Modern Masters 2017 – art a flavor analýza

Milí kamarádi, než příští týden odcestujeme společně na Amonkhet, čeká nás ještě ohlédnutí za Modern Masters 2017.  Přinesly Vorthosům stejnou radost jako původní MM nebo Eternal Masters, nebo se opakuje historie s MM15? Čtěte a dozvíte se!

 

 

 

 

 

 

 

Úvodem

První Modern Masters, mimochodem také vůbec první z Masters setů, naznačily směr, jakým by se mohly tyto produkty ubírat. Podrobnou analýzu artů a flavoru prvních MM si můžete přečíst zde.   Celých 49 karet bylo nějakým způsobem „nových“, ač reprintů.  Jednalo se zejména o možnost dostat některé futureshifted karty v normálním designu, některé obrázky z Duel Decků poprvé ve foilu a naopak některé obrázky použité doposud jen v promoverzích naopak nefoilové. A pak samozřejmě zbrusu nové ilustrace, celých 24.  Nové flavortexty dostaly jen tři karty.

O Modern Masters 2015 se s odstupem času hovoří čím dál více jako o zklamání. To nechám na jiných, nicméně z hlediska artu a flavoru to bylo zklamání neskutečné. Více o tom hovořím zde. Nových artů pět, a foil/nefoil novinek šest.

To Eternal Masters rok poté, to bylo jiné kafe. 53 nových obrázků překonalo MM skoro dvojnásobně, a ani za flavory se nemuselo mnoho karet vůbec stydět.

S potěšením mohu říci, že Modern Masters 2017 jsou nejen kvalitní sadou z hlediska obsažených karet, ale že i po stránce vorthosovské navazují spíše na prvního člena Masters rodinky, než na druhého.

První trochu statistiky:

Nové arty: 16 (+2, vysvětlím dále)

Poprvé foil: 9

Poprvé ne-foil: 1

Poprvé ne[cokoliv]shifted: 1

Nové flavortexty: 16

Jak sami vidíte, MM17 se umístily někam mezi původní MM a MM15, nicméně na flavortexty naopak vedou ze všech dosud vydaných Masters sad.

 

 

Nové arty:

Snapcaster Mage

Ranger of Eos

Snapcaster Mage a Ranger of Eos mají jednu věc společnou. Jedná se o původně „Invitational“ karty založené na designu hráčů, kteří vyhráli stejnojmenný speciální turnaj. Těchto karet vyšlo celkem dvanáct.  Jednu věc měly karty společnou – autor karty byl zpodobněn na její ilustraci.  Ranger a Snapcaster jsou produktem posledních dvou Invitational turnajů z let 2006 a 2007, než Wizardi tento koncept zrušili. Alarský Ranger je dílem Francouze Antoine Ruela, a Snapcaster, který svou  vizáží vzbuzoval u neznalých na Innistradu lehký údiv, Portugalce s asijskými kořeny Tiago Chana. O tom, jak karta vznikala, více zde.

Ranger si v podstatě zachoval původní koncept, zvířátka pouze změnila pózu a celkový záběr je poněkud jiný. Pro „Snappyho“ je to již druhý nový art, prvním update bylo RPTQ promo, které svou fotbalovou ilustrací á la Christian Karembeu zrovna neoslnilo. Nový art naopak podle mne dělá kartě čest, i když autory podezírám z inspirace Lokim Toma Hiddlestona  😉

Ranger a Snap se tak zařadili po bok Sylvan Safekeepera, Dark Confidanta, Solemn Simulacra, Meddling Mage, Shadowmage Infiltratora a Voidmage Prodigy (i když poslední jmenovaný má sice dva arty, ale na obou je Kai Budde…původní obrázek byl poněkud „nelichotivý“, takže vydali vylepšené promo). Neupdatovanými kartami tak zůstávají Rootwater Thief Mike Longa (který je místně vázaný na Rath díky jménu, viděl bych to tedy jen na nějaký doplňkový produkt, ale jeho schopnost je podle mne pro nynější koncept casual Magicu příliš „unfun“), Rakdos Augermage (což je popravdě karta, kterou nevím, proč by někdo chtěl reprintovat), a Avalanche Riders (které si naopak dokáži představit velmi dobře, pokud se vrátí někdy echo či v jakémkoli doplňkovém produktu (i když zase landdestrukce…). Gemstone Caverns, lidmi zvolený design Tsuyoshi Fujity, jeho tvář ani nikdy nenesly.

