Jak na prerelease Zendikar Rising

ĪMilí kamarádi, máme tu podzim a s ním jako vždy podzimní sadu. Situace ohledně Covid-19 se aktuálně zhoršuje v řádech dnů, nicméně zatím to stále vypadá, že o víkendu si budete, na rozdíl od Ikorie, moci tuto sadu zahrát v hernách. A tak je tu i můj klasický článek „jak na prerelease“.

 

 

 

 

 

 

 

1) Co to vlastně prerelease je?

Prerelease je tradiční typ turnajů, které se konají po celém světě vždy týden před vydáním nové sady Magic:The Gathering. Hráči zde mají vůbec první šanci „osahat si“ a zahrát si z kartami z nové sady.

2) Co mám od prerelease čekat?

Prerelease je turnajem formátu Limited, konkrétně pak Sealed Deck. To znamená, že každý za hráčů zde hraje s kartami, které získá po příchodu na turnaj. Úspěch tedy záleží na několika faktorech. Je dobré mít štěstí na rozbalené karty. Je dobré umět správně vyhodnotit sílu jednotlivých barev/kombinací svého poolu a správně postavit balíček. A konečně, je dobré dělat při hře co nejméně chyb. Může se klidně stát, že s podprůměrným poolem dokáže zkušený hráč uhrát lepší výsledek než hráč, který sice dostal skvělé karty, ale nedokázal z nich poskládat dobře fungující balíček.

Prerelease Pack

Dostáváte krabičku s šesti boostery a promokartou.  Navíc bude krabička použitelná jako deckbox, kit bude navíc obsahovat i spindown kostku na počítání životů.

Everything you get inside

3) Dostal jsem svoj krabičku s kartami, co mám dělat teď?

Máš-li své boostery, je načase postavit balíček. Minimální počet karet v balíčku na formátu Limited je 40. Hráči ke stavbě balíčku přistupují různě, nikdy však zcela určitě neprohloupíte, když si roztřídíte karty dle barev, resp. barevných kombinací na jednotlivé hromádky. V Zendikar Rising budete třídit zřejmě na pět hromádek podle barev, plus nebarevné artefakty, a samozřejmě země.

Sealed Deck je, co se Limited týká, poměrně specifická záležitost. Na rozdíl od draftu zde nemáte kontrolu nad tím, z jakých karet budete balíček stavět – co dostanete, s tím pracujete. Na rozdíl od draftu ovšem máte dvakrát více karet. Váš úspěch bude záležet nejen na tom, co vám osud nadělí ve vašich boosterech, ale také jak s tím naložíte.

4) Ale jak mám svůj balíček postavit?

Správná konstrukce balíčku je leckdy ošemetná záležitost. Rozhodně se snažte ve svém poolu jako první identifikovat vyložené bomby. Poté, co tak učiníte, se snažte zhodnotit sílu jednotlivých barev či jejich kombinací, a dát je do souvislosti s nalezenými bombami. Mějte na paměti, že ač vám některé bomby vyhrají hru skoro samy, je nutno se k nim vůbec dostat. Občas se tak snadno můžete dostat do situace, kdy sice budete mít k dispozici silnou kartu, ale pramálo podpory v barvách k této kartě příslušející. V takových případech je občas lepší obětovat bombu ve prospěch konzistence balíčku.  Bomby sice hry vyhrávají, ale neznamená to, že by to bez nich nešlo.

S tím se pojí další pravidlo. Ať již s bombami nebo bez nich, měli byste mít poměrně jasnou představu, jak chcete soupeře porazit – přejet rychlými bytostmi, kontrolovat hru a pak zahrát rozhodující gamebreaker, nebo zvolit úplně jinou cestu k vítězství? Podle toho pak uzpůsobte svou konstrukci.

Snažte se pamatovat na ideální tvar manové křivky – když si rozložíte vaše karty dle manových cen, měli byste dostat tvar blízký zvonovité Gaussově křivce – menší počty na krajích, větší uprostřed. Pokud svůj balíček přetížíte sice silnými, ale drahými kartami, může se stát, že se jejich seslání nedožijete. Pokud naopak vsadíte na velké množství karet s nízkou sesílací cenou, může se stát, že po rychlém začátku vás soupeřovy bytosti udupou hrubou silou – případně si pak v lategame budete lízat malé bytosti, které nebudou mít na hru zásadní dopad.

Zde spočívá další ošemetnost sealed decku – pokud nemá hráč vyloženě štěstí na karty, nikdy se mu nepodaří postavit čisté aggro, ani čistý kontrol. Jistější je tedy míti balíček vyrovnaný.

