Recenze Commander 2017 – Dračí dominance a Tajemné čáry

Milí kamarádi, dnes vám přináším recenzi druhé poloviny Commanderu 2017 – pětibarevného dračího balíčku a čarodějů v barvách Grixisu.

 

 

 

 

 

 

Vše potřebné do úvodu již zaznělo v předchozím článku, dnes tedy jedeme rovnou na věc.

Dračí dominance – pětibarva

Složení balíčku:  33 bytostí (25 + 7 nových + generál), 9 sorcery (7+2),10 očarování (6+4), 11 artefaktů (9+2), 37 zemí (36+1)

Jednou to muselo přijít. Na pětibarevný commander lidi povětšinou tipovali Humany nebo Slivery. Sliveři nicméně dostali svůj Premium Deck, který po lehkém upgrade jde proměnit na EDH balík. Nicméně draci dávají také smysl, a díky tomu dostáváme asi nejnašlapanější balíček tohoto produktu. Už loňské 4-barevné balíky prokázaly, že více barev v balíčku dává obrovský prostor k vměstnání různých cool interakcí, a draci v tom pokračují. V tomhle balíčku nenajdete až na pár výjimek žádná ořezávátka..a také naprosté minimum bytostí pod pět man 🙂

No popravdě, i pod čtyři. Jak ale tyhle cool drahé draky dostat na stůl, než umřete? Právě proto zde je doslova pár levných bytostí – Dragonlord’s Servant (1R) zlevňuje draky o 1 a Dragonspeaker Shaman (1RR) (z první „dračí“ sady Scourge) dokonce o 2. No a eminence schopnost The Ur-Dragona zlevňuje automaticky o 1.

Dostanete-li tohle na stůl a máte-li jako generála The Ur-Dragona, kouzlíte draky o 4 many levněji. A to se vyplatí. Jediná další levná bytost je Orator of Ojutai.

Čtyřmanové bytosti jsou zde tři – nejlevnější drak Boneyard Scourge, 4/3 letec za 2BB, který po úmrtí jiného vašeho draka umí za 1B vyskočit z hrobu zpět na bojiště; Territorial Hellkite, která je silnější v multihrách (v duelu se ob kolo tapne) a ne-drak Taigam, Ojutai Master, který zajišťuje vašim instantům, sorcery a drakům nezrušitelnost, a pokud si zaútočil, instantům a sorcery ještě rebound.

A pak už to začíná…vzhledem k tomu, že všechno ostatní je pět man a víc, je asi nejlepší to rozdělit podle tematiky.

Draci pracující s typem Dragon

Sem patří pětice dračích pánů a paní z Fate Reforged – Dromoka, Ojutai, Silumgar, Kolaghan a Atarka, kteří mají trigger spuštěný útokem vaší bytosti s typem Dragon – bolster 2, tapnutí/zamknutí, plošné oslabení soupeřových bytostí, plošné posílení vašich, a double strike pro daného draka. K nim patří ještě Utvara Hellkite pokládající 6/6 token.

Dále je to nový Scalelord Reckoner, který říká – zacílíš mého draka – zničím ti permanent, Bladewing the Risen, který vyhrábne draka přímo na bojiště, a Scourge of Valkas, který při ETB draka nechá onoho draka dát  zranění podle počtu vašich draků do  bytosti nebo hráče. A samozřejmě Scion.

Zbytek draků

Dále tu máme příslušníky obou cyklů tříbarevných legendárních draků – z Invasion bloku Crosis (s obrázkem z PDS:Graveborn), a z Planar Chaosu Teneb a Intet.

Počty doplňují dva Regenti z DTK – bílý rostoucí a černý s vestavěným hromadným ničením, Ryusei se zemětřesením za 5, Tyrant’s Familiar (s lieutenant schopností – při útoku za 7 do bytosti pod kontrolou obránce), Hellkite Charger (útočná fáze navíc), Steel Hellkite (další hromadné ničení), novější Niv-Mizzet a Spellbound Dragon s lootingem+posílením při útoku. A konečně Savage Ventmaw s přidáním 6 man, které vydrží až do konce kola.

Závěrem tu je pak trojice nových legend, o kterých ale nicméně víme od června a již jsem je i rozebíral. Wasitora bude při kousnutí do soupeře dělat buď edikt, nebo – pokud soupeř nemá co obětovat  – 3/3 drakoťata. O-Kagachi je 6/6 létající trampler, který se pomstí tomu, kdo na vás minulé kolo útočil, a Ramos (který díky symbolům v textboxu má také 5c identitu) umí růst za barevná kouzla (a těch je tu přehršel), plus sloužit jako dosti podstatná rampa (10 man za pět sejmutých žetonů). Jen jednou za kolo, ale who cares – se zlevňovači vysypete za 10 man draky i 3-4.

