Recenze Commander 2017 – Kočičí zuřivost a Upíří krvežíznivost

Milí kamarádi, je to smutné, ale léto je divoká doba a Nicol Bolas si holt bude muset počkat. Wizardi nám minulý týden vysypali decklisty Commanderů a tak vám prioritně přináším jejich rozbory, abychom vám případně pomohli s rozhodováním ke koupi 🙂

 

 

 

 

 

Úvodem

Commander 2017 je v produktové řadě Commander již šestým zástupcem.  V roce 2011 debutovala tato produktová řada pěti „klínovými“ trojkombinacemi barev. O rok později následoval Commander’s Arsenal, prémiový produkt s 15 unikátními foily, žetony, obaly a speciálním lifecounterem, který byl pro mnoho hráčů spíše k vzteku, neboť byl velmi drahý a nedostupný – i s ohledem na jejich reakci pak Wizardi již od dalšího podobného upustili. Klasické Commandery, jak je známe, vyšly znovu v roce 2013 (opět trojkombinace, ale tentokrát „odštěpkové“, tedy sousedící), následovaly v roce 2014 jednobarevné balíčky, které představily karty sférochodců se speciální schopností dovolujícím jim sloužit jako generálové, a konečně v roce 2015 dvoubarevné balíčky ve znepřátelených párech, které pro změnu zavedly koncept žetonů zkušenosti umísťovaných přímo na hráče a generálů s nimi pracujících.

Jelikož Commandery vycházejí každý rok, bylo nasnadě, že loni, v roce 2016, zbývaly Wizardům tři možnosti – buď spřátelené páry barev, čtyřbarevné balíčky (pro které neexistují generálové, neboť jediné 4barevné karty v MTG – cyklus Nephilimů z Guildpactu – nejsou legendární) a pětibarevné balíčky. Nakonec to vyřešili skvělým způsobem – zavedením mechaniky partner, která dovolila mít dvojici generálů a „rozdělit“ mezi ně barvy. Balíčky tak přinesly vždy jednu čtyřbarevnou a tři dvojbarevné  „partnerské“ legendy, nových generálů bylo celkem dvacet, z toho 15 „partnerů“. Commander 2016 byl flavorově i herně obrovský homerun, a tak se čekalo, jak si Wizardi poradí dále.

A došlo k tomu, co se v podstatě dalo očekávat. Tváří v tvář už jen posledním dvěma možnostem – spřátelené páry a pětibarvy – se rozhodli Wizardi koncept barevného uspořádání Commanderů opustit …úplně.

Letošní Commandery tak poprvé představují nový koncept. Jsou jen 4, namísto pěti, a jsou zaměřené na „tribal“ tematiku, tedy typy bytostí.  Každý balíček pak má výrazné hlavní sub-téma.  Každý balíček má v čele jednoho generála svých barev s novým schopnostním slovem eminence, což je schopnost fungující jak z velitelské zóny, tak z bojiště, nicméně vždy u nich vázaná na konkrétní typ bytosti; pak další dvě bytosti všech barev decku, které většinou zdůrazňují sekundární téma balíčku,  plus 0 až 2 další nové „malé“ legendy neobsahující všechny barvy generála.

Feline Ferocity – Kočičí zuřivost

Zelenobílý balíček postavený kolem koček  – „Cat“. Sekundárním tématem jsou equipmenty.  Vůdcem balíčku je Arahbo, Roar of the World, dalšími legendami Mirri, Weatherlight Duelist, Nazahn, Revered Bladesmith a „malá“ legenda Balan, Wandering Knight.

Vampiric Bloodlust – Upíří krvežíznivost

Balíček v „Mardu“ kombinaci – bílo-černo-červené. Ústředním typem jsou upíři, sekundárním tématem přidávání životů. Balíček vede Edgar Markov, sekundují Licia, Sanguine Tribune a Mathas, Fiend Seeker. Není zde žádná nová „malá“ legenda.

