Prerelease Rivals of Ixalan – jak na něj?

Milí kamarádi, u Ixalanu jsem nestihl poprvé za historii MUDRCe takovýto článek napsat, zkusím to vynahradit aspoň nyní před Rivaly. Tak se pojďme podívat…

 

 

 

 

 

 

 

1) Co to vlastně prerelease je?

Prerelease je tradiční typ turnajů, které se konají po celém světě vždy týden před vydáním nové sady Magic:The Gathering. Hráči zde mají vůbec první šanci „osahat si“ a zahrát si z kartami z nové sady.

2) Co mám od prerelease čekat?

Prerelease je turnajem formátu Limited, konkrétně pak Sealed Deck. To znamená, že každý za hráčů zde hraje s kartami, které získá po příchodu na turnaj. Úspěch tedy záleží na několika faktorech. Je dobré mít štěstí na rozbalené karty. Je dobré umět správně vyhodnotit sílu jednotlivých barev/kombinací svého poolu a správně postavit balíček. A konečně, je dobré dělat při hře co nejméně chyb. Může se klidně stát, že s podprůměrným poolem dokáže zkušený hráč uhrát lepší výsledek než hráč, který sice dostal skvělé karty, ale nedokázal z nich poskládat dobře fungující balíček.

Počínaje sadou Battle for Zendikar  – tedy i v Rivals of Ixalan  dostáváte krabičku s šesti boostery plus jedním promem. To již není nijak omezeno – může to být doslova kterákoli rare nebo mythic karta ze sady. Od normální verze se bude lišit pouze foil provedením a vyraženým datem.  Navíc bude krabička použitelná jako deckbox, kit bude navíc obsahovat i spindown kostku na počítání životů.

 

3) Dostal jsem svoj krabičku s kartami, co mám dělat teď?

Máš-li své boostery, je načase postavit balíček. Minimální počet karet v balíčku na formátu Limited je 40. Hráči ke stavbě balíčku přistupují různě, nikdy však zcela určitě neprohloupíte, když si roztřídíte karty dle barev, resp. barevných kombinací na jednotlivé hromádky. V Hour of Devastation budete třídit zřejmě na pět hromádek podle barev, plus nebarevné artefakty, a samozřejmě země.

Sealed Deck je, co se Limited týká, poměrně specifická záležitost. Na rozdíl od draftu zde nemáte kontrolu nad tím, z jakých karet budete balíček stavět – co dostanete, s tím pracujete. Na rozdíl od draftu ovšem máte dvakrát více karet. Váš úspěch bude záležet nejen na tom, co vám osud nadělí ve vašich boosterech, ale také jak s tím naložíte.

4) Ale jak mám svůj balíček postavit?

Správná konstrukce balíčku je leckdy ošemetná záležitost. Rozhodně se snažte ve svém poolu jako první identifikovat vyložené bomby. Poté, co tak učiníte, se snažte zhodnotit sílu jednotlivých barev či jejich kombinací, a dát je do souvislosti s nalezenými bombami. Mějte na paměti, že ač vám některé bomby vyhrají hru skoro samy, je nutno se k nim vůbec dostat. Občas se tak snadno můžete dostat do situace, kdy sice budete mít k dispozici silnou kartu, ale pramálo podpory v barvách k této kartě příslušející. V takových případech je občas lepší obětovat bombu ve prospěch konzistence balíčku.  Bomby sice hry vyhrávají, ale neznamená to, že by to bez nich nešlo.

Wizardi jsou tak hodní, že vám dali i insert s radami.

S tím se pojí další pravidlo. Ať již s bombami nebo bez nich, měli byste mít poměrně jasnou představu, jak chcete soupeře porazit – přejet rychlými bytostmi, kontrolovat hru a pak zahrát rozhodující gamebreaker, nebo zvolit úplně jinou cestu k vítězství? Podle toho pak uzpůsobte svou konstrukci.

Snažte se pamatovat na ideální tvar manové křivky – když si rozložíte vaše karty dle manových cen, měli byste dostat tvar blízký zvonovité Gaussově křivce – menší počty na krajích, větší uprostřed. Pokud svůj balíček přetížíte sice silnými, ale drahými kartami, může se stát, že se jejich seslání nedožijete. Pokud naopak vsadíte na velké množství karet s nízkou sesílací cenou, může se stát, že po rychlém začátku vás soupeřovy bytosti udupou hrubou silou – případně si pak v lategame budete lízat malé bytosti, které nebudou mít na hru zásadní dopad.

