme zde dva chodce s cenou 6+ man plus všechny slíbené „speciální“ karty – rare tutor na zdejší verzi chodce (hledá v knihovně i ve hřbitově), bytost s bonusem, pokud máte na bojišti jakoukoli verzi daného chodce, common typické kouzlo daného chodce (zde jednou blesk, jednou bytost), a místo commonu Guildgate.

Vraska i Ral jsou v GRN agenty Nicola Bolase, oba se zmocnili vlády nad svými gildami – Izzet, respektive Golgari. Ironií osudu právě tyto dvě gildy se kdysi spolu „ovšem bez hlubšího příběhového podkladu“ potkaly v Duel Decku.  Vraska opakuje barvy Lilianina balíčku z Amonkhetu, zatímco Ralův balík konečně doplňuje poslední dvoubarevnou kombinaci, která v produktové řadě PW decků ještě nevyšla – modro-červenou. Nepočítaje tedy samotného Nicola a jeho tříbarevný balík z Hour of Devastation.

Tak jdeme na to!

 

RAL, POVOLÁVAČ BOUŘÍ

 

 

Ral Zarek, bouřný mág. Poprvé viděn coby nový „cool“ chodec v expanzi pro Duels of Planeswalkers 2012, následující ve šlépějích Nissy Revane a Kiory. Podobně jako ony jej posléze čekal debut i v karetní podobě.

Od té doby jsme se dozvěděli i něco o jeho pozadí. Ral, odmalička nadaný v oblasti „bouřné magie“, vyrůstal v chudinské čtvrti Ravnicy, a stál v kolektivu vždy trochu mimo. Teprve když jako teenager vstoupil do gildy Izzet, jeho talenty byly (alespoň načas) doceněny. Za ty roky se stal vysoce postaveným gildovním mágem, Niv-Mizzet jej dokonce pověřoval důležitými projekty, včetně řešení záhady Implicitního bludiště.  Když ale coby „běžce“ nominoval místo něj pro ten účel stvořeného weirda Meleka, Ral se vzbouřil, Meleka při startu závodu zlikvidoval a účastnil se sám. Kupodivu jej tento čin v očích Mizzeta nic nestál. Zde se také Ralovy cesty poprvé zkřížily s Jaceovými.

Bludiště bylo vyřešeno a Jace – cizinec –  se stal Živoucím Guildpactem – další urážka pro Rala. Ral se totiž bál, že kdyby Niv přišel na jeho sférochodectví, zase by vše ztratil, a kdyby se stal Guildpactem on, s gustem by „vládl“ celé Ravnice a nikomu by to již nevadilo. Dokonce by byl takto spokojen a nemusel by ani navštěvovat další světy. Později se Ral podílel na koncepci Projektu Světluška, který mu zadal Niv-Mizzet – a ze kterého se nakonec vyklubal stopař sféroportací, ač se Ral snažil jeho pokrok právě z tohoto důvodu sabotovat, až mu jej Niv-Mizzet sebral a svěřil jej Mizzix.  Jeho vztah s Jacem se stal víceméně přátelským, dokonce Jace upozornil na anomálie, ze kterých se vyklubaly pravidelné sféroportace Gideona z Ravnicy na Zendikar a zpět. Tím položil základ k setkání Jace a Gideona, a později i zrození Stráže brány.

Na konci Amonkhetu jsme se ovšem dozvěděli, že Ral pracuje pro Bolase, a že „jeho práce nepokračuje dost rychle“. Z GRN víme, že zatímco se Niv-Mizzet zaobíral vlastním výzkumem, Ral mu v podstatě ovládl gildu pod nosem. Izzetové, v GRN zaměření prakticky jen na bouřnou/bleskovou magii (elementalisty, chemágy či weirdy zde nenajdete), jsou v nastávajícím konfliktu zatím na straně Nicola Bolase.

