Rivals of Ixalan – mechaniky a spoilery

Milí kamarádi, nový rok je zde a s ním i MUDRC a Almanach. Tento týden se nese v horečném tempu preview sezóny Rivals of Ixalan namačkané do jednoho týdne, a ani my nezůstaneme pozadu. Enjoy!

 

 

 

 

Milí kamarádi, vítám vás v novém roce!

Předem se trochu omlouvám, že jsem o Vánocích nebyl schopen poskytnout více čtiva než jeden díl Weatherlightu, rodinné povinnosti mi nedovolily věnovat více času překladu Shannoniných verzí. Díky tomu, že nás čeká jen jeden týden preview RIX, zaberou první týdny tohoto roku článek o mechanikách a spoilerech (tento), článek k prerelease, recenze PW decků a spoiler. Flavor analýzou Ixalanu a Rivalů si pak vyplníme únor a březen. Rád bych vás neochudil ani o každoroční retrospektivu, ale nedostanu se k ní asi dříve než za měsíc.  Bohužel čas není nafukovací a Wizardi nás nenechávají moc vydechnout. 😉

 

No každopádně, pojďme se nyní podívat na Rivals of Ixalan. Jako první omrkneme mechaniky této sady, klasicky slovy Matta Tabaka. RIX není na nové mechaniky nijak bohaté, najdeme zde jednu jedinou. Je to logické, za poslední dobu Wizardi většinou post factum hodnotili, že přidávat mechaniky do malých sad většinou nedopadlo dobře, zejména pokud se tak dělo na úkor mechanik etablovaných v první sadě. Viz například absence investigate v Eldritch Moon či fabricate v Revoltě.

Rivalové tak žádnou mechaniku z Ixalanu nepostrádají, najdete zde oboustranné karty otáčející se do zemí, raid, poklady, enrage i explore. O pseudomechanikách u upírů a merfolků ani nemluvě.  Tak Matte, je to tvoje…

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Dobré zprávy, sférochodče! Tvá dobrodružství na Ixalanu tě přivedla do kdysi ztraceného města Orazca. Čekají tě neuvěřitelné poklady, nepředstavitelná moc a taky takový lehce šílený artefaktíček jménem Nesmrtelné slunce – jen natáhnout ruku a vzít si to. Ale najít něco neznamená mít to napořád, a tak nyní začíná skutečný boj. Rivals of Ixalan vám dávají ještě více možností, jak si pojistit vládu nad svými objevy jednou a provždy. Tak hurá na to!!

Čas povznesení

V Rivals of Ixalan najdete jedno nové klíčové slovo: ascend (povznesení). (Ne, nemá to nic do činění s chodci – pozn. HA). Ascend odemyká na různých kartách různé bonusy, pokud máte „požehnání města“. To je pro Magicovou schopnost dosti neobvyklý popis, ale ascend je také hodně neobvyklá schopnost. Co je požehnání města? Jak se k němu dostanete? Podívejme se na Dusk Chargera.

Požehnání města je označení toho, co vám schopnost ascend může dát. Není to permanent, emblém, a nic jej nemůže zničit nebo jinak s ním interagovat. Je to prostě něco týkající se vás. Samo to nedělá nic, ale různé karty s tímto dostávají různé bonusy. Například Dusk Charger bude s požehnáním města hezká 5/5.

 

Pokud je ascend na permanentu, neustále v rámci stavových efektů kontroluje, zda kontrolujete deset nebo více permanentů. Jakmile se tak stane, máte požehnání. Tato akce nepoužívá stack a nelze na ni zareagovat. Prostě se stane. Ale permanent s ascendem musí být pod vaší kontrolou, aby se tak stalo. Pokud máte deset permanentů, pak spadnete na osm a až potom sešlete Dusk Chargera jako devátý permanent, ještě požehnání nedostanete. Ascend vždy kontroluje současný stav hry, nedívá se do minulosti.

Ascend najdete také na instantech a sorcery, jako Secrets of the Golden City.