Draconic Domination  – Dračí dominance

Poctivý pětibarevný balíček, zaměřený na draky, sekundární téma je rampa (urychlení manové produkce). Hlavním generálem s eminence je The Ur-Dragon, dalšími 5c generály O-Kagachi, Vengeful Kami, a artefaktový Ramos, jemuž dává 5c identitu jeho schopnost. Doplňují je dvě malé legendy – draky podporující Taigam, Ojutai Master, a soběstačná  (míněno nijak nezohledňující typ Dragon) Wasitora, Nekoru Queen.

Arcane Wizardry – Tajemné čáry

Balíček v barevné kombinaci Grixis (modro-černo-červená). Hlavním tématem jsou Wizardi, sekundárním interakce se hřbitovem, zejména s kouzly v něm.  Hlavou balíčku je Inalla, Archmage Ritualist, pomocníky Mairsil, the Pretender, a Kess, Disident Mage. Malou legendou je alternativní verze Taigama – Taigam, Sidisi’s Hand.

 

Kromě zmíněných legend zde najdeme ještě hromadu reprintů, například Marchesu (UBR), Kembu, Rakshu, Jazala, Velu, Anowona, Dranu (starou), Arcanise, Azami a opravdovou hromadu legendárních draků (pětice legend z Fate Reforged, Crosis, Intet, Teneb, Scion of the Ur-Dragon, Bladewing the Risen nebo oba Niv-Mizzetové)

Mezi novými kartami najdeme kromě tribal generálů s eminencí minimálně dva další zajímavé cykly:

– cyklus pěti kleteb, které lákají k útočení na prokletého hráče – jak hráč kletbu kontrolující, tak hráč, který na prokletého zaútočil, dostanou odměnu

– volný cyklus pěti „Kindred“ karet (2 očarování, instant a 2 sorcery), u kterých si při seslání volíte typ bytosti, a které jsou velmi silné v dedikovaných tribal balíčcích.

Pokračuje megacyklus „sorcery-mágů“ započatý v C15. Po Magus of the Wheel a Magus of the Will je zde Magus of the Mind s efektem…Mind’s Desire.

Bloodsworn Steward je druhou kartou po Bastion Protectorovi, která dává bonus commanderům.

Crimson Honor Guard je pak jakýmsi inverzním „lieutenantem“ – namísto bonusu pro vás, když kontrolujete vašeho velitele, trestá soupeře za nekontrolování těch jejich.

Vrací se, vždy po jedné kartě, schopnosti goad (Conspiracy:TTC), rebound (Rise of the Eldrazi, naposled v Dragons of Tarkir)…a phasing, který vychází na Magicové kartě po 13 letech, a na černookrajové kartě dokonce po celých 21 letech. Také zde poprvé mimo Conspiracy debutuje tajná volba protihráče coby cíle pro schopnost (Stalking Leonin).
To bychom měli z obecné roviny vše. Tak se pojďme podívat na první z balíčků, GW Kočičí zuřivost.

Kočičí zuřivost (zeleno-bílá)

Decklist balíčku najdete zde.

Složení balíčku:  25 bytostí (17 + 7 nových + generál), 8 sorcery (7+1), 6 instant (5+1), 5 očarování (3+2), 19 artefaktů (15+4), 37 zemí (36+1)

Balíček se dá označit za bílozelené aggro, které obsahuje prvky plošných posílení, tokenování a vybavení.

Agresivní taktiku podporuje samotný generál Arahbo, jehož eminence schopnost vám dovolí v každém souboji ve vašem kole dát libovolné jiné kočce +3/+3.

To se logicky dobře kombinuje s co nejlevnějšími kočkami, které mohou tohoto využívat co nejdříve. Na dvou manách tak najdeme Fleecemane Liona, utility karty Leonin Relic-Warder, Qasali Pridemage, Oreskos Explorer či Leonin Arbiter (zakazující velmi oblíbenou činnost hráčů Commanderu), nového Hungry Lynxe, Leonin Shikari dovolující vybavovat instantně, nebo Sunspear Shikari, která má lifelink, pokud je vybavena.