 

Ralův balíček je zaměřen na izzetskou tematiku, která je již třetí blok totožná – kouzla a triggery s nimi související. Wee Dragonauts zde jsou jako reprint z vůbec první inkarnace Izzetů, připojují se k nim Fire Urchin, Leapfrog a na rare slotu moc hezký Erratic Cyclops.

Mezi modrými bytostmi najdete útočící narušovače soupeřova plánu (oslabující Vedalken Mesmerist, střílející Hellkite Whelp), ETB posilovače (Rubblebelt Boar), zlevňovače kouzel (Goblin Electromancer), vanilkové a skorovanilkové bytosti (Fearless Halberdier, Muse Drake, 1/3 letec s kartou navíc), Omnispell Adept vám dovoluje sesílat instanty a sorcery jen za 3 many, a Ralův vycvičený 3/3 trample viashino čaroděj získává bonus do útoku podle karet v ruce, pokud máte nějakého Rala na stole.  Passwall Adept (flavorově spíše dimirský) pak pomáhá kyklopům, staticasterům či dalším potvorám projít do hráče.

Aby měly karty za co triggerovat, máme tu hned 12 kouzel. Některé mají jump-start, dovolující je zahrát 2x. To je případ sorcery létání Maximize Altitude či blesku Direct Current, a instantů Chemister’s Insight (lízni 2) a Sonic Assault (tapnutí bytosti + 2 zranění kontrolerovi). Doplňují je „normální“ blesky Precision Bolt (Ralův common) a Command the Storm. Ral’s Dispersal je pětimanový (!!) Unsummon s tutorem na zdejšího Rala.

Ral samotný je celkem obstojný, na chodce z PW decku. Plusově líže, mínusově se umí celkem i sám bránit a jeho „sedmičková“ ultimátka je flavorovým mrknutím na jeho afiliaci s Nicolem Bolasem (a celkem slušně game-winning).

Země jsou samozřejmě ostrovy, hory, a místo common tap-duálu ravnická vylepšená specialitka – guildgate. Nicméně v tomto konkrétním balíčku je to jedno, s „gejty“ zde neinteraguje nic.

Strategie

Ralův balíček není pro UR typický counterburn (rušení byste tu hledali marně), spíše tempo balíček využívající triggerů a karetní výhody. Ačkoliv všechny inkarnace Izzetu měly karty s triggery za sesílání instantů nebo sorcery, teprve napotřetí s nimi gildovní mechanika skutečně synergizuje, neboť replicate kopie nesesílalo, ale vytvářelo, a overload neměl vůbec žádný vliv. S jump-start kouzlo skutečně dvakrát sesíláte. Takže využijte toto na maximum, důležité budou i blesky, vracení a Passwall Adept, který umete cestičku největším bijcům typu kyklopa, draka nebo Ralova ještěřího čaroděje.

 

VRASKA,  GORGONA VLADAŘKA

Vraska. Snad žádná jiná postava neprošla tak zajímavou metamorfózou, jako ona. Představena kdysi v bloku Return to Ravnica, jako oběť boroského zátahu a následné rvačky ve vězení, která stála život mnoho Rakdosů, Gruulů a Golgari, kdy před smrtí Vrasku zachránilo pouze zažehnutí jiskry a spontánní sféroportace.  Později se začala prostřednictvím sítě špehů a vrahů mstít všem, kdo tehdejší masakr způsobili.

V dobách Jaradova vládnutí Golgari nepatříly gorgony k vládnoucí třídě Golgari, a samotní Golgari, ač nepostradatelní z hlediska zajišťování potravy pro většinu Ravnicy, byli ostatními gildami dosti opovrhováni. Ani jedno se Vrasce nelíbilo. A podobně jako u Rala opravdu nevzala Jaceovo pověření Živoucím Guildpactem vůbec dobře. Dokonce se jej pomocí vražd specificky jmenujících se lidí pokusila nalákat do pasti a zabít.