 

Past in Flames

Původní obrázek zpodobňoval Olivii Voldaren hledící na hořící město. Zde si autor vybral trochu jinou interpretaci – osoba od hořícího města naopak odchází s úsměvem a plamenem „v ruce“. Zdá se, že tady někdo nechal svou minulost v plamenech, a s velký potěšením

Goblin Guide

Jedno se nejnovější iteraci gobliního průvode nedá upřít. Vypadá o mnoho  sebevědomější než jeho původní zmatený a tento zádumčivý.  A to až natolik, že jsme se při zveřejnění obrázku báli, aby to nebyl nový art Goblin Shortcuttera, který má dosti podobnou pózu i výraz.

Cavern of Souls 

Kaverna dostala také nový obrázek, a popravdě, reakce nebyly zrovna kladné. Namísto tajemné jeskyně s magickou fontánkou duchovní energie zde máme záběr připomínající spíš starou kanalizaci.

Poslední tři kousky pocházejí původně z Ravnicy:

Compulsive Research

Compulsive Research je původně jasně izzetské kouzlo, dokonce i flavortext zůstal zachován. Izzetského chemága ale nahradila poměrně obecnější výzkumnice, která nejde jasně nikam zařadit.

Golgari Germination 

Na Ravnice najdeme dva velmi rozdílné druhy saprolingů. První jsou selesnyjští, kombinující ve svých tělech liány a žlutozelené krystaly, druzí golgarijští, složení z hnědozelených výhonků připomínající hnijící dřevo. Germinace zpodobňuje golgarijského saprolinga, RtR style.

Dimir a Azorius Signet!

Tramtadadáááá! *bubny* A je to tady. Pokud si pamatujete na rozbor Commanderu 2016, komentoval jsem, že toto jsou poslední dvě signety s neupdatovaným obrázkem, všechny ostatní již vyšly v doplňkových produktech. Modern Masters 2017 tedy konečně přináší poslední dvě signety, plus samozřejmě dlouho a toužebně očekávanou možnost mít nové arty ve foil provedení, což potěší zejména hráče Commanderu se sklony k „pimpování“ svých balíčků.  Shodou okolností právě foilové Dimir a Azorius Signety z původní Ravnicy jsou velmi nedostatkovým zbožím, čemuž odpovídá i jejich cena na sekundárním trhu.

Poprvé foil

Sem patří samozřejmě osm zbylých již vyšlých signetů, a Momentary Blink s obrázkem gryffa z Blessed vs. Cursed.

Poprvé nefoil + Poprvé ne-shifted:

Damnation  a Gaea’s Anthem

Tak dlouho hráči očekávali reprint Damnace, až se nakonec přece jen dočkali. Jak Damnation, tak Anthem vyšly regulérně zatím pouze v Planar Chaosu, a jelikož se jedná o colorshifty Wrath of God a Glorious Anthem, měly odpovídající design. Damnace byla vydána jako fullart promo a také jako judge promo. Nyní tedy vychází v  nefoil provedení shodným s judge promem.

Nové flavory:

Flavortextů se tady urodilo poměrně hodně. Začněmež se čtveřicí zde obsažených Splicerů. Tři z nich (Wing, Sensor a Blade) dostaly nově flavor (původní vydání jej nemělo). V podstatě navazují na Master Splicera , který si přinesl stejný text jako z vydání v NPH:

Jak se blížilo vítězství Phyrexie, každá ze sekt začala zdokonalovat svou vizi.

„Maso je zradou sebe sama.“ Blade Splicer

„S jasností vidění přichází jasnost funkce.“Sensor Splicer

Master,Blade i Sensor patří k „bílé“ frakci Pravoslaví strojů pod vedením Nejvyšší Cenobitky Elesh Norn, která podle posledních informací vzešla údajně vítězně z mocenského boje prétorů a v současnosti vládne coby Matka strojů celé Nové Phyrexii

„Pokrok je naším skvělým dědictvím, dokonalost naším konečným cílem.“ Wing Splicer

Text odkazuje na Stroj pokroku, modrou novophyrexianskou frakci vedenou prétorem Jin-Gitaxiem, o kterém ještě uslyšíte.

Poslední dva spliceři byli zelení. Vital Splicer zde je, se starým flavortextem. Maul Splicer v MM17 chybí; podle mého hlavně proto, že dává golemy hned dva, což by v kombinaci s blink efekty bylo příliš.

(„Za každého padlého vstane deset nových. Odhalení Nové Phyrexie je skoro zde.“ -Vorinclex, Hlas Hladu. (Vital Splicer)

Taková drobnost…zajímalo by mne, zda se Wizardi při designu (novo)phyrexianských splicerů aspoň maličko neinspirovali u vůbec prvního Phyrexian Splicera. Shadow je mimo diskusi, ale trample, first strike i flying na nových splicerech najdete. Vigilance byla keywordována až dlouho poté 😉

Death-Hood Cobra

„Velikost sama o sobě přežití nezaručí. “ -Vorinclex, Hlas Hladu

Profi sada znamená, že není třeba vypisovat reminder text. Cobra tak mohla dostat řádek flavortextu, který je další variací na téma, že nehledě na velikost kohokoli a čehokoli, silný jed dokáže zabít vždy.

