Sférochodecké balíčky Dominaria – recenze

Milí kamarádi, jako tradičně patří týden po prerelease a před uvedením sady do distribuce sférochodeckým balíčkům. Tentokrát zde máme dva dvoubarevné, oba v kombinaci, která zde ještě nebyla. Pojďme se na ně podívat!

 

 

 

 

 

Úvodem

Pro připomenutí – co to byly předkonstruované decky a posléze intropacky, o tom jsem se rozepisoval na začátku prakticky každé recenze. Opakovat to zde není třeba, pro zájemce odkaz třeba sem.  Racionále stojící za zrušením intropacků a stvořením sférochodeckých decků popisuje Mark Rosewater zde.

Podobně jako už párkrát předtím zde máme dva chodce, z nichž má pouze jeden „normální“ verzi v sadě.  Šest man se už stalo pro chodce z PW decků skoro pravidlem  V decku dále máme všechny slíbené „speciální“ karty – rare tutor na zdejší verzi chodce (hledá v knihovně i ve hřbitově), bytost s bonusem, pokud máte na bojišti jakoukoli verzi daného chodce, common typické kouzlo daného chodce (zde obě bytosti), a common duál (původně ETB taplé U země z Oath of the Gatewatch/Shadows over Innistrad).

Oba balíčky jsou dvoubarevné. U Teferiho je to i s ohledem na jeho barevnou identitu jasné, Chandra si tentokrát přibrala jako sekundární barvu zelenou.

 

TEFERI, POKOŘITEL ČASU

 

Teferiho balíček je podobně jako sférochodec sám modrobílý. Teferi nikdy nebyl zcela, abych tak řekl, tuctovým modrým mágem – raději než tvrdou kontrolu nad situací vyznával vždy hravější přístup, manipulaci s časem a triky. Jeho balíček se k tomuto poměrně hodí – nejde o UW control, ale spíše variaci na modrobílé tempo – levné + evasivní bytosti s malým historickým subtématem

Začínáme s jednomanovým tréninkovým konstruktem, který po sobě nechá žeton, když zemře. Na dvou manách máme místní reprint bílé 3/1 common vanilla bytosti poprvé viděné ve Future Sightu (tentokrát je to Rytíř Nové Benalie), Relic Runnera, který je neblokovatelný pokaždé, když sešlete historické kouzlo, a legendu Tetsuko Umezawa, která učiní neblokovatelné všechny vaše bytosti, které mají sílu nebo odolnost (!) 1.

Na třech manách najdete artefaktový kluzák z kostí aesthira, který neumí blokovat, a Teferiho dceru Niambi, která je bohužel ale jen 2/2 vanilla sloužící jako tutor na Teferiho kartu.

Na čtyřech manách je klasika v podobě Juggernauta, zlevňovací Jhoiřina sovička (na historická kouzla) a archeolog, který jednak recykluje artefakty, jednak roste o žetony za každé zahrané historické kouzlo.

Na pěti další klasika – Serra Angel, a Teferiho speciální bytost – Strážce je 2/6, ale pokud je Teferi (jakákoli verze chodce) na stole, je 6/6.

No a na šesti máme Zahida, mocného džina, kterého můžete seslat také za 3U+tapnutí netapnutého artefaktu. Férová cena za 5/6 letce, ne? Teferi sám je pak velmi zajímavá karta – umí odtapovat (stejně jako jeho první chodecká verze), umí lízat a přidávat životy, a jako správný časomág vám přidá jako ultimátku další kolo.

Balíček doplňuje deset kouzel  – oslabovací cantrip-trik Befuddle, zabíjení Gideon’s Reproach, proliz Divination a Teferiho exkluzivní kouzlo Temporal Machinations (třímanový Unsummon s bonusem líznutí, máte-li artefakt)

Země tvoří po 11 od obou basiců + 4 Meandering River.

Strategie

Teferi byl už od dětství pěkný výlupek libující si v narušování plánů a nejrůznějších záludných tricích. Vyvést z rovnováhy, zaskočit – s tímto balíčkem povede cesta k vítězství vzduchem přes Serru nebo Zahida, případně útok neblokovatelnou armádou díky Tetsuko. Hezká variace na archetyp UW Skies, v tomto případě spíše tedy UW evasion.

 

 

CHANDRA, ODVÁŽNÁ PYROMANTKA

Chandra se po Nisse stává druhou, kdo si své vystoupení ve sférochodeckých balíčcích zopakoval. Společně se potkaly vůbec v prvních v Kaladeshi. Zatímco Chandra posloužila v onom případě jako šéfka motoristů, tady se k ní přidali elfové a další lesní havěť z Krosy, Yavimaye i Llanowaru.

Elfové dělají to, co umí nejlépe již od Alphy. Urychlují. V Dominarii se vrací neklasičtější ze všech manovačů, Llanowar Elves, které tu máte hned 2x. K nim Elfhame Druida, který dává G nebo GG, které ovšem můžete použít jen na kicker ceny. A konečně legendu Marwyn, která roste o +1/+1 žeton s každým dalším vaším elfem, a pak přidává počet G podle síly.

