Sférerochodecké decky Core 2021 – recenze

Milí kamarádi, jsem z dovolené zpět, a jako první tu mám krátkou recenzi na sférochodecké decky Core 2021. Core sety jsou jedinými, kde tento produkt do budoucna zůstal; tak se na to pojďme společně podívat.

 

 

 

 

 

 

Pro připomenutí – co to byly předkonstruované decky a posléze intropacky, o tom jsem se rozepisoval na začátku prakticky každé recenze. Opakovat to zde není třeba, pro zájemce odkaz třeba sem.  Racionále stojící za zrušením intropacků a stvořením sférochodeckých decků popisuje Mark Rosewater zde.

Loni Wizardi ohlásili, že Theros Beyond Death bude poslední standardní sada,  která bude mít (dvojici) sférochodeckých decků. Produkt bude pokračovat jen pro Core Sety plus minus v podobě, kterou nastolilo jejich první CS vydání (Core 2019) a pokračovalo loňské (Core 2020).

Letošní balíky jsou hybridem předchozích dvou core verzí, co se týká zde exkluzivních karet. Obsahují rare tutorovací kouzlo hledající chodce v balíku a hřbitově (jako v M20, ale nikoli v M19), a také uncommony, které mají bonus, pokud kontrolujete chodce daného typu (byly v M19, ale v M20 pouze u Mu Yanling a Vivien).

Každý sférochodec dostal v normální sadě Core 2021 ke své „setové“ verzi vertikální cyklus karet – rare, uncommon, common a základní zemi.  Právě ona rare v balících najdete.

Na rozdíl od předchozích coresetových sférochodeckých decků pak obsahují karty z předešlých sad, byť v menšině.

Teferiho, který byl propagován jako ústřední postava Core 2021, doplnili Liliana s Chandrou coby stálice, na zelený slot se po svém vyléčení v příběhu Throne of Eldraine vrací Garruk, a na bílém slotu nová postava, amonkhetský paladin bohyně Oketry jménem Basri Ket.

 

BASRI, ODDANÝ PALADIN

Basri Ket byl dle příběhu jedním z uchazečů na Amonkhetu. Při zkoušce solidarity to byl právě on, kdo chytil Oketřin šíp, a ze samé extáze nad tím, co se mu povedlo se zažehla jeho sférochodecká jiskra (zajímavostí je, že druhý amonkhetský sférochodec, kterého známe, bojovnice Samut, se také povznesla z přemíry pozitivní emoce a nikoli utrpení,  jako drtivá většina chodců). To se stalo krátce před Hodinou zkázy.  Když Basri přišel na to, co se stalo a čím nyní je. vrátil se na Amonkhet – nicméně našel Naktamun v troskách a Oketru mrtvou.  Tváří v tvář krizi víry ovšem Basri pochopil, že ačkoli je Oketra mrtvá, její učení je univerzální a věčné. Shromáždil část přeživších, aby jim pomohl, a rozhodl se Oketřino učení šířit všude a stát se silou dobra v multivesmíru.

Basriho balíček pracuje s tematikou +1/+1 žetonů – většina karet (si) je přidává (Battalion, Veteran, Acolyte), pracuje s nimi, nebo za ně má bonusy (Lieutenant). Navíc tu jsou v podstatě jen Aven Gagglemaster (životy za lítačky), Speaker of the Heavens (vyráběč andělů), kteří jsou podpořeli lifegainem z Basri’s Acolyte nebo Sigiled Contendera (lifelink, pokud má žeton), a posilovač Perimeter Sergeant. Kromě Contendera jsou exkluzivními kartami Adherent of Hope (přidá si žeton před každým bojem, máte-li nějakého Basriho) a tutor Basri’s Aegis (pocukrování až dvou bytostí po jednom žetonu).  Dochuceno removalem a triky.

Adherent of Hope (M21)Sigiled Contender (M21)

Basriho karta je jednoduchoučká, podporuje útočení.

Basri's Aegis (M21)Basri, Devoted Paladin (M21)

Strategie

Pokládejte bytosti a útočte, posilujte je žetony, vyhrajte. Nic víc v tom nehledejte. Hezký balík, který zároveň staví na počtu malých bytostí a jejich postupném posilování.