Zde spočívá další ošemetnost sealed decku – pokud nemá hráč vyloženě štěstí na karty, nikdy se mu nepodaří postavit čisté aggro, ani čistý kontrol. Jistější je tedy míti balíček vyrovnaný.

Nepodceeňujte význam fixování, zejména v takovémto prostředí. Pokud máte silné karty, ale postrádáte dostatečnou fixaci v těchto barvách, je nasnadě se zamyslet, zda je to správná cesta. I sebesilnější karta je vám nanic, když ji prostě nejste díky maně schopni zahrát.

Měli byste hrát minimálně sedmnáct zemí. Při nižší křivce a rychlejším balíku si možná můžete dovolit ještě jednu ubrat.

Platí samozřejmě základní poučky:

Pár základních pravidel:

Pro hraní dané barvy byste měli mít splněno co nejvíce z následujících podmínek. Barvu byste měli hrát, pokud:

  • v ní máte bombu (velmi hratelné a silné rare nebo mythic)
  • v ní máte dobrou křivku
  • v ní máte hodně hratelných karet
  • v ní máte hodně removalu (způsobů, jak se zbavit soupeřových karet, či je alespoň neutralizovat)

Dále platí:

– removal se hodí vždy, ať již zabíjení, tapování nebo „spacáky“.

– bojové triky (Giant Growth apod.) se hodí, musíte však mít bytosti, které posilovat.

– bytosti by měly mít buď nějakou evasion (létání, neblokovatelnost,menace) nebo schopnost navíc

– pokud nehrajete sami létavce, mějte alespoň způsob, jak se s nimi vypořádat (bytosti s reach, zabíjení, být rychlejší apod.)

– vracení do ruky se vždy hodí,  pozor na ETB schopnosti, účinné proti aurám

– Aurami se vystavujete riziku 2-za-1, hrát se vyplatí jen ty opravdu dobré obecně či hodící se do strategie.

– karetní výhoda se počítá – ať již tím, že si lížete karty, nebo soupeři zahazujete.

– nehrát karty, které „nic nedělají“ (většinou typicky lifegain, i když i ten může být v Ixalan Limite hratelný díky upírům)

Mechaniky a kmeny

Rozebrání mechanik z  Ixalanu najdete zde:

Rozebrání mechanik z Rivals of Ixalan najdete zde:

 

V Ixalanu fungují čtyři frakce asymetricky rozdělené do barev, každá s vlastním tématem a někdy i mechanikou. Rivals of Ixalan přidávají pouze  jednu jedinou novou mechaniku, kterou je ascend. Pro dosažení ascendu musíte mít deset permanentů při vyhodnocení kouzla s ascend či v momentě, kdy máte na stole permanent s ascend. Pak získáte „požehnání města“, a vaše další karty s ascend budou míti silnější efekty. Každá z frakcí má tedy svou mechaniku či téma, ale také způsob, jak ascendu případně dosáhnout. Pojďme se tedy na jednotlivé frakce podívat globálně v kombinaci Rivalů a Ixalanu.

Rivals of Ixalan přinášejí každé  z frakcí určité symetrické karty. V obou případech se jedná o návaznost na karty ze sad Lorwyn a Morningtide.

  • cyklus Forerunnerů: Bytosti, při jejichž zahrání si najdete jednu bytost daného typu a připravíte si ji na vrchol knihovny. Forerunneři mají další statickou schopnost, spouštějící se při příchodu další bytosti daného typu na bojiště.
  • cyklus „ukazovačů“  – karet, které jsou levnější, pokud ukážete bytost daného typu z ruky. K reprintu Silvergill Adepta se přidali Daring Buccaneer a Sadistic Skymarcher, zatímco dinosauři nemají bytost, ale rampa-kouzlo Thunderherd Migration.