S vybaveními pracuje nejen dvojice Shikari. Legenda Raksha, pokud je vybaven, dává všem kočkám double strike a +2/+2. Kemba produkuje tokeny. Taj-Nar Swordsmith umí najít vybavení a dát vám jej do ruky. Legenda Nazahn umí také hledat vybavení, pokud najde svoje kladivo, dá jej dokonce ihned na bojiště. Navíc funguje jako pseudo-lord pro všechny vybavené bytosti, jež vylepší o to, že při zaútočení něco tapnou. Nazahnovo kladivo dává +2/+0 a nezničitelnost, plus schopnost připojit jakékoli vybavení při jeho příchodu do hry zdarma na bytost.  Z nových karet pak mezi vybaveními najdete ještě kopírující se sekeru nebo meč, který vám po smrti vybavené bytosti vytočí další z balíčku (podmínka je, že s ní musí sdílet typ)

Nová legenda Balan má doublestrike, pokud má na sobě dvě vybavení a víc. Za 1W si umí stáhnout všechno vaše vybavení na sebe. Poslední dvě nové karty jsou překvapením pro soupeře. Stalking Leonin dokáže jednou exilovat útočníka tajně vybraného hráče. Alms Collector je zase proti těm, co by si rádi lízali spousty karet. Collector prostě řekne – chceš více než dvě? Nikoliv, jednu mně a jednu tobě. Tuhle kartu ihned přezdili „Comrade Cat“ – aneb „Soudruh Kočičák“ – holt komunismus v praxi 🙂

Z patnácti reprintů artefaktů nejsou Vybavení jen 4: Sol Ring, Hedron Archive, Dreamstone Hedron a Staff of Nin (z nových karet je ne-Vybavení jen Herald’s Horn).  Jinak zde máme celkem all stars Vybavení ever (pominu-li Batterskull a dvoubarevné meče): Obě lifelinková kladiva, oboje boty, Akromin meč, Nissin meč, Skullclamp, a chuťovky Argentum Armor, Grappling Hook nebo Quietus Spike. A commanderovskou Hero’s Blade.

Bytosti pak doplňuje různorodý výběr koček napříč světy a casting costy. Plošně posilující Jazal Goldmane, nová verze kočičí bojovnice Mirri z Weatherlightu zajišťující „férové“ útočení (tedy pro vás), obranáři Seht’s Tiger a Spirit of the Hearth,a těžké váhy typu Jedit (tokenovač), Jareth,  a Phantom Nishoba, poslední dva těžko zabitelní. Temur Sabretooth pak dokáže nadělat slušnou paseku – funguje jako záchranář a ještě má z toho bonus 🙂 Qasali Slingers jsou pak bytostní verzí oblíbených Aura Shards omezenou na kočky.

Když jsme u ničení artefaktů a očarování, můžeme přejít ke kouzlům. Relic Crush a Crushing Vines jsou slušné removaly. Na bytosti zde máme plošné ničení Divine Reckoning a Rout, cílený Condemn a klasiku Wing Shards, která umí být hodně ničivá.

Dále zde najdete rampová kouzla Cultivate a Nissa’s Pilgrimage, či nový Traverse the Outlands, která vám najde a položí tolik basic zemí, kolik je síla vaší nejsilnější bytosti. Soul’s Majesty vám nalíže karet podle síly cílové vaší bytosti. Hunter’s Prowess funguje jako posílení + proliz, pokud bytost projde skrz. Harmonize je klasický proliz. Více zemí se hodí pro X-ová kouzla: Nový Kindred Summons vám najde v balíku mezi vrchními X kartami vše zvoleného typu a dá to na bojiště, zatímco White Sun’s Zenith pokryje stůl kočkami 🙂

Mirari’s Wake a Zendikar Resurgent zdvojují manu plus dávají další bonus – Wake plošně +1/+1 a Resurgence proliz za zahrání bytosti. Abundance vám nechává zvolit si, zda si líznete zemi nebo nezemi.  Konečně tu jsou dvě nové kletby, co neškodí prokletému, tedy aspoň ne přímo. Bílá na přidávání životů a zelená na odtapování všech nonlandů.

Mezi zeměmi najdeme pestrou směsku. GW fetchky pro chudé z Mirage i Onslaughtu, Expanzi, Wilds i Myriad Landscape, ravnické landy, generály podporující Opal Palace a novou Path of Ancestry, samozřejmě Command Tower, duály ETB taplé, lifelandy, spořičku, jednobarevné cyklící země, Vividy, Blighted hledačku, Rogue’s Passage, manlandu Stirring Wildwood a hideaway land Mosswort Bridge. A také už evergreenový Temple of the False God. Z 37 zemí je základních jen 13.