Nepodceeňujte význam fixování, zejména v takovémto prostředí. Pokud máte silné karty, ale postrádáte dostatečnou fixaci v těchto barvách, je nasnadě se zamyslet, zda je to správná cesta. I sebesilnější karta je vám nanic, když ji prostě nejste díky maně schopni zahrát.

Měli byste hrát minimálně sedmnáct zemí. Při nižší křivce a rychlejším balíku si možná můžete dovolit ještě jednu ubrat.

Zendikar Rising je specifický svými modálními oboustrannými kartami, kde máte na jedné straně zemi. Jak ji tedy počítat? Ideálně za zemi, protože ji vždycky tak můžete zahrát. Pouze při větším počtu bych si dával pozor, kolik  z vašich zemí jde do hry tapnutých a tedy vás zpomalí.

Platí samozřejmě základní poučky:

Pár základních pravidel:

– removal se hodí vždy, ať již zabíjení, tapování nebo „spacáky“.

– bojové triky (Giant Growth apod.) se hodí, musíte však mít bytosti, které posilovat.

– bytosti by měly mít buď nějakou evasion (létání, neblokovatelnost, intimidate) nebo schopnost navíc

– pokud nehrajete sami létavce, mějte alespoň způsob, jak se s nimi vypořádat (bytosti s reach, zabíjení, být rychlejší apod.)

– vracení do ruky se vždy hodí,  pozor na ETB schopnosti, účinné proti aurám

– Aurami se vystavujete riziku 2-za-1, hrát se vyplatí jen ty opravdu dobré obecně či hodící se do strategie.

– karetní výhoda se počítá – ať již tím, že si lížete karty, nebo soupeři zahazujete.

– nehrát karty, které „nic nedělají“.

 

Schopnosti

Jednotlivé schopnosti jsou rozebrány v tomto článku. Landfall a kicker asi není nutno moc vysvětlovat – k landfallu jen podotknu, že každá možnost, jak položit extra zemi a získat extra triggery se počítá. V původním Zendikaru vyšel reprint Harrow, zde máme jeho „balanced“ verzi Roiling Regrowth (pokládá země tapnuté, ale obětování země je součást efektu a ne ceny – nepřijdete tedy v případě counterování o zemi). Vyplatí se na tyhle karty dívat (Vastwood Surge, Murasa Rootgrazer, apod…)

Party

Karty s touto schopností mají několik druhů efektů. Některé z nich jsou proporcionální počtu bytostí v družině (od níž se odvozuje číselná hodnota efektu – různé druhy – zranění, bonusy, životy, ale také zlevnění kouzla), pár jich potřebuje mít partu plnou.

Obecně bych řekl, že většina „zlevňovacích“ karet je hratelná i tak –  a pětice „full party“ jsou rare se samostatným efektem plus bonusem za full party, které by se snad měly vejít všechny. Nebojte se také využít trojice „univerzálů“ – podobně jako Stonework Puma byla univerzální vanilla Ally, Stonework Packbeast slouží k tomutéž pro party, plus navíc má vestavěný Prismite-upgrade 😉

Vždy ale mějte na paměti, že každá bytost může v partě reprezentovat jen jednu roli, a jeden Packbeast se vždy počítá jen za jednoho člena.

 

Pojďme se tedy podívat letem světem na jednotlivé barvy:

Bílá

V bílé jsou hratelné všechny mythiky, nejzajímavější a nejuniverzálnější rare jsou asi Maul of the Skyclaves a Felidar Retreat, který odkazuje na Retreaty z BFZ bloku. Samozřejmě tu máme removal – Journey to Nowhere, Kabira Takedown, Smite the Monstrous, či „spacák“ Nahiri’s Binding.  Do party zde máte hodně kleriků, nějaké warriory, a jednoho Wizarda.

Modrá

Jace, Thieving Skydiver, nebo legendární krab Charix, který může být brutální se správným složením zemí. Vracení a prolizy, spacáky včetně superlevné Bubble Snare (kterou si můžete pro tapnutí kicknout, například proti bytosti s vigilance). Do party zde máte hlavně několik zajímavých Roguů a Wizardů, a jednoho klerika 😉 Zajímavým kusem může být Risen Riptide, zejména pokud hrajete více kouzel s kickerem.