Sluneční císařství a jeho dinosauři 

Barvami této frakce jsou bílá, červená a zelená.  Specifickou schopností dinosaurů je enrage, schopnost spouštějící se, pokud je bytosti uděleno zranění. Dinosauři jsou obecně bytosti větších rozměrů a větších sesílacích cen. K usnadnění jejich sesílání zde najdeme karty jednak redukující sesílací ceny, jednak zajišťující manarampu – hledání zemí, produkci many navíc.

Dinosaury jste mohli hrát na Ixalan limited v různých verzích, většinou RW aggro s letci jako aerosauři nebo Pterodon Knight a rychlými dropy Raptor Companion či Nest Robber, nebo více „rampoví“ RG dinosauři s Ranging Raptory a většími kusy. Z hlavy třeba Spike-Tailed Ceratops, Colossal Dreadmaw, Thrash of Raptors, Bellowing Aegisaur, Sun-Crowned Hunters apod.  Jedním z nejlepších enrage enablerů byl Raging Swordtooth a také fight-kouzla Pounce nebo Savage Stomp.

Mnoho z těchto karet samozřejmě v Rivals formátu ztratíme, resp. jejich pravděpodobnost výskytu klesne na třetinu. Nové commony, po kterých byste se měli dívat, jsou například tyto:

 

Z dalších karet je to pak samozřejmě Forerunner, který po zahrání funguje jako enrage enabler a také mor na malé bytosti (to se vám možná bude hodit proti upírům), chodící (dusající) naturalíza Thrashing Brontodon, rampa Thunderherd Migration nebo Crested Herdcaller.  Z enrage bytostí zajímavý Overgrown Armasaur (saproling tokeny) a mytičký Polyraptor. Ještě lepší je to v červené – zde jsou Silverclad Ferocidons (neomezení na „nonland“ permanenty nicméně bolí“, Needletooth Raptor, který může být s pravidelně aktivovaným enragem naprosto likvidační,  Shake the Foundations jako další hezký zameták na upíry / enrage enabler, či Tilonalli’s Crown do agresivního balíčku. U bílé myslete zejména na Majestic Helioptera, který umí to samé co Aerosaur, jen opakovaně při útoku, z rare a mytiků určitě Trapjaw Tyrant (enrage Journey to Nowhere) a Temple Altisaur redukující zranění vašim dinům na pouhé 1 za každé udělení. Z removalu je to pak např. Baffling End na malé bytosti a nově např. Divine Verdict.
Dinosauři mají ještě další specialitku. V Rivals vychází celkem šest „pradinosaurů“ – elder dinosaurů – reprezentujících pět přírodních sil, ukrytých v Orazce.  Zetalpa, Nezahal, Tetzimoc, Etali, a Ghalta. A také Zacama, trojhlavá legenda reprezentující Trojjediné slunce. Všichni samozřejmě mohou těžit ze zlevňovačů či hledačů, proto je uvádím u tohoto kmene. Konkrétně Zacama je úžasný v tom, že vám při zahrání odtapne všechny země a umožní tak okamžitě šířit hrůzu.

Poslové řek

Zelenomodrá frakce merfolků. Nemají jednotící mechaniku, pracují ale s +1/+1 žetony a postupným zvětšováním svých bytostí jejich prostřednictvím. Sekundární téma je tvorba tokenů (merfolkové a elementálové), hexproof a neblokovatelnost.

Merfolkové v Ixalanu stáli na posilování +1/+1 žetony kombinovaném s neblokovatelností či hexproof. Bylo na vás, jakým způsobem jste chtěli hrát, nejdůležitější karty byly asi Vineshaper Mystic, River Heralds‘ Boon, ideálně pokládané na karty jako Shaper Apprentice, Wind Strider, apod. No v podstatě cokoli, co je v těchto barvách, a má nějakou formu evasion. Hodně klíčovým rare byl Herald of Secret Streams. Merfolkové se také asi nejlépe kombili díky tomu se schopností explore.