 

TEFERI, VĚČNÝ POUTNÍK

Hurá, druhá verze Teferiho, která není broken! (první byla taky z PW decku, v Dominarii…). Oukej, vtipy stranou.  Teferiho specialita, časová magie, je zde reprezentována jen minimálně v podobě jeho karty. Celý balíček je tematicky založen na karetní výhodě, konkrétně lízání více karet za kolo.  Mystic Skyfish (exkluzivní common pro deck) a Tome Anima získávají pak létání či neblokovatelnost, Mantle of Tides lze přehazovat mezi bytostmi, Faerie Vandal si přidá žeton.

Historian of Zhalfir (M21)Mystic Skyfish (M21)

Karty můžete lízat přes bytosti (Jeskai Elder při útoku, Historian při útoku, pokud máte Teferiho), neb o kouzla (tematický Opt, Frantic Inventory, Gust of Wind). Ten nás vede k druhému podtématu, a to je prowess – na letadle Stormwing Entity nebo recyklátoru Shipwreck Dowser.

Teferi's Wavecaster (M21)Teferi, Timeless Voyager (M21)

Tutorem je flashový vanilla merfolk Teferi’s Wavecaster, a rare z normálního setu Teferi’s Timeless Insight, které zdvojuje líznutí každé vaší karty kromě té první v daném kole.  Charmed Sleep je pseudoremoval, totéž Stern Dismissal (vracení).

Teferi sám je hezká základní verze této postavy. První schopnost přináší tu kýženou kartu navíc v kole, druhá je reprezentací jeho časové magie (Time Ebb), poslední je v podstatě příležitost na alfa-strike. Pokud si nejste jistí, co „phase out“ znamená, prostě si představte, že na soupeřovy bytosti hodíte až do vašeho příštího kola deku. Jsou pořád na stole, ale vlastně tam nejsou. Za normálních okolností by se před jeho untap stepem objevily zpět, ale karta to specificky zakazuje.

Strategie

Lízejte karty navíc a přeleťte soupeře. Když něco položí, vraťte mu to na ruku, do knihovny, nebo to uspěte.

LILIANA, SMRTIMÁGYNĚ

No nemohu se ubránit dojmu, že s vymýšlením titulů pro Lili si zejména v jejích PW deccích moc hlavu nedělají 🙂 Death Wielder v Amonkhetu ještě šel, ale „the Necromancer“ v M19 a „Death Mage“ v M21 opravdu působí jako lenost 🙂 Ale on tedy ani loňský Sorin, Vampire Lord tomu moc nedal. Asi nějaká kletba černých chodců? 😉

Liliana's Scrounger (M21)Spirit of Malevolence (M21)

Lilianin balík na rozdíl od prvních dvou nemá zcela jasné téma. Najdete zde bytosti s flash, které mohou „přepadávat“ soupeře a likvidovat jeho bytosti, nějaký ten removal (vč. Lurking Deadeye jako „dorážeče“), nějaký ten lifegain resp. vysávání soupeře, a nějaké efekty spojené s umíráním vašich bytostí. Hlavními win conditiony budou démon Goremand a aura Demonic Embrace, kterou můžete používat za životy i opakovaně. Durable Coilbug je tu coby „nesmrtelná“ bytost.

Liliana, Death Mage (M21)Liliana's Scorn (M21)

Samozřejmě je tu removal – Grasp of Darkness, tutor Liliana’s Scorn, Liliana samotná, plus triky v podobě Alchemist’s Gift a Unlikely Aid.

Strategie

Lilianin balíček je zatím nejvíce „na přemýšlení“. Zatímco Basri i Teferi byli o tom, položit hrozbu a pak ji živit (žetony, nebo kartami), aby byla stále větší nebo nebezpečnější, tento balíček bude více o reakcích a přizpůsobení strategii situaci na stole.

 

CHANDRA, KATALYZÁTOR PLAMENE

Už jsme tu měli Rush of Adrenaline, tak proč nesáhnout dále do vědeckých termínů, což? 🙂 Chandra vede v soutěži o nejkrkolomnější jméno.