Později se Vraska se dala do služeb Nicola Bolase, který jí slíbil, že jí pomůže nejen získat vládu nad Golgari, ale i Golgari v rámci postavení mezi gildami. I díky němu se dozvěděla o Umrileku, mauzoleu, kde byly ukryté prastaré houbové zombie z dob ještě před Guildpactem, a přivedla k němu kraulského smrtikněze Mazirka.  Později ji Bolas vyslal na Ixalan, aby zde získala důležitý předmět. A zde došlo k pozoruhodnému zvratu.

Na Ixalanu totiž skončil (díky Uginově důmyslně umístěné mentální nástraze) Jace Beleren, s myslí zmrzačenou a zlomenou po prohře s Bolasem na Amonkhetu. Vraska jej nejdříve chtěla „ze staré známosti“ zabít, ale když přišla na jeho totální amnézii, došlo jí, že jej může využít. Postupem času se ale mezi nimi vyvinulo skutečné pouto a porozumění, které přetrvalo i poté, co pád do vodopádu poblíž Orazcy vrátil Jaceovi většinu vzpomínek na minulost. Pochopil ji a ona pochopila i jeho historii – a že toho mají hromadu společného – vyděděnci využívaní okolím. Jejich přátelství tím neutrpělo, ba možná přerostlo v něco víc.

V Jaceově mysli také uviděla to, co Nicol Bolas chystá pro Ravnicu, a zhrozila se. Gilda je jedna věc, ale tady šlo o celý svět. Společně se dohodli, že jí Jace nechá dokončit úkol (krádež Nesmrtelného slunce), dočasně skryje její pravé vzpomínky na Ixalan a implantuje jí falešné;  a Vraska bude sloužit jako nevědomý dvojitý agent, dokud jí Jace kódovým slovem vzpomínky nevrátí – ideálně v kritické chvíli finálního střetnutí s Bolasem.

 

Nyní je ale Vraska to, co toužila. Královna Golgari.  Bolas zajistil Jaradovo uvěznění a jeho vydání Vrasce na milost a nemilost. Co se odehrálo, nevíme. Faktem je, že se poměry v Golgari změnily. Devkarinští elfové jsou nyní páriové, zatímco opovrhovaná rasa hmyzích kraulů je nyní jednou z hlavních sil Roje, hned vedle Bývalých – houbových zombií z mauzolea, které do značné míry nahradily Lotlethy – frakci nekromantů a nemrtvých.

Golgarijská schopnost v GRN je undergrowth, založena na počtu bytostí ve vašem hřbitově. Proto je potřeba mít ideálně hřbitov čím plnit.

Bytostí je tu ale jen o 4 více než v izzetském balíčku. Hromada z nich je navíc vanilla ( slangový výraz pro bytost bez jakýchkoli schopností navíc – 4/3 ceratok, 4/5 Douser of Lights, či French vanilla (viz předtím, ale jen s jedním keywordem) (3/1 letci Bartizan Bats nebo 2/3 menace Kraul Raider (Vrasčin common)). Skoro bych sem počítal i dvojici hmyzáků – brouka a stonožku, kteří dodají +1/+1 žeton (jeden při příchodu, druhá při smrti). Najdeme tu i pár elfů – Devkarin Dissident se po vzoru starého Lionheart Maverick zvětšuje, Glowspore Shaman plní hřbitov a má šanci vám recyklovat zemi, a multifunkční Swarm Guildmage dává všem menace, nebo přidává života. Rare Beast Whisperer je menší vzpomínkou na jiný kousek z první Ravnicy – Primordial Sage.

Undergrowth najdeme na trojici bytostí, vždy jako ETB efekt. Rhizome Lurcher přichází s odpovídajícím počtem žetonů, Kraul Foragers přidávají životy, a Lotleth Giant naopak dává zranění do soupeře.  Poslední je pak zástupce Bývalých , Attendant of Vraska (exkluzivní uncommon). 3/3 za 1BG vám dá po smrti tolik životů, kolik je její odolnost, pokud máte na stole Vrasku.