Mezi novými commony hledejte zejména tyto karty:

Důležité je si uvědomit, že s více Rivaly klesne incidence dvou klíčových kusů – Boonu a Mystica. Ale i proto dostávají merfolkové velmi závislí na postupném růstu svých bytostí toto:
Jungleborn Pioneer a Aquatic Incursion přinášejí merfolkům další tokenování (k Deeproot Waters), a také cestu k ascendu.  Incursion pak i důležitou neblokovatelnost.
Další opakované pokládání žetonů nabízí např. Deeproot Elite. Seafloor Oracle je hezká utility karta, River Darter nebo Soul of the Rapids další hezké cíle na posilování.
No a pak tento fešák, samozřejmě… toho nechám mluvit samotného za sebe.

Neomalená koalice

Neomalená Koalice je frakcí pirátů.  Jejich hlavní mechanikou je raid, schopnost, která záleží na tom, abyste útočili v daném kole aspoň jednou bytostí.  Druhou hlavní mechanikou je tvorba tokenů pokladů, které můžete tapnout a obětovat pro manu jakékoli barvy. Mimo manafixace jsou tedy tokeny pokladů hlavní cestou Neomalené koalice vstříc ascendu a získání Požehnání města.

Piráti dostali slušný náklad kusů, které podporují útočení, nebo mají slušné raid efekty. Posuďte sami.

Započítejme sem také dvě bonusové aury, které mají silný efekt, ale obětují se, pokud jste dané kolo neútočili s bytostí – See Red a Curious Obsession.
Ale to není všechno. Piráti nijak extra neutrpěli, co se týká karet tvořících poklady, přibyly další aggro karty (např. Siren Reaver), reprintován je Sailor of Means. Přidejte k tomu triky jako Mutiny (dokonalý flavor), Buccaneer’s Bravado,a máme tady podle mne kmen, který si udržel nejvyšší hustotu toho, co potřebuje.  Mezi vícebarevnými kartami najdeme tyhle mj. i tyhle dvě perly:
A samozřejmě přístup k vracení, zabíjení i bleskům, jak už to modro-červeno-černá umí. Nerad bych maloval Davyho Jonese na zeď, ale Piráti podle mne posílili nejvíce ze všech kmenů Ixalanu.

Legie Soumraku

Upírští conquistadoři z dalekého Torrezonu nemají jednotící mechaniku, jen téma. Mají rádi životy (přidávání, vysávání, používání) a množí se jako krysy (rozumějte dělají tokeny). A taky umí docela slušně lítat.

Reprint Legion Conquistadora způsobuje, že na něj máte potenciálně větší šanci, než v samotném Ixalanu.
Upíří taktika je buď ulétat soupeře, nebo jej přejet tokeny. To ale v Ixalanu dost kazily některé karty, namátkou Raging Swordtooth, a tady si budete muset dávat bacha na Shake the Foundations nebo červeného forerunnera. I proto upíři dostali tohle:
Upíři dostávají nové zajímavé aggro karty jako například Sadistic Skymarchera, Vampire Revenant, Voracious Vampire. Černá obecně dostala náklad zajímavých removalů – Moment of Craving, Reaver Ambush, výborná Ravenous Chupacabra, Impale. Dále hratelné rare a mythiky Twilight ProphetChampion of Dusk, Bishop of Binding. Věříte-li si na rychlý nástup s doťukem, můžete zařadit i Gruesome Fate. 😉 Podobně jako mají dinosauři Tilonalli’s Crown, zde najdeme Squire’s Devotion.
Upíří legenda Elenda, první a prapůvodní ixalanská upírka, spala ukrytá v Orazce. Její karta je tak nějak přijatelná, ale pokud to porovnáme s legendami jiných kmenů, není to úplně ono.
To bychom měli bleskurychle čtyři ixalanské frakce soupeřící o nadvládu nad Orazcou.  Zběžně ještě projděme jednotlivé barvy a řekněme si, co nebylo ještě řečeno.
Vrací se samozřejmě explore jako možnost urychlit si přísun zemí / posilovat bytosti. Nejvíce karet najdeme v zelené, ale máme zde i piráta explorujícího za zahození.
Bílá
Nemůže chybět Wrath – efekt. Ten je mířen na malé bytosti – můžete si nechat bytosti se souhrnnou silou 4 a zbytek se obětuje. O jednu manu dražší Pacifismus. Removal Divine Verdict. Everdawn Champion, který je zlikvidovatelné pouze bleskem nebo zabíjením – jinak skrze něj nikdo neprojde. Bílý elder dinousaurus Zetalpa je prakticky dinosauří Akroma na steroidech. Navíc se ho s výjimkou exilu nebo spacáku nedá zbavit.