Jak můžete využít manu z druida na kicker? Ghitu Chronicler vrací instanty a sorcery z hrobu, kentaur Krosan Druid může přidat 10 životů, Baloth Gorger přijít jako 4/4 nebo 7/7. Králem kickerů je ovšem Grunn, gorilí osamělý král. Opičák je 5/5 za 6, nebo 10/10 za 9. A pokud útočí sám, jeho síla i odolnost se zdvojí.  A pak tu jsou ještě kouzla, o tom níže.

Červené bytosti doplňují Pyromantic Pilgrim (3/1 haste za 1R) a Karplusan Hound, obě exkluzivní pro tento deck. Psisko je rozměry a cenou Hill Giant, pokud ovšem máte Chandru (jakoukoli), společně s útokem vystřelí kamkoli za 2 zranění. A konečně zase vzpomínka na Alphu – Fire Elemental.

Zelená přispívá Gaea’s Protectorem (4/2 a musí být blokována, ochránce tedy nic moc) a Primordial Wurmem (chudák Craw Wurm pláče tiše v několika koutech najednou, za stejnou cenu jako kdysi 6/4 máme 7/6).

Samozřejmě nesmí chybět blesky. Do bytostí zde máme: Shivan Fire umí za 2 nebo za 4, Fiery Intervention za 5 nebo zničit artefakt, Fight with Fire za 5 do bytosti za 2R nebo s kickerem 5R rozdělit 10 zranění libovolně do kolika chcete cílů. Chandra’s Outburst je pětimanový blesk do hráče nebo chodce + tutor na Chandru.

Sama Chandra je v podstatě jen o „blescích“. První schopnost je upgradem z Torch of Defiance, k maně dává ještě zranění do soupeře. Za -3 naopak umí střílet do bytosti nebo chodce za 3. Poslední schopnost je upgradem ultimátky Chandry Nalaar – dává  za 10 do hráče, všech jeho bytostí A chodců

Svůj blesk má dokonce i zelená, za dvě many dokonce za 7. Ano, tušíte správně – jen do letadel. Konečně je tu variace na „myšku“ – buď +2/+2 za 1G, nebo +4/+4 za 3G.

Tak trochu z jiného světa je Gilded Lotus – zřejmě na placení kicker cen.

Země opět 11 + 11 + 4x RG tap-duál Timber Gorge.

Strategie

Chandřin balík je pěkné RGčko, jehož hlavním tématem je manové urychlení a sázení drahých kicknutých kouzel / velkých bytostí. Karty s kickerem zde krásně ukazují, jak umí být flexibilní – poslouží buď bez kickeru zkraje hry pro stabilizaci situace, nebo je zahrajete později za plný kotel s náležitě silným efektem. Hráč se tak může učit správnému timingu a rozmýšlení herního plánu na několik kol dopředu.

 

Flavorové okénko

Decky klasicky obsahují chodce plus 4 exkluzivní karty – rare tutor, uncommon cokoliv, commonovou bytost a zemi.

„Můj otec vás rád uvidí.“

Niambi je sama o sobě flavor hit. Na konci Time Spiral bylo naznačeno, že se Teferi hodlá jako smrtelník vrátit do toho, co zbylo z někdejšího zhalfirského poloostrova, a ucházet se o místo dvorního čaroděje. Podle medailonku se narodila cca 10 let po Nápravě, a nyní je jí kolem padesáti let. Teferi sám ovšem zestárl jen maličko.

Voják Cabalu jen mrknul  – a zjistil, že je noc, ve tváři má plno semínek ostropestřce a ten starý muž je tatam. 

Ačkoli to Martha Wells úplně nepodchytila v povídce, smrtelný Teferi má vzhled zhruba 50-60letého muže s plnovousem a šedočernými vlasy v culíku. Viz Temporal Machinations či Opt. Stále je ovšem sžíraný vinou za to, co se přihodilo v průběhu Časové krize, kdy Jesčina nedočkavost způsobila, že Zhalfir nemohl být přifázován zpět…

„Kdysi jsem očaroval armádu soch, aby chránila Zhalfir. Má domovina je pryč, ale strážci  jsou tu stále.“ -Teferi

Kde se kdysi nacházel poloostrov, je nyní tzv. „Zhalfirská prázdnota„.  Opt (volba) pak zobrazuje to, co je, a to co může být – a nakonec i bude.

„Všude, kde se podíváš kolem sebe, se tenhle svět začal hojit z vlastních ran. Nejsi připraven učinit to samé?“ – Jhoira, k Teferimu

Teferi se nakonec očividně rozhodne přijmout zpět svoji jiskru ze silokamu darovaným Jhoirou, a stane se z něj znovu (byť „nový“) sférochodec. Jeho novou, mladší vizáž pak vidíte na kartě Timebender.

Mimochodem, Meandering River je jedním z mála přímých odkazů (a dost možná jediným vizuálním) na „dobu zlomů“…

 

Zajímavostí je, že Teferiho obrázek, který je na vnějším obalu decku (a který byl vždy zatím u PW decků exkluzivní právě pro tento obal), je zároveň použit na boosterech Dominarie, ačkoli se nenachází na žádné kartě v setu.