Mezi kouzly najdeme až 7 removalů. 3x Dead Weight na malé, 2x Prey Upon, a dvakrát Vrasčin rare tutor Vraska’s Stoneglare, který za 6 man zničí bytost a ještě vám přidá životy za její odolnost. Ral’s Dispersal opravdu pláče v koutě. Posledním kouzlem je také vzpomínka na první Ravnicu. Semínka síly se zbavily bílé a ztrojnásobily se do podoby Bounty of Might.

Vraska opět splňuje parametry PW deck chodce. První schopnost pomáhá útočení, druhá je už tradičně ničení něčeho za -3 (takovou měla dosud každá Vraska, jen se měnila specifika cíle + bonusy). Ultimátka je sice silná, ale na rozdíl od té Ralovy závislá na situaci a rozhodně ne samospasitelná.

Zbytek znáte – lesy, bažiny, guildgaty. 🙂

Strategie

Popravdě, Vrasčin balíček mi přijde v porovnání s Ralem o mnoho nudnější. To je zapříčiněnou hlavně velkým počtem vanilla a pseudovanilla bytostí, které v podstatě mají za úkol si jednou dvakrát kousnout a umřít, aby poskytly undergrowth. Největší payoff z undergrowth je samozřejmě Lotleth Giant sloužící jako doťuk soupeře, jinak spoléháte na Rhizome Lurchery a to, že vám Foragers přidají dost životů na dobrání se lategame. To ostatně podporují přidáváním životů i další kusy.  Podobně klíčovou roli jako Passwall Adept tu bude mít Swarm Guildmage, který by měl zajistit, že vaše početnější armáda větších (byť vanilla) bytostí projde skrz.

Strategií je tedy buď využít rané rychlé kousky (elfy a brouky), když přijdou, ale jinak vydržet do lategame a přejet soupeře s pomocí přerostlých bytostí.

 

Flavorové okénko

Historii Vrasky a Rala jsme si řekli vždy na úvod balíčků. Zbývá tedy jen okomentovat obsažené exkluzivní karty.

Na tutory se žádný flavor (jako obvykle) nevešel.

Precision Bolt

Ral vládl mocí blesku celý život, ale nikdy neměl ke svým potřebám dispozici sílu celé gildy.

Ral’s Staticaster

Staticaster sice nemá flavortext, je ale zajímavý z jiného ohledu. Ještěří viashiny jsme na Ravnice viděli zatím pouze mezi Borosy a Gruuly, případně mimo gildy (Viashino Slasher, Viashino Fangtail, Stormscale Anarch). Mezi Izzety jsou novinkou. Staticaster to dotáhl daleko, jiní slouží poněkud..specifičtějším potřebám.

Vrasčin balíček je sdílnější:

Kraul Raider

Kraulové kdysi stáli opovrhováni na okraji golgarijské společnosti, ale s nástupem Vrasky se stali uznávanou silou v Roji.

To už jsme tak nějak probrali výše. Dlužno připomenout, že kraulové byli novinkou v RtR bloku, kde dostali jednu kartu (Kraul Warrior). Do určité míry jsou vizuálně podobni dominarijským (otarijských) nantukům, jen v povaze se, řekněme, liší.

Attendant of Vraska

Když byli Bývalí osvobozeni ze svých hrobek, stali se pro Vrasku ihned k boji připravenou armádou.

Pobočník nám nabízí detailní pohled na zombii z řad Bývalých (Erstwhile). Ti jsou pokryti chorošovitými houbovými výrůstky, ne zcela nepodobnými těm, kterými nyní chodí ozdobená Vraska samotná.

 

Co se týká ilustrací chodců, obě jsou fajn. Vraska, které se od jejích původních podob v RtR a DD dostalo mírných úprav, v Ixalanu vypadala nejlépe na key artu, zatímco obě chodecké karty nebyly nic moc. Tahle je obě strčí do kapsy, i když mythic edition a normální verze ze sady (ta zejména) jsou hezčí. Vraska jako královna na trůně je prostě nej. Ral Zarek má správně nadřazeně-nafoukaný výraz floutka vědomého si vlastní výjimečnosti, jak bychom očekávali – sadový Viceroy je proti tomu spíše zlověstný, a mythic edition ještě jízlivější.  Za mne super v obou ohledech.