Co se balíčku týká, po nevyhraněné Lilianě je to mnohem veselejší. Jasně zde vyčnívá téma nebytostních kouzel a nebojového zranění (tedy od kouzel nebo schopností). První reprezenují Spellgorger Weird a jeho mladší bráška Pyroceratops, druhé Chandřiny karty ze setu – Incinerator, který lze levněji seslat a pak každé nebojové zranění do protihráče rozmnoží ještě jednou do bytosti nebo chodce, a Pyreling, který je variací na Chandra’s Spitfire.

Keral Keep Disciples (M21)Storm Caller (M21)

 

O nebojové zranění se umí postarat blesky Shock a Slaying Fire, či bytosti – Blisterspit Gremlin, Keral Keep Disciples s Chandrou na stole, Storm Caller (zdejší exkluzivní common), Heartfire Immolator.  Enchantment Double Vision zdvojí každé kolo vaše první instant nebo sorcery kouzlo. Tutorem je french vanilla 4/2 haste helliona.

Chandra's Firemaw (M21)Chandra, Flame's Catalyst (M21)

A to je vlastně celé. Ještě posilování Infuriate a Sure Strike, a zdvojení síly Unleash Fury. Chandra samotná je poměrně hezkým amalgámem svých minulých verzí. Něco od původní Nalaar (zranění do hráče), něco od Acolyte of Flame (seslání ze hřbitova), něco inspirace od Ablaze (kolo štěstí) – samozřejmě s drobným bonusem zahrání kouzel do konce kola zadarmo.

Strategie

Aggro! Šup tam rychlé bytosti, co se postaví do cesty, usmažte nebo přejeďte s pomocí trikových posilování. Perte to tam, jako kdyby zítřek neměl nastat! Červená se na nic neohlíží 😉

 

GARRUK, DIVOKÝ ZVĚSTOVATEL

Vítej zpátky, Garruku. Ani ses nestačil mezi námi rozkoukat a už tě prokleli, pak si s tebou nevěděli rady, a nakonec tě nechali vyléčit pomocí kouzelného deus ex machina na pohádkovém světě.

Garrukův balíček je zelené aggro, jímž se prolíná téma přezdívané „ferocious“, podle mechaniky Temurů z Khans of Tarkir, a která se stává zelenou občasnou „mechanikou“ (dvě z těchto karet jsou z Therosu) . Zjednodušeně – pokud máte bytost se silou 4  a více, něco se děje. Drowsing Tyrannodon může útočit, Ornery Dilophosaur posiluje dočasně, Nessian Hornbeetle si přidává žeton, Caryatida dává dvě many místo jedné. Uprising vám lízne při příchodu bytosti se silou 4 a více kartu (a také dává plošně trample).

Predatory Wurm (M21)Wildwood Patrol (M21)

Obě nižší rarity zde exkluzivních karet (Predatory Wurm, bonus +2/+2 za Garruka navíc, a Wildwood Patrol) mají sílu 4, aby to „zapínaly“. Almighty Brushwagg umí alespoň zapínat ty statické.

Garruk, Savage Herald (M21)Garruk's Warsteed (M21)

Tutor je opět bytost, a opět french vanilla jako u Teferiho a Chandry – jen s vigilance. Je ale 3/5 a „ferocious“ nespustí. chodecké rare ze setu je Garruk’s Harbinger. Ten je tedy 4/3 za 1GG, má hexproof na černou, a když kousne soupeře, podíváte se na vrchních X karet, podle toho, kolik bojového zranění udělil, zda tam není nějaký Garruk  nebo bytost, a vezmete si ho/ji případně do ruky.

Kouzla pak dodají removal Ram Through a posilování Titanic Growth.  Samotný Garruk slouží druhou schopností jako zelený removal typu Rabid Bite, první jako filtrace draw, a poslední je v tomto balíku opravdu game-winner, ale samozřejmě závislá na bytostech na správném místě.  To ale koneckonců platí i u Basriho a Liliany.

Strategie

No upřímně, podobná jako u Basriho a Chandra, jen s jinak barevnými bytostmi. Zelená je typická velkými bytostmi za menší ceny, a přesně to tady dostanete.

 

Flavorové okénko

Basri

Basriho zbraň je původně Oketřin šíp, který chytil (podobně jako Oketra’s Avenger), a přidal na něj zakřivenou čepel. Hrot šípu je dobře viděl na Basriho PW kartě. Adherent of Hope má zbraň stejnou. Basriho magie, která se manifestuje jako zlatá písečná Aura, je trochu patrná na Basri’s Aegis.