Chandřin balíček sice nemá tak mocné odkazy na historii, ale také zde najdeme zajímavé kusy:

„Hledal jsem učitele mne hodného všude, od sopek Shivu po balduvijské stepi. Konečně jsem jej našel.“

Na to, jak prominentní roli hrál poutník v traileru, čekali  jsme možná i legendu. No nic. Jeho oděv každopádně připomíná ghituský tradiční šat

„Neboj se, nekoušou. Radši lidi podpalují.“ – Jaya Ballard, k Chandře (Karplusan Hound)

Předzvěst velmi zajímavého setkání. Chandra se v Dominarii setká se skutečnou Jayou Ballard…tedy přesněji, poprvé se s ní setká s vědomím, že to je Jaya Ballard, pokud je teorie o „Matce Luti“ správná. Karplusanské hory se nacházely na Terisiare a hrály roli v příběhu Ice Age, takže jde svým způsobem o odkaz na Jayinu minulost.

Zajímavé je, že jak na kartě Chandry, tak na Outburstu se zdá, že se Chandra nachází někde v lese a není tam …. úplně komfortní.

Ledovce, záplavy a časové poruchy přišly a odešly. A hory stojí dál, nezměněné. 

Jen bych připomněl, že Time Spiral většinu hor na Dominarii zobrazovala jako ožižlané jehlovité megality. No co už. Když nezměněny, tak nezměněny.

Jako River + Pools to nejsou, ale ta podoba tam je 😉

Za mně flavorově super. Jako ostatně celá sada.

Zhodnocení

Máme za sebou pátou dvojici z nové řady „sférochodeckých“ decků. Jak se Wizardům podařilo naplnit očekávání? První porovnejme s Markovou definicí nového produktu:

  • Musí být představěný. Stavění vlastního balíčku je až třetí level.
    • zde nevidím problém. Jasné ano.
  • Musí mít jasné zaměření. Duels i sample decky měly jasné zaměření na sférochodce, od toho se tedy odrazili
    • Balíčky mají spíše než zaměření na chodce samotné jasné téma – UW skies vs. zelenočervené aggro s prvky rampy. Chodci pak strategii jen doplňují, na rozdíl třeba od propadáku Huatli, Dinosaur Knight, která na prázdném stole nedělala naprosto nic. 
  • Musí pomoci s přechodem mezi 1. a 3. levelem. Zlatá střední cesta – postavíme deck za tebe, ale tím pádem může být o chloupek složitější.
    • Skvěle pokračují v nastoleném trendu (cca od Hour of Devastation, zejména balíčky Nissy, Jace a oba z Rivalů), který hráče učí jednotlivým archetypům, Zde to je zmíněné UW Skies/evasion a RG rampa/kicker.
  • Musí sedět do produktové řady. Core sety vždy stály trochu mimo. Noví hráči ale vzhlížejí k zavedeným hráčům a ti se zajímají o současné produkty.
    •  PW decky se podle mého etablovaly dobře a kombinace relativně schopného a snadno modifikovatelného decku s foil chodcem podle průzkumů trhu funguje na jedničku.
  • Musí být přitažlivý a vzrušující. Nemá být takový, aby měli zavedení hráči pocit, že si jej musí koupit, ale zároveň ne takový, aby od něj nové hráče odrazovali. Najít tu správnou rovnováhu mezi „dostatečně cool pro zkušené“ a „ne zas tolik, aby si to museli kupovat“ – to byl kumšt.
    • Viz výše. Za mne rozhodně palec nahoru. Bonus za dosud nepoužité barevné kombinace.

A moje osobní hodnocení? 90%. Prostor pro zlepšování je vždycky, ale tady to opět neodflákli.

Když jsme u toho, rád bych zde okomentoval stanovisko, které jsem mohl vidět u několika jiných recenzentů, v Česku i mimo, které se promítalo do jejich případných výsledných hodnocení produktu a které pramení z nevědomosti či nepochopení: ať už vám budou jinde tvrdit cokoliv, sférochodecké balíčky k sadám nejsou a nikdy nebyly zamýšleny a designovány tak, aby se dobře hrály proti sobě. Stejně jako tomu tak nebylo u jejich předchůdců –  Intro Packů. A jelikož Duel Decky skončily, takový produkt v tuto chvíli ani na trhu nebude.

 

Podobně jako u Intro Packů nechybí ani dva boostery k úpravám balíčku, kde si můžete otevřít cokoli včetně pecek jako Karn, Mox Amber, History of Benalia a další..  Co se týká financí, žádná vyložená bomba zde není, ale samotné karty chodců si drží cenu kolem stovky, dva boostery by vás vyšly na dalších 150…takže vlastně dostáváte celý zbytek balíčku za nějakých 40 Kč. A to není vůbec špatné.

Tak příští týden na viděnou nad překladem spoileru Dominarie!

-Honza Adam

 

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

Zanechte odpověď