Player’s Survival Guide pro nadcházející turnaje

Milí kamarádi, dnes pro vás máme článek od hostujícího autora, level 1 judge Jiřího Balcara. Připravil si pro vás návod na přežití na nadcházejících velkých akcích. Děkujeme!


 
 
 
 
  
 
 
 
 

Player’s survival guide na nadcházející competitive turnaje

Autor: Jiří Balcar, Level 1 Judge

Úvod

Jelikož se nám blíží série competitive turnajů, tak jsem se pokusil sepsat pár bodů zejména pro hráče, kteří nejsou na competitive scéně tak kovaní. Snažil jsem se vycházet ze zkušeností vlastních jako hráče, častých problémů, které řeším jako judge, a také z dotazů méně zkušených hráčů v mém okolí.

1. Příprava na turnaj

1.1 Obaly

Pokud vaše stávající obaly vykazují jakékoliv znatelné požkození (ohnuté rohy, špína, škrábance,… ) je lepší si na turnaj pořídit obaly nové. Před samotným obalením balíčku je dobrý zvyk zamíchat jak obaly, tak balíček.
Pokud používáte perfect size obaly, tak platí, že buď musí být všechno v perfectech nebo nic.
Pozor také na rozdílné opotřebení obalů sideboardu a main decku.

1.2  Checklisty

Pokud používáte double-faced karty, je dobré používat checklisty. Pokud se rozhodnete hrát bez checklistů, tak se ujistěte, že vaše obaly jsou opravdu neprůhledné (pokud si nejste jistí, zeptejte se judge), a obaly na double-faced kartách nejsou poškozené od vytahování karty. Při hraní potom pozor na otáčení zpátky a na nafouklé obaly po vrácení karty do obalu.

 

1.3 Tokeny

Pokud váš balíček obsahuje karty co generují tokeny, je dobré mít po ruce nějakou jejich reprezentaci. Pokud se rozhodnete reprezentovat přímo token „kartou“ s natištěnými charakteristikami, ujistěte se, že je to přesně ten token (pozor na rozdílnou barvu, ability, P/T , creature type).

1.4 Kostky

Na competitive turnajích není možné kostky používat na: počítaní životů, energie, žetonů jedu. Pokud chcete používat dvacetistěnky na házení o to, kdo začne, tak se ujistěte že máte skutečně „náhodné“ a nikoli počítadla životů „spindown“ (s čísly seřazenými za sebou).

1.5  Decklist 

Pokud máte jasno co budete hrát, je určitě dobře si připravit decklist předem. Ideálně čitelně na formát A4. Do decklistu se píšou anglické názvy karet. Pokud je neznáte, zeptejte se judge. POZOR NA ZMĚNY NA POSLEDNÍ CHVÍLI, je to suverénně nejčastější příčina chyb v decklistech.

 

2. Průběh turnaje

2.1 Dochvilnost

Na MKM/Nats/GP je „Tardiness“ standardně 0/10. To znamená, že pokud se pustí čas a nesedíte u stolu máte Game Loss. Pokud se neukážete do 10 minut máte Match Loss a pokud se neohlásíte do konce kola tak vás automaticky dropnou z turnaje. Určitě se může stát, že máte objektivní důvud proč jste nestihli začátek kola, v takovém případě to řešte s judgem, nikoliv se soupeřem (ten stejně bude volat judge, pokud se ukážete během těch 10 minut).

2.2 Míchání, snímání 

Na competitive turnajích (PPTQ, Nats, MKM, GP day 1) je vaší povinností míchat soupeři deck.
Pile-shuffle (kupičkování) decku, není dostatečná forma míchání, takže je potřeba po ní ještě použít další míchání jinou metodou. Navíc se kvůli časové náročnosti smí dělat jen jednou za hru (hra není zápas) a to jen na jejím začátku.

2.3  Zapisování životů, energií, žetonů jedu

Na Competitive turnajích se tyto informace musejí zaznamenávat tak, aby byla vidět historie, tzn. nejlehčí je psát propiskou na papír. Ano, opravdu už nejde energie počítat kostkou na energy „tokenu“.

2.4  Volání judge

Pokud se vám kdykoliv během hry zdá, že potřebujete judge, tak ho zavolejte. Jsou tam od toho. Málokdy se stane, že by judge byl zavolán zbytečně a velmi často se stává, že je zavolán pozdě nebo vůbec v situacích, kdy je to třeba.