Ascend na kouzlech funguje maličko jinak. V tomto případě kontroluje ascend podmínku pouze jednou  – v okamžiku, kdy se kouzlo vyhodnotí. Kouzla s ascendem dělají i jiné věci. Ty jsou napsané za ascend schopností, takže se dějí až po kontrole. To znamená, že Secrets of the Golden City vám mohou zajistit požehnání města předtím, než se určí, zda líznete dvě nebo tři karty.
(Matt má pravděpodobně na mysli situaci, kdy byste si díky kouzlu například udělali mezi sesláním  a vyhodnocením například tokeny a tak se dostali na deset permanentů. Jinak nevím, co tím chtěl říci… ;-))
Při určování, kolik permanentů kontrolujete, počítejte všechny permanenty pod vaší kontrolou, včetně zemí a tokenů. Nezapomeňte na aury a vybavení, i kdyby byly připojeny na permanenty, které pod vaší kontrolou nejsou. Nepočítejte žetony, to permanenty nejsou.
 
Pokud máte požehnání města, máte jej po zbytek hry. Nijak o něj nemůžete přijít. Pokud přijdete o všechny permanenty poté, co jste obdrželi požehnání města, tak to je pecháček a asi prohrajete, ale požehnání města vám nikdo nesebere! Například, pokud máte nyní osm permanentů, ale už jste nějak předtím požehnání města dostali, líznou vám Secrets tři karty.

Požehnání může mít více hráčů najednou. Nesmrtelné slunce mění na Ixalanu vlastnictví mezi frakcemi jako horký brambor, ale i pokud je budete mít v rukou jen na chvilku, navěky vás to promění. Takže pokud získá požehnání města někdo jiný, na toho, kdo jej již získal, to nemá žádný vliv.

Ačkoliv není požehnání města ani permanent, ani token, ani emblém, udělali jsme pro něj fyzickou kartu, abyste ji mohli používat jako připomínku stavu požehnání. Oukej, oukej, kecám.. Udělali jsme ji proto, abyste se s ní mohli soupeřům chlubit.

 

Zpátky za dobrodružstvím!

Všechny čtyři frakce z Ixalanu jsou zpátky na scéně, i s mechanikami a schopnostmi, které je proslavily. Pokud potřebujete osvěžit paměť, budiž nyní osvěžena.

Enrage

Zuřiví dinosauři Slunečního císařství jsou bojovými společníky a jízdními zvířaty nemajícími obdoby. Mnoho z nich má schopnost enrage, která se spouští, když dinosaurus obdrží zranění.

Raid a poklady

Piráti Neomalené koalice stále jedou ve velkém, loupí a plundrují, zatímco se plaví po mořích mezi Torrezonem a Ixalanem. Schopnost raid se spouští, pokud jste toto kolo útočili jednou nebo více bytostmi. Tokeny pokladů se také vracejí – artefakty, které můžete obětovat pro manu jakékoli barvy.

Explore

Schopnost explore se také objevuje na pár kartách v Rivalech. Když vaše bytost provede průzkum, otočíte vrchní kartu knihovny a podle toho, o co se jedná, provedete efekt. Je-li to země, jde do vaší ruky. Není-li, dáte na bytost +1/+1 žeton a kartu buď nazpět, nebo do hřbitova.

Ještě víc fantastických oboustranných karet, které se transformují v země s úžasným mapovým designem, juchůůů!

Jo a abych nezapomněl, pokud vás to zajímalo, máme tu ještě více oboustranných karet, které se transformují v země s úžasným mapovým designem, juchůůů!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Mno. Díky, Matte. Je důležité to zakončit pozitivním poselstvím, že ano … 🙂

Rivals of Ixalan mají jednu zvláštnost. Rivals of Ixalan jsou poslední (tedy do případného odvolání) „malou“ sadou, která v Magicu vyjde, tedy sadou s počtem 150-190 karet rozvíjející předešlou velkou sadu.  Naposled se tedy setkáváme se sadou, která je odvozena a mechanicky spjata se sadou předcházející.

Jak už naznačuji výše, Wizardi se rozhodli neopakovat učiněné chyby a Rivaly pojali skutečně jako sadu rozvíjející, kde nechybí nic z předchozí a naopak mnoho věcí zde je navíc.