A nelze zapomenout ani na samotného Ur-Dragona. Sice je za 9 man, ale každý další útok drakem či draky znamená nalízání odpovídajícího počtu karet + položení permanentu na bojiště. Ani to nemusí být drak.

Draci jsou sice páteří balíčku, ale co tu máme dále, v těch pěti barvách?

Drahé bytosti – to chce rampu. Hodně barev – fixaci.  Proto Cultivate, Farseek a Kodama’s Reach. Mezi artefakty Armillary Sphere, Commander’s Sphere, Sol Ring, Dreamstone Hedron, Darksteel Ingot a Wayfarer’s Bauble.

Někdy se vám možná bude hodit „ofixlování“ seslání pomocí Fist of Suns, zajímavé by to mohlo být s Ramosem 😉 Asi proto lze hrát jeho schopnost jen jednou za kolo….

Na prolízávání Elemental Bond a Painful Truths, plus zmíněný Hedron, a nový kus Kindred Discovery. Multifunkční je pak hned trojice Siege očarování z FRF, kde si můžete vybrat ze dvou efektů – Monastery, Frontier a Palace. 

Draky podporují Dragon Tempest (který kopíruje efekt Scourge of Valkas) a Crucible of Fire.  Nových hipster-kleteb zde nenajdeme pět, ale jen tři – životovou, tokenovou a lízací. Herald’s Horn a Mirror of the Forebears jsou další nové obsažené tribal karty.

Z nových kusů  removal s bonusem Fractured Identity a sweeper Fortunate Few, jenž doprovází Earthquake na pozemní, nebo Crux of Fate (který asi na draky hrát nebudete, leda v mirroru).

Sedmatřicet zemí obsahuje kompletní desítku trilandů (Alara + Tarkir), kompletní pětku Vividů, Haven a Crucible of the Spirit Dragon, Commander’s Tower a Path of Ancestry, a 18 basiců (6 hor a po 3 od všeho ostatního).

Strategie

DRACARYS! BUUUUUURRRRRRNNNN!!!!

A teď vážně – tohle je dokonalý goodstuff deck a ztělesnění toho, jak by měly Commander balíky a jejich koncepce „battlecruiser Magic“  vypadat. Wizardi sem naprali tolik draků různých typů i schopností, že byste měli každou hru zažít něco jiného, a k porážce soupeře využít zrovna ty draky, co máte na stole. Zejména berete-li tento formát tak, jak byl zamýšlen – tedy jako zábavu, nikoli další kompetitivní variaci -, sáhněte po tomhle balíku, protože něco TAKOVÉHO tu opravdu ještě nebylo.  Deset palců nahoru….

 

Tajemné čáry – modro-černo-červená

Složení balíčku:  32 bytostí (22 + 9 nových + generál), 5 sorcery (4+1), 13 instant (13+0), 4 očarování (0+4), 8 artefaktů (7+1), 38 zemí (37+1)

No a máme tu poslední balíček. Tím jsou UBR Wizardi se subtématem interakce se hřbitovem. Ne, Snapcastera zde nenajdete. Teda, skoro ne. Pojďme na to.

Zajímavé je, že i tento balíček má hodně bytostí, dokonce je v tomto počtu druhý hned za draky. Do jisté míry je tento balíček i drakům podobný v tom, že místní Wizardi umějí opravdu leccos. Tak například:

Lízat karty a optimalizovat draw: Merchant of Secrets, Sea Gate Oracle, Shadowmage Infiltrator jsou tady jen malí páni. To takový Mercurial Chemister, Nivix Guildmage, Nin nebo Niv-Mizzet (starý) toho umí ještě více. No a co teprve Arcanis nebo královna všech wizardích EDH – Azami, Lady of Scrolls.

 

Pak tu máme ty pracující se hřbitovem. Archaeomancer a Izzet Chronarch vrací instanty a sorcery, Apprentice Necromancer bytosti, Bloodline Necromancer wizarda nebo upíra, Havengul Lich dovolí zahrát bytost ze hřbitova a ještě si  od ní do konce kola půjčit schopnosti, Body Double rovnou zemřelou bytost okopíruje.  Nová létající legenda Kess pak každé kolo udělá zdarma „snapcastera“. Izzet Chemister umí karty ze hřbitova sbírat pod sebe a pak je najednou zahrát zadarmo.