Zhodnocení

Máme za sebou šestou dvojici (Core 2019 pětku nepočítám)  z nové řady „sférochodeckých“ decků. Jak se Wizardům podařilo naplnit očekávání? První porovnejme s Markovou definicí nového produktu:

  • Musí být představěný. Stavění vlastního balíčku je až třetí level.
    • zde nevidím problém. Jasné ano.
  • Musí mít jasné zaměření. Duels i sample decky měly jasné zaměření na sférochodce, od toho se tedy odrazili
    • U Rala není problém  – tempo+spells matter témata jsou provedena dobře. Vrasčin balíček není na první pohled úplně pochopitelný a mnoho bytostí je jen na tapování do útoku a umírání. Nicméně i zde je jasná strategie založená na gildovní schopnosti. 
  • Musí pomoci s přechodem mezi 1. a 3. levelem. Zlatá střední cesta – postavíme deck za tebe, ale tím pádem může být o chloupek složitější.
    • Spells matter téma zde ještě nebylo, Vrasčin balíček zase učí hráče plánovat dlouhodobě dopředu a využívat hřbitov k maximalizaci undergrowth efektů. Za mně dobré. 
  • Musí sedět do produktové řady. Core sety vždy stály trochu mimo. Noví hráči ale vzhlížejí k zavedeným hráčům a ti se zajímají o současné produkty.
    •  PW decky se podle mého etablovaly dobře a kombinace relativně schopného a snadno modifikovatelného decku s foil chodcem podle průzkumů trhu funguje na jedničku.
  • Musí být přitažlivý a vzrušující. Nemá být takový, aby měli zavedení hráči pocit, že si jej musí koupit, ale zároveň ne takový, aby od něj nové hráče odrazovali. Najít tu správnou rovnováhu mezi „dostatečně cool pro zkušené“ a „ne zas tolik, aby si to museli kupovat“ – to byl kumšt.
    • Viz výše. Za mne rozhodně palec nahoru. Bonus za finální doplnění posledního páru.

A moje osobní hodnocení? 85%. Prostor pro zlepšování je vždycky, ale tady to opět neodflákli. Pět procent oproti Dominarii čistě jen kvůli té hromadě vanilky u Vrasky.

Když jsme u toho, rád bych zde okomentoval stanovisko, které jsem mohl vidět u několika jiných recenzentů, v Česku i mimo, které se promítalo do jejich případných výsledných hodnocení produktu a které pramení z nevědomosti či nepochopení: ať už vám budou jinde tvrdit cokoliv, sférochodecké balíčky k sadám nejsou a nikdy nebyly zamýšleny a designovány tak, aby se dobře hrály proti sobě. Stejně jako tomu tak nebylo u jejich předchůdců –  Intro Packů. A jelikož Duel Decky skončily, takový produkt v tuto chvíli ani na trhu nebude.

 

Podobně jako u Intro Packů nechybí ani dva boostery k úpravám balíčku, kde si můžete otevřít cokoli včetně pecek jako Doom Whisperer, Assassin’s Trophy a další..  Co se týká financí, žádná vyložená bomba zde není, ale samotné karty chodců si drží cenu kolem stovky, dva boostery by vás vyšly na dalších 150…takže vlastně dostáváte celý zbytek balíčku za nějakých 40 Kč. A to není vůbec špatné.

Tak příští týden na viděnou nad překladem spoileru Guilds of Ravnica!

-Honza Adam

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

5 komentářů k “Sférochodecké balíčky Guilds of Ravnica – recenze”

  1. Honza2 napsal:

    Jen drobnost, Ral nemá „common“ bytost, ale kouzlo Precision Bolt.

  2. Zeel napsal:

    Neví náhodou někdo, kdy budou wizardi vydávat příběhy?

  3. Honza2 napsal:

    Snad od zítřka…

Zanechte odpověď