Už když vyšel Ixalan, začali jej lidé díky kmenovému „tribal“ zaměření srovnávat s Lorwynem. Barvy jsou druhořadé, důležitá je spolupráce bytostí se stejným typem, a barvy nejsou ani rovnoměrně rozdělené. Dva kmeny jsou dvoubarevné, dva další tříbarevné.

V současnosti (v polovině týdne a tedy polovině preview, v pátek máme komplet spoiler), známe polovinu karet ze sady. Nahoře nadnesená podobnost s Lorwynem byla mezitím ještě posílena.

Ono to bylo poměrně jasné už z prvních zveřejněných promo karet. Nemyslím nyní pradinosaura Ghaltu, ale Silvergill Adepta, což je natvrdo reprint z Lorwynu.

Nyní už víme, že se k adeptovi připojí zástupci dalších kmenů – Daring Buccaneer je o jednu manu levnější Goldmeadow Stalwart, což lze přičíst agresivnější povaze červené.

Podobně jako měla každá rasa v Lorwynu svého „zvěstovatele“ – Harbingera – má každá frakce svého i zde. Pouze místo harbinger použili Wizardi významově příbuzné slovo forerunner.

Každý z forerunnerůnavíc další schopnost kromě hledání. Nejzajímavější je asi červený, který je hezkým enrage enablerem.

Ale tím podobnosti nekončí. Třetí skupinou společnou s Lorwynem jsou uncommonoví lordi – vzpomeňme na karty jako Wizened Cenn, Imperious Perfect nebo Merrow Reejerey.  Lordi z Rivalů jsou dvoubarevní a nemají navíc žádnou schopnost.

Jediná nová schopnost ascend se objevuje na permanentech i na kouzlech. Bytosti většinou sílí nebo dostávají další schopnosti, u permanentů a kouzel se modifikuje efekt. Najdeme tu zajímavé kousky jako například:

Tilonalli’s Summoner: Tahle bytost vám vytvoří při útoku za XR  celkem X útočících 1/1 elemental tokenů. Pokud máte požehnání, nemusíte je na konci kola exilovat.

Kumena’s Awakening: Variace na Howling Mine/Dictate of Kruphix, akorát se líže ve vašem upkeepu. Pokud ovšem máte požehnání, lížete jen vy

Tendershoot Dryad: Maličká Verdant Force, která vás ale automaticky a velmi rychle přibližuje k požehnání. A jakmile ho máte, vaše houby mají rázem rozměry dinosaurů…

Transformovací země

Již mezi prvními uniklými kartami byla transformovací „akademie“ Storm the Vault. K ní se mezitím připojila černozelená Journey to Eternity / Atzal, Cave of Eternity, a včera i černobílá Profane Procession / Tomb of the Dusk Rose. Ta umí průtokově exilovat za 3WB bytosti, pokud jsou více neý tři ,pak se může otočit do země dávající jakoukoli manu a za 2WB a tap umožňující položit si na bojiště předem exilovanou bytost. Vesměs se zatím jedná o očarování (v případě Journey dokonce auru) v nepřátelských párech barev.

Legendární bytosti, sférochodci a permanenty

Na ty jsou Rivals na malou sadu VELMI štědré. Za prvé zde máme šestici „pradinosaurů“ – tedy „elder dinosaurů“. Ti jsou v lecčems podobní tarkirským dračím pánům – nemají jednotnou mechanikovou vazbu, ale jsou sami o sobě mocní.  V tuto chvíli neznáme jen modrého člena. Bílý pterosaurus Zetalpa je v podstatě akromasaurus, červený spinosaurus Etali opět využívá exilu karet z knihovny a následného hraní, zelený tyranosaurus Ghalta je prostě monstrum s možností velmi levného seslání, a černý bůhvícotomábýtzačsaurus Tetzimoc si po vzoru schopnosti forecast umí značkovat oběti, aby si je pak při příchodu do hry pozabíjel.

Šestým pradinosaurem bude tříhlavý Zacapa, pardon, Zacama, Primal Calamity. V tuto chvíli nevíme, zda bude tříbarevný (už tu máme přece jen Gishatha), nebo pětibarevný.