Pak tu máme Puppetteer Clique, které si 2x umí půjčit a pak exilovat soupeřovu bytost. Etherium-Horn Sorcerera s cascade, co se umí vracet do ruky a kaskády opakovat. Mága, který si hraje na Abyss, a Planar Chaosovou verzi Sorceress Queen, Serendib Sorcerera, co i z mocného draka udělá 0/2. Vindictive Lich pak naučí soupeře skutečnémz významu slova POMSTA, když ho někdo zabije.  Harbinger umí vracet tapnutou bytost soupeři do ruky. No a nakonec další dvě skvělé legendy z doplňkových produktů – oblíbená UBR generálka Marchesa a Vela, the Night-Clad z Planechase.

K novým kouskům patří ještě Portal Mage (dokáže přesměrovat útočící bytost na jiného hráče), Galecaster Colossus, který se učil od Azami, ale namísto lízání vrací permanenty, modrý sorcery-mágus, který dělá Mind’s Desire, a konečně dva nové kusy – Taigam (verze Khans) a Mairsil.

Zatímco Taigam je tematicky laděn do klanu Sultai (jeho schopnost se do jisté míry podobá právě Sidisi), plní vám hrob, optimalizuje draw a slouží i jako zabíjení, Mairsil  – mimochodem snad nejúžasněji designovaná karta ve vztahu příběh-funkce v historii Magicu) na to jde odjinud. Jeho schopnost je do jisté míry inspirována imprintem, pouze s tím rozdílem, že Mairsil si pamatuje všechny karty, které jste s jeho pomocí exilovali. Půjčit si může jen jednu schopnost za kolo (aktivovanou), ale i tak. Proč Mairsila takto opěvuji z flavor hlediska, vysvětlím v dalším článku.

No a nakonec je tu samotná Inalla. Její eminence vám umožňuje kopírovat dočasně jakéhokoli z Wizardů, který vám přijde na stůl, za pouhou jednu manu. Jako jedna z mála karet pak má vestavěnou skutečnou winkondici – za tapnutí pěti Wizardů sebere po bolasovsku soupeři sedm životů.

Jak jsem řekl, balíček je méně spell-heavy, než by člověk čekal.  V pěti sorcery najdeme hned tři Wrath-efekty – Kindred Dominance nechá přežít jen bytosti jednoho typu, a Necromantic Selection zničí vše a jednu bytost oživí rovnou na bojiště; a Decree of Pain slouží buť jako Damnace, nebo při cyklení jako instantní a normálními counterspelly nezrušitelný Infest.  Clone Legion nakopíruje všechny bytosti jednoho hráče (pro vás), a Spelltwine vám dovolí znovu zahrát jedno vlastní a jedno cizí sorcery či instant ze hřbitova.

Mezi instanty najdeme ještě další ničení (Comet Storm), proliz Opportunity, žabaření Polymorphist’s Jest, zabíjení a „zabíjení“ – Go for the  Throat, Terminate, Reality Shift, Chaos Warp, dva Charmy (Rakdos a Crosis’s), další kopírku ze hřbitova Memory Plunder, multifunkční Silumgar’s Command, vracení/proliz Into the Roil, a chuťovku z Invasion Cauldron Dance, která se dá seslat jen v bojové fázi. Co ta karta dělá? No, na chvíli dostanete dvě bytosti navíc – ze hřbitova se vrátí bytost, dostane haste, a pak vám skočí do ruky, zatímco druhá bytost absolvuje opačnou cestu.

Očarování jsou zde jen 4 nová – lízací, zombiovací a „goldovací“ kletba. Doplňuje je aura Shifting Shadow, která v podstatě každé kolo očarovanou bytost polymorfuje v novou.  Artefakty obsahují fixaci a rampu (Commander’s Sphere, Fellwar Stone, Ingot, Sol Ring, Worn Powerstone) a dvě ničení – jednorázový Obelisk a klasiku v podobě Diskety. Z nových pak jen zrcadlo.

Osmatřicet zemí je standardní sbírkou dvoubarevných a tříbarevných landů, Temple, Vividů, fixaci zajišťuje Grixis Panorama, Exotic Orchard, Path of Ancestry a Expanze.  Jedinou utility land je Mystifying Maze (spíše bych řekl z flavorových důvodů  Maze of Ith by sem dát nemohli).