 

Strategie

Kočky jsou poměrně čistokrevné aggro, kontrolních elementů zde najdeme pomálu, samotný Arahbo podporuje útočení, jak jen to jde – z velitelské zóny i na bojišti. Hromada Vybavení zaručuje široké možnosti ve Voltron-módu:  že i ta nejmenší bytost by měla mít šanci stát se mocným bojovníkem, je-li to třeba, a různé hledání či vylepšování schopností vybavení (Shikari, Nazahnovo kladivo) znamenají další výhodu oproti soupeř. Jinými slovy – útočit, útočit, útočit, přetlačit, přejet silou a počtem, využít karetní a manovou výhodu.

Upíří krvežíznivost (černo-červeno-bílá)

Složení balíčku:  27 bytostí (19 + 7 nových + generál), 11 sorcery (8+3), 7 instant (6+1), 8 očarování (5+3), 10 artefaktů (9+1), 37 zemí (36+1)

Upíři jsou také takové celkem poctivé aggro s lifegainem. Edgar vám zaručuje, že ke každému upířímu kouzlu dostanete grátis token, balík má výrazné téma lifegainu a využívání životů jako dalšího zdroje, což hezky doplňuje bílá o pár ochranných kouzel a zabíjení. Díky Edgarově schopnosti máte celkem slušný potenciál růst jak do počtu, tak do velikosti. Když ho dostanete na stůl, začne přifukovat s každým útokem plošně všechny vaše upíry. Díky haste už od prvního kola na stole.

Na dvou manách začínáme s Tithe Drinkerem, Blood Artistou (oba vestavěný podmíněný lifegain). Tři many už nabízejí Bloodhusk Ritualistu, Nighthawka, Pawn of Ulamog, minilorda Stromkirk Captain a Rakish Heira, který z každého upíra udělá bytost rostoucí za kousnutí do soupeře. Tříbarevná nová legenda Mathas si na konci vašeho kola označkuje cizí bytost, a pokud ta zemře, všichni protihráči jejího controllera si přidají 2 životy a líznou kartu. Kheru Mind-Eater je takový malý Nightveil.

V podobném duchu to pokračuje dále. Noble je létající verze Artisty. Sangromancer a Malakir Bloodwitch pracují s přidáváním/ubíráním životů. Anowon a Butcher of Malakir se starají o „spravedlivé“ prořezávání příliš přemnožené havěti. Nová Crimson Honor Guard a Bloodsworn Steward se starají o commandery – Steward posiluje vašeho, zatímco Honor Guard v zatím nevyužitém designovém prostoru trestá soupeře, pokud nemají svého na bojišti.

Patron of the Vein je nový kus proti hrobostrategiím, jednorázově něco zničí, plus napořád posiluje všechny vaše upíry, kdykoli něco soupeři zemře. Dark Impostor, Drana a Vein Drinker slouží jako opakovací zabijáci s bonusy. Nový Bloodline Necromancer naopak jako vraceč jiných přímo na bojiště. Captivating Vampire je pravý +1/+1 lord s bonusem navíc (vampirizace a ovládnutí bytosti). Bloodlord of Vaasgoth je takový trochu jiný lord.  Vyloženě na chuť tu pak jsou Blood Baron of Vizkopa, Skeletal Vampire, nebo Licia. Tahle nová legenda má first strike a lifelink, zlevňuje se za získané životy, a za placení životů se přifukuje. Maličko mi připomíná první Samut 🙂

Co kouzla? No to by nebyla černá a bílá, aby tu nebyly pořádná Wrata – máme zde Merciless Eviction (exilující!), „nastavitelné“ Fell the Mighty, obětovací zabíjení Consuming Vapors (+lifegain) a Crackling Doom, cílený removal Mortify, Swordy, Go for the Throat + Return to Dust na očarování a artefakty.

Aby bylo co dělat s životy, hned několik klasických černých „životy za karty“ prolizů – Read the Bones, Ambition’s Cost, Skeletal Scrying, Damnable Pact (poslední nouzově použitelné i jako X-ovka do hlavy).