Kdy určitě volat judge:

a)  Potřebujete překlad karty nebo její aktuální verzi (málokdo asi ví aktuální text Blightningu).

b) Nejste si jistí pravidly, interakcí karet nebo čímkoliv ve hře.

c)  Potřebujete během hry odejít na WC, nebo jinou odůvodnitelnou pauzu.

d)  Hra se “rozbila“ a je potřeba ji opravit. Např: hráč si omylem líznul kartu navíc; otočila se vrchní karta balíčku; do hrobu se dostala bytost, co neměla zemřít; zapomněli jste odsidovat; zahráli jste spell, na který jste neměli manu, ...

Dnes už opravdu nemusíte mít strach judge  zavolat. Dokonce i za prohřešky, za které se donedávna dávalo Game Loss (líznutí karty navíc, neodsidování,…) se dnes obvykle dává jen warning.

2.5 Odvolání  (appeal)

Pokud se jedná o větší turnaj s celým teamem judgeů, tak tento team má určitou hierarchii. Když nesouhlasíte s tím, jak přivolaný judge vaši situaci vyřešil, tak máte možnost tento ruling  “appealnout“, tedy se odvolat. V takovém případě se vaší situací bude zabývat judge určený na řešení appealů. Tím je obvykle hlavní (Head) Judge. Nejedná se o nic zvláštního. Opravdu, pokud máte sebemenší pocit, že se judge spletl, nebo neporozuměl vaší situaci, neváhejte appeal použít. Pro všechny zúčastněné je to win/win situace. Neznám judge, kterému by vadilo, že byl jeho ruling  appealován. Ovšem jako u všeho je to o slušnosti. Nechte vždy dokončit judge jeho ruling, i když víte, že ho budete appealovat.

2.6 Uplácení, náhodné určování vítěze, splitování

Tohle je velmi komplikované téma (tedy kromě poučky “neházejte si kostkou o to, kdo zápas vyhrál“). Pokud si nejste jistí, co můžete a nemůžete říct/nabídnout soupeři, zavolejte rozhodčího a zeptejte se ho. A to tak, aby soupeř váš dotaz nemohl zaslechnout. Ideálně tedy někde stranou.

Pokud vám soupeř nabídne úplatek, tedy něco výměnou za jakýkoliv výsledek, a vy to okamžitě nenahlásíte rozhodčímu, tak riskujete, že postih dostanete i vy.

 

3. Po turnaji – Feedback

Pokud máte pocit, že během turnaje se dělo něco špatně, nebo naopak velmi dobře, tak kromě toho, že vše můžete probrat osobně přímo na místě máte možnost napsat feedback na organizátora nebo judge.

Kladná i zaporná zpětná vazba je důležitou součástí budování komunity a herního prostředí. V magicu není rozhodně brána na lehkou váhu nebo ignorována.

Judge feedback – feedback.magicjudges.org nebo na e-mail magicjudgefeedback@gmail.com

Organizer feedback – www.wizards.com/Magic/PlaneswalkerPoints/Forms/StoreEventFeedback

 

Jiří Balcar

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

5 komentářů k “Player’s Survival Guide pro nadcházející turnaje”

  1. Amaru napsal:

    Pěkné shrnutí, díky. Mám malý dotaz ohledně míchání decku oponentovi. Je opravdu nutné oponentovi deck míchat? Nestačí jej pouze sejmout? Z míchání decku oponentovi nemám úplně dobrý pocit, protože občas se mi stává, že mi při míchání nějaká karta upadne či se poškodí obal. Když se to stane s mojemi kartami, tak je to moje blbost, ale nerad bych poškodil karty či obaly oponentovi. Předem díky za odpověď 🙂 .

    • Flamberg napsal:

      Pravidla nedefinují jednotný způsob míchání balíčku, pouze to, že „Randomization is defined as bringing the deck to a state where no player can have any information regarding the order or position of cards in any portion of the deck.“ Podle mého názoru této definici pouhé jednoduché sejmutí nevyhovuje, ale na 99% to nikomu vadit nebude. Je třeba myslet na to, že míchání soupeřova balíčku děláte hlavně pro sebe 😉

    • Daevin napsal:

      Oponent si na to asi stěžovat nebude, ale bylo by to proti pravidlům. Při kompetitivním hraní je nutné, aby po jakémkoliv míchání, balíček promíchal i soupeř, sejmutí rozhodně nestačí.

  2. Ledvik napsal:

    Diky za článek. Chystám se na mé první GP a tohle mi fakt bodlo. Třeba ty kostky a dochvilnost. Bude to mazec ale už teď se na GP v Praze moc těším. Takže ještě jednou diky. Snad si to užijou i mí oponenti 🙂

Zanechte odpověď