Strategie

Uf. Popravdě, tento balíček je na první pohled „all over the place“. To jsou sice i draci, ale ti mají jednu výhodu – i ten nejobyčejnější drak je sám o sobě většinou velká létající kráva, a tím páden winkondice sama o sobě. U čarodějů se to úplně říci nedá, každý z nich něco umí … ale přímo jako cestu k výhře bych označil jen pár konkrétních karet – samozřejmě Inallu či Velu s její „intimidate všem“. Samozřejmě tady pak jsou karty, které vám umožňují půjčit si k výhře soupeřovy nejlepší kusy – kopíráci a Necromantic Selection, například. Každopádně stylem hry to bude spíše kontrol, spoléhající na hromadné i lokální ničení a pozdější recyklaci bytostí a kouzel, to vše za podpory karetní výhody plynoucí z prolizů a recyklace.

Jak dračí balíček, tak balíček čarodějů (a samozřejmě i oba předchozí) si můžete objednat v předprodeji zde.

Tak, to bychom měli druhé dva letošní balíčky.  Následující týdny zbývající do Ixalanu věnuji zcela určitě třem článkům – odkládané dvoudílné flavor analýze Hour of Devastation, plus art/flavor a design rozboru Commanderu 2017, kde se podíváme jak na generály samotné, tak na ukryté klenoty plus nejzajímavější příběhy z designu 😉

– Honza Adam – 

 

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

7 komentářů k “Recenze Commander 2017 – Dračí dominance a Tajemné čáry”

  1. MJM napsal:

    Díky za rozbory.

    Inalle stačí tapnout pět wizardů, není to symetrické.
    Cyklovaný Decree of Pain není nezrušitelný, ale instantní Infest.

    Z těch wizardů jsem na jednu stranu trochu zklamaný, ale zase v nich vidím obrovský potenciál, kdy se to dá přestavět buď na spell mastery deck s Kess a Chemistrem, nebo nějaké brutální kombo s hromadou wizardů s Inallou (a třeba Delverem a Docentem;-)), což nejspíš zkusím já…

    • Honza Adam napsal:

      Bleh, dík…pátek… s Decree jsem to myslel „mediální zkratkou“ – že se to nedá zrušil klasickým counterspellem, jen Stiflem a kamarády.
      Jinak co se mne týká, tak za Mairsila jim odpouštím i to, že Wizardi jsou jinak celkem polotovar, a jak strašný art fail je Taigam (UB)…

      • grahf napsal:

        Mne vadí, že wizardi majú dosť legendariek, ktoré sa bijú s abilitou Inalie. A flavor UB Taigama tiež velmi nedáva zmysel, nevychádza to velmi ani na Khans, ani na Dragons realitu.

        • Honza Adam napsal:

          Asi tak. A já to píšu v dalším článku – Taigam je prostě mega art-fail – je to jeho Sultai verze, takže ideálně měl mít róby jako na Taigam’s Scheming. Jenže (jak řekla Alison v podcastu) – aby bylo vidět, že je zrádce, tak má na sobě Jeskai róby ( což fuckt nedává smysl, neboť tahle karta má být jeho verze poté, co byl v klanu už FAKT dlouho a získal místo Ruky Sidisiny)…nicméně naprosto „TOP“ je fakt, že má na hlavě tetování nikoli Sultai, ale Silumgarů (vršek drápu je kulatý), a zombie také nejsou sultaiské, ale silumgarské (srovnejte třeba Sibsig Icebreakers). Prostě FUBAR…
          Paradoxně, funkce karty mi zas až tak nevadí, ten selfmill/pseudodelve sedí do Sultai….

          • grahf napsal:

            Teoreticky by mohol byť z budúcnosti, obdobia, ktoré sa v DTK ešte nestalo. Čiže najprv bol Ojutai a potom zradil a prešiel k Silumgarovi.
            Každopádne wizardi to oficiálne uznali ako chybu.

            @kellydigges on Twitter
            UB Taigam: Tarkir (Khans timeline); erased from history
            WU Taigam: Tarkir (Dragons timeline); present day“
            Real answer: It is an error. Not at all Simon’s fault, I should’ve caught it.
            More fun answer: his tattoo artist is clumsy and/or an oracle. (to by sedelo s mojou teoriou :))
            He also said that the card art is so small that it’s hardly noticeable.

          • Honza Adam napsal:

            Tak aspoň že to uznali. Ale fail jsou i ty Jeskai-róby. Buď se karta měla jmenovat ve smyslu „Taigam, Jeskai Defector“, pak by dávalo smysl, že má na sobě staré hadry, ale pokud je to Sidisi’s Hand (kamžto se dostal až po dlouhé době)…prostě ne.

        • MJM napsal:

          Jj, to množství legend mě taky zarazilo, proto mám v úmyslu to trochu pročistit a upravit pro různé vylomeniny s kopírovatelnými kozelníky…

Zanechte odpověď