Pomocí Syphon Mind vysáváte soupeři k sobě karty, Blood Tribute (s krásným novým obrázkem) je vysátí poloviny životů, s kickerem pak si i přidáte. New Blood je krásně flavorová karta – jako dodatečný cost tapnete upíra, kousnete a ovládnete bytost.  Nové kousky jsou Kindred Charge – za každou bytost zvoleného typu si do konce kola dáte její kopii-token s haste – a „Rudá svatba“, jak byla ihned přezvána Disrupt Decorum – kdo může, ten příští kolo útočí, i když nechce, a na někoho jiného, než na vás.

Konečně je tu naprosto neočekávaný kousek, tedy co do jména a schopností. Teferi’s Protection.

Tahle schopnost existovala v Magicu naposledy navážno před 21 lety. Pro vás bude stačit si pamatovat následující – berte to tak, že vše, co máte na stole, jakoby na chvilku přikryjete dečkou – jako by to tam pořád bylo, ale vlastně nebylo. Nespustí se žádné efekty příchodu a opuštění bojiště, protože odfázování se nepočítá jako opuštění bojiště a přifázování jako příchod. Aury, vybavení, vše zůstane připojeno, kde bylo, permanenty si pamatují volby provedené při jejich příchodu do hry (třeba Door of Destinies), nemůžete si je tedy „přepnout“, i kdybyste chtěli.

No a dále: do dalšího kola vám nemůže nic životy přidat ani ubrat (včetně vašich vlastních voleb – nemůžete tím pádem  platit například phyrexianskou manu životy). Máte imunitu proti všemu, což u hráče znamená, že na vás nikdo nemůže hodit auru (kletbu), všechno zranění se preventuje a nelze vás cílit (ale hromadné zahození nebo hromadná ztráta životů se vás samozřejmě týká).

Kletbu zde máme přidávající životy a dávající zombie. Nechybí oblíbený Black Market, Blind Obedience, Sanguine Bond, Connections a Outpost Siege (zde spíše karetní výhoda).  Nový Kindred Boon je očarování, který vám dovolí bytosti daného typu „zbožšťovat“ a učinit nezničitelnými.

Mezi artefakty najdeme Dveře a Blade of the Bloodchief, Studnu umožňující k životům ještě za příplatek lízat, urychlovače Sol Ring a Worn Powerstone, samozřejmě Skullclamp, již u koček zmíněnou Heirloom Blade a tři signety.

Mezi zeměmi najdeme na rozdíl od koček  v podstatě jen duály různého typu (s důrazem na lifegain, kde to jde), plus Expanze a Wilds; dokonce ani Temple of the False God zde není.  Jako v ostatních balících zde najdete Command Tower, Opal Palace i novou Path of Ancestry.  Jedinou utility zemí je protihrobařský Bojuka Bog.

Strategie

Upíři nebudou už tak jednoduší na hraní jako „stěračové“ urrrá-kočky.  Je zde velký potenciál ukončovat hru různými vylomeninami s ubíráním životů,  více přemýšliví hráči uvítají široké možnosti, jak využívat životy jako další herní zdroj. Osobně se mi líbí potenciál toho, že na rozdíl od koček budete muset v každé hře volit jinou strategii podle toho, co se vám zrovna sejde, ale v podstatě to vždy bude simultánní nárůst armády do počtu i velikosti. Z těchto dvou balíčků je to z mého hlediska ten zajímavější 😉

 

Oba (resp. všechny čtyři balíčky) si můžete objednat již nyní v předobjednávce na Mysticshop.cz, zde.

Na viděnou příště – nad Dračí dominancí a Tajemnými čáry + překladem spoileru nových 56 karet. A pak uvidíme, zda mezitím Bolasovi nedojde se mnou trpělivost. 😉

  • Honza Adam
Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

2 komentáře k “Recenze Commander 2017 – Kočičí zuřivost a Upíří krvežíznivost”

  1. Samuel napsal:

    Postrehol som jednu chybu, Licia nelieta ale má first strike ale inak výborný článok

Zanechte odpověď