„Basri mi ukázal cestu vpřed, a já budu následovat.“ (Adherent of Hope)

„Pokud přežijeme, můžeme vystavět vše znovu.“ —Basri Ket (Basri’s Aegis)

„Tak fajn. Rozcvičku máme za sebou.“ (Sigiled Contender)

Jediný Sigiled Contender není karta z Amonkhetu, ale z jiného světa, kde mají rádi souboje v aréně. Kylem? Theros? Těžko říci. Obecné je to dost.

Teferi

Osobně moc nechápu Wavecrashera, proč se jedná o merfolka. S těmi neměl Teferi nikdy moc společného. Ryba má vtipný flavortext, a Historian pro změnu reprezentuje to, jak se na osobu Teferiho dívají lidé, kteří obývají krajinu poblíž Zhalfirské prázdnoty . Modré obrysy za ním připomínají stejné budovy jako na Teferi’s Protection či zmíněné Zhalfirin Void. Samotný historik pak připomíná zestárlou verzi Teferiho před jeho znovupovznesením, použe s bílým vousem místo šedivého.

„Přistupte blíže a naslouchejte. Povím vám příběh o národu ztraceném v proudech času, a o muži, který to způsobil.“ (Historian of Zhalfir)

„Problém nebyl, že se ryby naučily létat. Ale to, že se žraloci adaptovali, aby je mohli dále lovit.“ (Mystic Skyfish)

 

Liliana

Lilianiny karty jsou na tom podobně jako její balíček. Těžko říct, z jakých období jsou. Spirit of Malevolence by mohl být z Panství Vessů (odtamtud jsou třeba Steward a Standard Bearer z M21). Jinak je ale jediným společným jmenovatelem Lilianina typická fialová magie.

„Tahle ruka vypadá ještě použitelně. Proč takové věci lidi zahazují?“ (Liliana’s Scrounger)

Jeho duši tíží obrovské zlo. (Spirit of Malevolence)

„Tady jsme skončili.“ (Liliana’s Scorn)

Chandra

Chandra má tentokrát lepší obrázek než v sadě (aspoň mně se to zdá).  Keralští mniši mají tradiční úbor (k vidění v Origins nebo loňském Core Setu), Storm Caller aspoň vtipný flavor.  Na hellioně je Chandra v pozadí (skoro neznatelná).

Stal se starším šamanem, když byl jeho předchůdce nevysvětlitelně zasažen bleskem z čistého nebe.“ (Storm Caller)

„Ani krok dále. Ne na naší stráži!“ (Keral Keep Disciples)

Garruk

Welcome back, big boy 🙂 Na Warsteedovi není Garruk v pozadí jako Chandra či Liliana, ale na příslovečném „koni“.  Wurm je zcela generický, a co se týká Wildwood Patrol – pojem Wildwood se v Magicu objevil už 6x. V polovině případů má obecný význam – ravnický Wildwood Rebirth, eldrainský Wildwood Tracker, zendikarský Stirring Wildwood, innistradský Wildwood Geist.  Pro změnu Talons of Wildwood, Wildwood Scourge, a právě nyní Patrola působí spíše, jako by se jednalo o konkrétní místo a název. Že by třeba Garrukův rodný svět? Nebo Shandalar (kde už to má ale zabrané Kalonia?)

„Silní žerou. Slabí jsou sežráni. To je přirozený stav věcí.“ —Garruk, Hlas divočiny (Predatory Wurm)

Pokud máte štěstí, kentauři vám dají jedno varování, abyste opustili jejich území, než vás probodnou kopím. Pokud štěstí nemáte, to kopí je varování. (Wildwood Patrol)

 

Zhodnocení

Core 2019 přineslo sférochodecké balíčky v novém kabátě (pravděpodobně je tak pro obnovené Core Sety můžeme očekávat i nadále). Jak splňují požadavky, které na ně ústy Marka Rosewatera Wizardi sami dali?