Legendárních karet se dočkali také další dva důležití protagonisté – Posel řek Kumena, který zradil poslání svého lidu a rozhodl se moc Orazcy získat pro sebe, aby ji ochránil před ostatními, a pramáti všech torrezonských upírů Svatá Elenda, kterou Legie staletí postrádá a která se očividně ukrývala/byla uvězněna? v Orazce.

Co se sférochodců týká, známe nyní kromě sférochodeckých balíčků (Angrath a Vraska) také dvě karty chodců v sadě. Těmi jsou Angrath, Flame-Chained, a Huatli, Radiant Champion.

Zatímco Angrath byl očekáván, druhá „Žvatla“ v bloku je drobet překvápko. Na druhou stranu…pamatujete si na loňský rok a ty mockupy boosterů sad Atlazan a Conquest of Power?

Zleva Tvůrkyně Tishana, Vraska (z key artu Ixalan), Huatli (Warrior Poet)…a Ajani.

Jelikož Ajaniho barvy jsou zelená a bílá, ani bych se moc nedivil, kdyby z příběhových důvodů byla karta GW Huatli designovaná právě jako Ajani, a v nějaké fázi změněna.

Ale to není největší „pecka“, kterou Ixalan ukrývá. Ta je totiž jinde.

Azor a Nesmrtelné slunce

Spekulace, kteří mnozí formulovali hned na začátku při objevení se karty Ixalan’s Binding, se potvrdily do posledního. Budu se tady trochu plácat po zádech, když řeknu, že jsem to říkal od začátku.

Podoba symbolu Ixalanského spoutání se znakem Azorijského senátu na Ravnice nebyla vůbec náhodná. Strůjcem a původcem Slunce není nikdo jiný, než Azor. Tentýž Azor, který vytvořil první Guildpact na Ravnice a založil Azorijský senát. Sférochodec preferující podobu mohutné vousaté sfingy mezopotámského typu.  Dozvídáme se, že Azor se v minulosti neomezoval jen na Ravnicu, jeho činnost lze vystopovat na mnoha světech včetně Alary nebo Zendikaru, vždy coby postavy přinášející řád a právo –  i když jeho pravá podoba byla často (tak jako na Ravnice) zapomenuta.  A byl samozřejmě i „okřídlenou bestií“, která odnesla Nesmrtelné slunce z Torrezonu, stejně jako „Posledním strážcem“ z legend Poslů řek.

Azor z nějakého důvodu kdysi dávno vytvořil Nesmrtelné slunce a prodchnul jej mocí své jiskry. Jeho hlavní funkce je skutečně uvěznit sférochodce na Ixalanu a nedovolit, aby se o tomto světě někdo venku dozvěděl – kdo přijde, už neodejde. Azor tím pádem uvěznil na Ixalanu i sám sebe.

Odkud to víme? Samozřejmě z artbooku, odkud už také známe rozuzlení celého příběhu. To vám ale tady prozrazovat nebudu. Co se Azora samotného týká, osobně jsem měl za to, že bude druhým sférochodcem vedle Angratha. Sice mocí své jiskry prodchnul Nesmrtelné slunce, ale učinil tak jako oldwalker, a nevěřím tomu, že by Wizardi vrátili do příběhu takovouto postavu, aby ji pak nechali uvězněnou na Ixalanu coby normální bytost.

Buď tedy dostaneme Azora jako třetího sférochodce, nebo jako legendární bytost. Anebo jenom jako camea na kartách jako Sphinx’s Decree.

Jednu věc si ale neodpustím. Taky vám byl sympatický vývoj linie mezi Jacem a Vraskou?

 

A pár drobků na závěr

Tady bych vyzvedl pár karet, které se mi nehodily do předchozího narativa.  😉

Ravenous Chupacabra – na rozdíl od „číhající“ kolegyně tahle karta dělá jménu chupacabra čest. Je to takový super-Nekrataal – sice nemá first strike, ale trefí všechno a nemusíte si ničit vlastní bytost, pokud by byla jediným cílem.

Cancel v soupeřově kole, nebo potenciální tvrdý counterspell za pouhou jednu manu v kole vašem? Na Sealedu bych si raději místo toho otevřel raději pořádného dinosaura, ale i tak si myslím, že se tahle karta typu „obligátní-rare-counterspell-s-blok-specifickým-bonusem-nebo-podmínkou“ celkem povedla.