Černá

Černá působí velmi silně. Agadeem Awakening je gamebreaker, kterému zdárně sekundují špičková removal kouzla (Hagra Mauling, Feed the Swarm, Deadly Alliance, nebo na menší Vanquish the Weak, výborná Inskripce, a nový Nighthawk na rare slotu, efektivní bytosti jako Nullpriest nebo „edikt“ Soul Shatter, který trefí velké bytosti. Démon Taborax, a dle tradice silná Drana, již ve své třetí verzi. Poměrně hodně lifegain kouzel, do party roguové, klerici, a opět jeden osamělý warrior.

Červená

Nádherné agresivní karty – draci, obr Shatterskull Charger s „dash“ módem, mytická X-ovka, která ale umí jen bytosti a sférochodce. Wayward Guide-Beast jako variace na Goblin Guide, zprostředkující landfall. Různé blesky – Thundering Rebuke, Sizzling Barrage, Molten Blast, Roil Eruption, nový Fling, nová Pyroclasma (Cinderclasm). Do party zde najdete wizardy a warriory, včetně zajímavého Kargan Intimidatora působícího jako švýcarský nůž (bohužel ale na rozdíl od Boldwyra umí „zezbabělit“ jen jednu bytost).

Zelená

Výborné landfallové a kickerové bytosti pracující s +1/+1 žetony. Greenwarden umožňující recyklovat země, co skončily ve hřbitově. Swarm Shambler a Iridescent Hornbeetle, Gnarlid Colony pracující s žetony.  Kazandu Stomper jako spouštění landfallu. Landfall bytosti s bonusy +2/+2 a +1/+1. Removal v podobě bojovacího Rabid Bite, a modální, o jednu manu dražší, avšak instantní Khalni Ambush. Do party tu najdete od každého něco – klerika, rogua, wizarda i warriora; ale hlavně i dva univerzály – Tajuru Paragon a Veteran Adventurer.

Multicolor

Tady není moc co řešit, Máme tu dva cykly dvoubarevných karet, z nichž oba mají velmi úzkou vazbu na danou dvojbarevnou kombinaci a napovídají vám, jak ji hrát.  Nissu bych hrál určitě, nová Nahiri je přece jen omezenější a polo-tribal, což se v sealedu skládá poměrně hůře.

Artefakty

Vybavení, equipmenty zde jsou barevné i nebarevné. Všechna Vybavení se umí při zahrání jednou zadarmo připnout. Obecně jsou Vybavení důležitá pro červenobílou kombinaci, jak ostatně napovídá sama Nahiri. Dále tu máme fixační „manašutr“ Skyclave Relic, variaci na Darksteel Ingot, kterou můžete kicknout a mít jej za 6 man hned třikrát.  Určitě bych se pokusil hrát Lithoform Engine – cena je příznivá a je důležité si uvědomit, že spouštěná schopnost je třeba i landfall. No a pak čtveřici „relikvií“ pro jednotlivá povolání.

Země

Kromě oboustranných karet tu je jen Base Camp, pětibarevná země použitelná jen na typy z party.

Co tedy ještě k prerelease říci?

Hlavní je následující: hrajte tak, abyste si turnaj užili. Nezapomeňte si s sebou vzít pití a jídlo (hladovému a žíznivému člověku se špatně přemýšlí), pokud nehrajete v restauraci, a také si s sebou eventuálně vezměte jiné balíčky, třeba EDH nebo vaše casualy – ne vždy vám bude kolo trvat celou hodinu, tak ať se nenudíte ;-) Prerelease jsou určena hlavně proto, aby si hráči poprvé osahali nové karty, pravidla jsou nastavena poněkud mírněji než na klasických turnajích (není pevný decklist, a pokud nenarazíte na nějaké nerudné či nafoukané „pošuky“, tolerují se i drobné chyby při hře). Jak praví klasik, nehraje se zde o „zlaté trenky“

Takže doufám, že vám tento článek alespoň trochu pomohl v rozhodování a při přípravě na víkendový turnaj. Přeji vám hodně štěstí a těším se v příštích týdnech (po mé dovolené) na viděnou na stránkách MUDRCe. čeká vás překlad spoileru, recenze Planeswalker decků, detailní flavorová a obrázková analýza (i když s těmi mám, myslím, skluz snad už od Eldraine) – a mnoho dalšího!

 

Původně jsem chtěl, jako minule,přidat ještě první draft z Areny, ale Wizardům se nějak vymklo update z rukou a hra není doposud (pátek ráno) zcela stabilní. Tak příště.

  • Honza Adam

 

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

Zanechte odpověď