  • Musí být představěný. Stavění vlastního balíčku je až třetí level.
    • zde nevidím problém. Jasné ano.
  • Musí mít jasné zaměření. Duels i sample decky měly jasné zaměření na sférochodce, od toho se tedy odrazili.
    • Tady je to také zcela jasné, díky jednobarevnosti a úmyslnému designu „pro danou barvu“
  • Musí pomoci s přechodem mezi 1. a 3. levelem. Zlatá střední cesta – postavíme deck za tebe, ale tím pádem může být o chloupek složitější.
    • Určitě ano, všechny balíky jsou hezkou demonstrací části schopností jednotlivých barev. Lilianin balík je sice trochu
  • Musí sedět do produktové řady. Core sety vždy stály trochu mimo. Noví hráči ale vzhlížejí k zavedeným hráčům a ti se zajímají o současné produkty.
    •  To je zajímavé uzavření kruhu. PW decky vznikly jako náhrada Core Setů. Pak se Core Sety vrátily, a PW decky pro Core Sety nabyly speciální podoby proti běžným  (jedna barva, jeden booster). No a nyní PW decky odcházejí a zůstávají jen pro Core Sety.
  • Musí být přitažlivý a vzrušující. Nemá být takový, aby měli zavedení hráči pocit, že si jej musí koupit, ale zároveň ne takový, aby od něj nové hráče odrazovali. Najít tu správnou rovnováhu mezi „dostatečně cool pro zkušené“ a „ne zas tolik, aby si to museli kupovat“ – to byl kumšt.
    • Stejně jako Core 2019 i 2020, myslím, že zde se to podařilo. Chodci jsou tak akorát, obrázky se tentokrát velice povedly, nové karty jsou přesně takové, jak by je člověk očekával.

PW decky pro Core Set 2020 jsou stejně jako Core 2019 levnější, než tomu bylo předtím (cca o 5 dolarů), ale také obsahují jen jeden booster namísto dvou. V něm si můžete rozbalit další karty na vylepšení balíčku, nebo cennější karty, které poměrně snadno transformujete v prostředky pro další vylepšení 😉

Uvážím-li, že se vydáním PW decků pro Core Set vlastně prolnuly dva produkty, které historicky zaplňovaly totožné místo a účel, výsledek je velmi solidní a pro začátečníky, kterým je určen, prakticky dokonalý.  Stejně jako loni, 90%.

Tak jo. Vzhůru do druhé poloviny léta. Mezitím se na nás valí Double Masters, které lze označit za luxusní hostinu pro ty, kdo nemají co dělat se svými penězi. Cokoli, co vám chybělo v předchozích Masters, tady na 99% najdete, plus navíc v alternativní fullart verzi, foil verzi, foil fullart verzi, pozlacené verzi a verzi se vstupenkou do MaRovy továrny na čokoládu. Oukej, to už jsem se nechal unést, ale you get the point. O DM proto nemám ani úmysl psát, snad s výjimkou rozboru nových artů.

Mezitím se objevily již také první zprávy o Zendikar Rising. Čeká nás například další typ boosterů, čtyřbarevný Omnath, a mezi sférochodci Jace, Nissa a Nahiri. Ale o tom se rozepíši až příště, až toho bude více 😉

Tak zatím. Užívejte léta a stay safe 😉

Honza Adam

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

3 komentáře k “Sférerochodecké decky Core 2021 – recenze”

  1. Attanono napsal:

    Super popis, ostatně jako obvykle 🙂 Co se týče Liliany, jestli se nepletu, tak hlavní zaměření spočívá nejvíc v bonusech za umírání bytostí, s čímž tam pracuje nejvíc karet – spíše tedy bytostí. Hlavně by mě ale, co se týče právě Lili, zajímal její vývoj v příběhu. Na showcase kartě, kterou má v 2021 je vidět, že má u pasu stále Chain Veil, ačkoliv se ho v příběhu vzdala, změnila si jméno a nejspíš se snaží jít jinou cestou.

    • Honza Adam napsal:

      Děkuji 🙂 Souhlasím, akorát tam to téma není tak jasně viditelné na první pohled. Co se týká té flavorové diskrepance se Závojem, beru to tak, že jde o nějakou minulou verzi Liliany, nikoli současnou. Jinak by to nedávalo smysl.

  2. Honza2 napsal:

    Anna Steinbauer napsala, že v požadavcích na ilustraci Liliany bylo, aby působila zamyšleně, možná až zkroušeně – podobně jako na Liliana, Heretical Healer.

    Magali holt na borderless art nejspíš žádné požadavky nesdělili 🙂

Zanechte odpověď