Modrá

Rare Crafty Cutpurse, kterým můžete ukrást soupeři práve vytvářené tokeny. Zajímavý trik Release to the Wind, kterým si můžete zachránit nezemi a pak ji znovu z exilu seslat. Expel from Orazca, instantní boomerang za 1U, který se s ascend změní na instantní Time Ebb, resp. Griptide za polovic, fungující na vše kromě zemí.  Spacák Waterknot.  Zajímavá flash-aura Sea Legs, která dokáže zamotat souboj. Nezahal, finisher do kontrolů.

Černá

Tady asi vše již zaznělo – tedy hromada removalu u upírů a pirátů. Tetzimoc, místní elder dinosaur, potřebuje trochu setupu, aby zničil soupeřovi, co potřebujete, ale i jako 6/6 deathtouch tělo stojí za to.  U Mastermind’s Acquisition podotknu, že v druhém případě můžete kartu hledat v celém zbytku vašeho poolu.

Červená

Tilonalli’s Summoner – zajímavý způsob, jak eventuálně jednou nárazově získat blessing. Je to early-drop, což se počítá, a nutno podotknout, že pokud by se vám podařilo s pomocí právě vytvořených tokenů dosáhnout na deset, už vám zůstanou. Zajímavý je také červený Snapcaster na soupeře, který sice nemá flash, ale zato má first strike.  Blesk Reckless Rage, což je vlastně takový Psionic Blast/Char pouze na bytosti (4 soupeřově a dvě vaší). Parádní mythik Rekindling Phoenix. A elder Etali, který při útoku exiluje vám i soupeři kartu z vršku knihovny a pak ji můžete zadarmo zahrát.

Osobně bych nebyl fandou Form of the Dinosaur, podobně jako jsem nebyl fandou Cruel Reality, která ale při správném setupu mohla být zničující.  Tak uvidíme. Za určitých okolností vás může „vyléčit“, a pokud se nebudete pokoušet vraždit různé 6/6…proč by to fungovat nemohlo.

Zelená

Elder Ghalta, který může být zajímavý třeba po zahrání Wayward Swordtootha (5/5 za 2G, která funguje jako Azusa, ale nemůže útočit ani blokovat bez požehnání).

Parádní kartou je podle mne Tendershoot Dryad, která sama umí vyrábět Saprolingy a po ascendu z nich udělá rozměrově dinosaury. Jen ta cena ji drží maličko na uzdě.

Multicolor

Azor je samozřejmě bomba, pouze barevně nesedí do žádné z kombinací kmenů Ixalanu. Angrath do pirátů sedne jako zadek na hrnec, nová Huatli vyžaduje striktně dostatek bytostí. Nejlépe se bude vyjímat v balíčcích, kde bude dostatek evasion či trample bytostí. Takže do dinosaurů určitě, do merfolků by to šlo s přivřeným okem také. Mějte na paměti, že kromě druhé schopnost závisející na počtu bytostí vlastně Huatli až tak moc vlastně nedělá.

Raging Regisaur, Relentless Raptor jsou karty, které by se mi do balíčku většinou vešly.

Z barevných aur transformujících se do zemí budou jednoznačně na Limited nejlepší Path of Mettle a zejména Hadana’s Climb, která by se měla u merfolků flipnout skoro okamžitě. A pak samozřejmě zeleno černá Journey to Eternity, která ale netěží z barevného překryvu s žádným kmenem. Nepřeceňoval bych vzhledem k rychlosti formátu Profane Procession, také Storm the Vaults  / „akademie“ fakt na Limited moc není.

Artefakty

Začneme transformovacími. Golem je velmi slušná věc, pokud se vám ho podaří co nejméně bolestně flipnout. Gateway je hodně build-around karta, což je na Sealedu hodně velký luxus. Uvědomte si ale, že nezávisle na dalších slovech každé kolo „lootujete“ – a  to se může hodit, zvláště se dvěma manami na stůl a jednou  na aktivaci. Problém je jen, že zde nemáte moc payoffů na absurdní množství many. 