Magma Jet

„Někteří Akroané podnikají nebezpečné pouti k sopečným chrámům Purfora, kde věštci známí jako plamenomluvčí předpovídají budoucnost z lávy.“

Tentýž případ s reminder textem. Konkrétně u scry se ušetří opravdu hodně místa, takže jej Wizardi mohli využít na flavortext. Dlužno konstatovat, že zmíněné plamenomluvčí jsme v Theros bloku také dostali, dokonce i provázané se scry.

Vampire Nighthawk

A do třetice ušetřené místo reminder textem pro flavor text.

Za války s Eldrazi se někteří upíři naučili žít mezi lidmi. Jiní se přizpůsobit nedokázali.

Inquisition of Kozilek

Po probuzení Eldrazi na sebe někteří upíři vzali úkol připomínat ostatním, komu by měl jejich druh být loajálním.

Je poměrně jasné, kdo tito upíři byli. Tyto dvě karty společně s kusy jako Kalastria Healer či Drana pokrývají hezky všechny druhy upírů – od rebelů ochotných soužití, neschopných soužití až po zrádce.

 

Nové arty i flavory:

Na závěr tady máme to nejlepší, tedy karty s novým obrázkem i textem.

Stony Silence

Původ téhle relikvie? Její účel? Ať už to kdy bylo cokoli, nyní je to jen zajímavý prvek ozvlášťnující horizont.

 

Molten Rain

Přišel coby krutá odpověď na modlitby farmářů.

Obrázek hodně podobný starým Stone Rainům.

Recover

„Moudrost minulosti se nejlépe čerpá přímo ze zdroje.“

Recover se (možná bohužel) zbavil citově zabarveného obrázku, kdy zoufalý Barrin exhumuje tělo své zemřelé dcery Hanny z písků Koilosu; a stejně srdcervoucího flavortextu.Když Barrin vyzvedl tělo své dcery, konečně poznal skutečnou cenu, kterou zaplatil za svou víru v Urzu.“ Zbývá jen dodat, že další Barrinovou zastávkou ihned po tomto činu byla Tolaria…a velký ohňostroj na rozloučenou.

Urbis Protector

„Gildy ať táhnou do pekel. Dokážeme se ubránit sami.“ – Vennick z Bezgildovních

Za mne lepší obrázek než předchozí „indián“ 🙂 Flavor je hezkým doplňkem k bývalému, potvrzuje afiliaci ochránce k Bezgildovním.

„Slyšela jsem že Borosové přicházejí o anděly, kteří dezertují k hnutí Bezgildovních. Jsem si nicméně jistá, že pro vás to není překvapením.“ – Teysa, k Lazavovi

Abyssal Specter

Specter je původem prastarý kousek až z Ice Age, v MM je díky jeho přítomnost v nejstarší možné sadě, osmé edici.  Jde o jeho čtvrtý obrázek, po původním přízračném koni následovaném Batmanem a posléze jezdcem na Gigerovské okřídlené stvůře (jinak – coby koncept „postava s kápí na létající příšeře“ trademarku většiny moderních Magicových spekter)

Klouže vzduchem se za doprovodu sborového šepotu, který spíše cítíte, než slyšíte.

Serum Visions

Sérum bylo kdysi získáváno z mirrodinských blinkmothů a nabízelo vize plné inspirace. Nyní pochází z phyrexianských inkmothů, a nabízí vize dokonalosti.

No co si budeme….nejkrásnějším obrázkem Vizí asi stále zůstává původní neurocká kouzelnice. Promo bylo lehce kontroverzní… a ne každý touží takto zblízka pohlížet do tváře samotnému Jin-Gitaxiovi. Alespoň víme, že sérum je produkováno dál, Phyrexie nephyrexie.

Might of Old Krosa

„Krosa veliká. Krosa přetrvávající. Pohleď na prales, a on se s tebou podělí o své bohatství.“ – Zyd, kamahlitský druid

Citáty „kamahlitského druida“ Zyda jsme našli na několika kartách v Time Spiral.  Kamahlova tradice coby druida tedy žije dále v jeho následovnících. Moc staré Krosy, jejíž původní obrázek byl sám odkazem na  úplně původní „myš“ (jinak slangový termín pro jednorázové posílení, se kterým jste se možná potkali), na sobě nyní nese kentaura, dalšího z typicky krosanských tvorů.