No, a po „obligátním-tvrdém-counterspellu-s-blok-specifickým-bonusem-nebo-podmínkou“ tady máme dalšího do rodinky „obligátní-modrá-mytická-bytost-dávající-kolo-navíc“. Timestream Navigator to konkrétně umí jen, když máte požehnání, má samozřejmě ascend, a cenou je 2UU, tap, a položení Navigátora na spodek knihovny.

Po drakovi a veverce přichází Forma dinosaura. Na rozdíl od té dračí vás občas může i „vyléčit“, nenastavuje vám životy každé kolo na pět, ale také vás nutí si to rozdávat postupně se soupeřovými bytostmi, které ale koušou zpět. Celkově hodně zajímavá karta.

 

Závěrem

Tak to bychom měli. Čeká nás velmi zajímavý rok, a my budeme jedině rádi, když nám stále zachováte věrnost. Psát a číst bude rozhodně o čem, už jen proto, že nás čeká návrat na Dominarii 😉

Příští týden se pokusím vám dát opět článek „jak na prerelease“, který jsem bohužel nebyl schopen napsat k Ixalanu. A pak už to pojede dále jako vždycky 😉

Mějte se krásně a přejí úspěšný start do nového roku!

Honza Adam

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

8 komentářů k “Rivals of Ixalan – mechaniky a spoilery”

  1. Honza2 napsal:

    Super. Já se ohledně příběhu raději nechám překvapit, ale nejspíš to s Jacem a Vraskou jinak dopadnout nemohlo. Předpokládám, že si oba uvědomili, že by se Bolas asi neměl o Jacovi/Nesmrtelném slunci/Azorovi dozvědět.
    Jen doufám, že ta scéna bude alespoň tak dobrá, jako zničení Avacyn…

    A ohledně Azora, já jsem to pochopil tak, že ovlivnil sféry od Alary po Zendikar, ve smyslu od A do Z, tedy všechny, a je to tedy takový „praotec sfing“, podobně jako Bolas… Ostatně je mu minimálně přes 10000 let. Kdo ví, třeba jedno z jeho jmen bylo Crucius…

    • Honza Adam napsal:

      Ahoj, máš asi jako obvykle pravdu (s tím o A do Z)…tahle obrazná interpretace mne nenapadla 🙂 Každopádně teď už víme, že alespoň v RIX bude jako legendární bytost, která stylově při útoku dělá Revelaci…
      Azor

  2. Odin napsal:

    Ad Azor: ako normalna prisera sa mi vobec nepaci (ako koncept, nie jeho abilita). Ako oldwalker toho mohol dokazat omnoho viac. Koniec-koncov, hovorime o tvorcovi Guildpactu. Ok, ako sfinga moze byt nesmrtelny (takze ho Mending v tomto tak moc neovplyvnil), ale ze by kvoli tomu musel obetovat svoju iskru? Ak nechcu pouzit dalsi retcon, tak neviem, ako by to este islo spravit.

    Ad Jace x Vraska: jedno z mala pouzitelnych vychodisk. Uvidime, ake spomienky jej ponecha a co to s nim spravi dlhodobo.

    • Honza Adam napsal:

      Jedna možnost mne napadá, ale to bych tady spoiloval příběh, a to nechci. Vrátím se k tomu potom…:)

  3. Daevin napsal:

    Jak v textu u Secrets of the Golden City píšeš, že nevíš, co chtěl Matt říci, tak podle mě se jen snažil vysvětlit, že u té karty nezáleží na tom, jestli hráč má City Blessing už před vyhodnocením karty nebo ne, protože, jelikož je ta schopnost napsaná na začátku, tak se vyhodnotí dřív než ten efekt, který je už na tom City Blessing závislý. Tudíž stačí, když City Blessing získáš během samotného kouzla a už si, v případě Secrets of the Golden City, lízneš tři karty místo dvou.

    • Honza Adam napsal:

      Jo, vždyť tak to i píši dále. Akorát mi nejde na rozum, jak by ti zrovna Secrets mohly s ascendem pomoci…a že na to šlo třeba vybrat lepší příklad.

Zanechte odpověď