Slunce je podle mne příliš drahé na to, aby ovlivnilo relevantně hru. Hook není Pirate’s Cutlass. Amulet hrajte, potřebujete-li fixaci, a Strider Harness bych se také úplně nebránil, obzvláště s dinosaury (s trample :P) . Jako není to samozřejmě Samut a tu manu navíc to stojí…ale útočit o kolo dřív může být na takto rychlém formátu rozhodující.

 

Tak to bychom měli. Co říci na závěr?

Závěrem

Zkušenosti z Ixalan Limited mluví o tom, že jde o rychlý formát. Nikoli absurdně rychlý jako Zendikar (Lynx, země, Geopede, země, Geopede, země, útok,  blesk, blesk, končím, tvá Máňa…). Přesto ale mějte na paměti, že nemít bytosti do early game znamená podepsat si ne-li rozsudek smrti, tak solidní handicap, ze kterého se už nemusíte dostat. Opět, Sealed může být pomalejší, ale na to nespoléhejte.

Nenechte se také příliš svazovat kmeny. Ixalan je sice tribal blok, ale vzájemné vazby kmenů nestojí ani tak vyloženě na bytostech stejného typu, ale na synergiích, a často fungují dobře i mezi sebou.

Příkladem může být můj balíček z prerelease Ixalan, se kterým se mi podařilo uhrát 5-0.

Jak sami vidíte, najdete zde piráty, merfolky a dokonce i dinosaury. Hlavní práci ale odvedly bytosti s evasion a bytosti narušující herní plán soupeře (nebo oboje v jednom, viz Siréna). Triky obsáhly jak vracení, tak removal. Hry ale samozřejmě většinou vyhrávaly bomby, v tomto případě Carnage Tyrant a zejména (promové) River’s Rebuke, ze kterého se soupeř většinou už nesebral. Překvapivě výbornou práci odvedla také Galeona, která ve vozidlové verzi jako 2/10 zastavila cokoli (pokud jsem  měl posádku), a v okamžiku, kdy se (většinou po úspěšném Rebuke) transformovala a mohla Rebuke ob kolo (či každé kolo) vracet, soupeř většinou vzdal. Tím chci říci, že i na první pohled ne moc dobrá karta může zazářit, pokud má ten správný balík. A také to, že obecná pravidla a zvyklosti, které platí v každém Limited formátu, ať už se jedná o aggro, tempo či jiné balíky.

Takže se nestyďte podpořit raidující piráty neblokovatelným merfolkem, upíry levnými dinosaury jako Raptor Companion, či merfolky nějakým pořádným zeleným dinosaurem jako Colossal Dreadmaw.  Vracení, removal, proliz či rušení prostě fungují vždy a všude.

 

A to by bylo všechno. Pokud máte zájem, jako dodatečné studium doporučuji klasicky články Luise Scotta-Vargase  ,  na CFB.

 

Co tedy ještě k prerelease říci?

Hlavní je následující: hrajte tak, abyste si turnaj užili. Nezapomeňte si s sebou vzít pití a jídlo (hladovému a žíznivému člověku se špatně přemýšlí), pokud nehrajete v restauraci, a také si s sebou eventuálně vezměte jiné balíčky, třeba EDH nebo vaše casualy – ne vždy vám bude kolo trvat celou hodinu, tak ať se nenudíte ;-) Prerelease jsou určena hlavně proto, aby si hráči poprvé osahali nové karty, pravidla jsou nastavena poněkud mírněji než na klasických turnajích (není pevný decklist, a pokud nenarazíte na nějaké nerudné či nafoukané „pošuky“, tolerují se i drobné chyby při hře). Jak praví klasik, nehraje se zde o „zlaté trenky“ ;-)

Takže doufám, že vám tento článek alespoň trochu pomohl v rozhodování a při přípravě na víkendový turnaj. Přeji vám hodně štěstí a těším se v příštích týdnech na viděnou na stránkách MUDRCe. čeká vás překlad spoileru, recenze Planeswalker decků, detailní flavorová a obrázková analýza, – a mnoho dalšího!

Pokud jste z Brna, těším se s vámi eventuálně na viděnou v sobotu na Rishadě.  Hodně štěstí!

-Honza Adam-

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

Zanechte odpověď