Agent of Masks

Agentka vyšla původně v Guildpactu coby orzhovská karta, s tímto flavorem:

„Říkáte, že mám dvě tváře? Lichotky si nechte, máme tu byznys k projednání.“

Na tento flavortext přímo odkazuje i ten současný:

„Žena dvou tváří“ je zde tvrzením  silně nevystihujícím.

Ilustrace Agentky na mne přímo křičí „EGYPT!“…respektive… „AMONKHET!“. Tak uvidíme.

Terminate

Všechna slunce musí zapadnout.

Tohle je pro mne osobně nejlepší kousek celé sady. Je vám postava na obrázku povědomá? Měla by…

Terminate nám totiž doplnilo prostřední díl příběhu. Flavor text je pak odpovědí na původní Titánův: „Planoucí slunce, které nikdy nezapadá.“ 

Vampire Nocturnus, kterého Titánova přítomnost netěšila, konečně může v noci v klidu spát…nebo spíš nespat 🙂

Ravnické kousky

Skyknight Legionnaire – Osobně jsem rád, že Wizardi použili starý art z původní Ravnicy…nikdy jsem moc nepochopil co chtěli říci jeho verzí z Gatecrashe

Guildgaty: Možná si to již nepamatujete, ale Guildgaty (podobně jako common lifelandy z Tarkiru) existovaly ve dvou provedeních, a to jak co do obrázku, tak flavorů. Zatímco na Tarkiru se jednalo o táž místa v chánské přítomnosti a pak v minulosti 1000 let vzdálené, Guildgaty vyšly v Returnu a Gatecrash s texty typu „Vstupte a…„. Jejich verze z Dragon’s Maze pak ukázaly původní bránu „odzoomovanou“ a zasazenou do okolí; a flavortexty již nebyly jednotné. Zde najdete právě verze z Dragon’s Maze.

 

Zajímavosti na závěr:

To, že u karet dochází při reprintování k posunu v raritách, se už stalo celkem normálním. Většinou se ale jedná o posun o jednu raritu a většinou na uncommon (buď z rare, nebo commonu). V Modern Masters 2015 jsme poprvé viděli kartu, která spadla hned o dvě rarity, a to z rare na common  – Scion of the Wild. Modern Masters 2017 zajistily, že se Scion již nebude cítit tak osaměle, neb se k němu připojil  Mortician Beetle. Brouček původně vyšel v Rise of the Eldrazi, tedy setu plném Eldrazi Spawnů, kteří měli samoobětovací schopnost. Osobně si tedy myslím, ře tehdy mohl být klidně uncommon…ale to je jedno. V prostředí MM17 si mohli dovolit z něj udělat pouhý common.

Posuny common-uncommon a opačně nebudu rozebírat, snad jen kromě signetů, které by z důvodů zmíněných v minulém článku jako commony asi býti nemohly.

Už celkem standardní posun rare –  uncommon zaznamenal Sedraxis Specter, který v cyklu alarských trojbarevných uncommonů nahradil původního člena Fire-Field Ogre. Také karty Pyrewild Shaman, Goblin Assault a Gaea’s Anthem byly původně rare. Inkvizice se pak po reprintu v Conspiracy:TTC vrátila na svou původní raritu.

Mythiky proměněné v rare jsou ravničtí gildovní lídři Niv-Mizzet a Obzedat; a také Falkenrath Aristocrat.

No a konečně – Snapcaster Mage a Cavern of Souls jsou vůbec první karty, které byly vydány již po zavedení MR rarity jako pouhá rare a nyní jsou reprintovány o level výše.

Závěrem

No a to je všechno. Dejte sbohem velmi podařené sadě MM17, a společně vzhůru na Amonhket. Již nyní víme, že budeme stavět hrobky a pyramidy, že budeme umět své bytosti buď unavit, nebo balzamovat a dělat z nich mumie. Že amonkhetské masterpiece se jmenují Invocations, a že si dovolily to, co se v historii Magicu stalo jen jednou – použít úplně jiný design karty (včetně fontů a dalších věcí). Že mezi nimi najdete věci jako Mind Twist, Force of Will, nebo Consecrated Sphinx.

Dnes odpoledne vyjde na Wizardech kompletní seznam masterpieců, a také první povídka z prostředí Amonkhet. . Lze předpokládat, že to bude „intro“ podobné začátku Kaladeshe.  Pravděpodobně bude i trailer. Příští týden budu Almanach pravděpodobně věnovat přehledu amonkhetských mechanik a diskusi nad spoilery; a pak se společně vydáme časem zpět, abychom si připomněli zatím poslední výrazné Bolasovo angažmá v příběhu.

Rozhodně je na co se těšit 😉

 -Honza Adam 

 

 

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

Zanechte odpověď