Jak na prerelease War of the Spark

Milí kamarádi, sada War of the Spark je završením obřího příběhového oblouku, který začal s Kaladeshem. Finále se blíží, a nyní se rozhodne, zda Multivesmíru povládne neomezeně nový bůh, nebo nikoliv. Karty War of the Spark vykládají strhující příběh, a součástí zážitku bude samozřejmě i prerelease. Pojďme se na to podívat.

 

 

 

 

 

 

1) Co to vlastně prerelease je?

Prerelease je tradiční typ turnajů, které se konají po celém světě vždy týden před vydáním nové sady Magic:The Gathering. Hráči zde mají vůbec první šanci „osahat si“ a zahrát si z kartami z nové sady.

 

2) Co mám od prerelease čekat?

Prerelease je turnajem formátu Limited, konkrétně pak Sealed Deck. To znamená, že každý z hráčů zde hraje s kartami, které získá po příchodu na turnaj. Úspěch tedy záleží na několika faktorech. Je dobré mít štěstí na rozbalené karty. Je dobré umět správně vyhodnotit sílu jednotlivých barev/kombinací svého poolu a správně postavit balíček. A konečně, je dobré dělat při hře co nejméně chyb. Může se klidně stát, že s podprůměrným poolem dokáže zkušený hráč uhrát lepší výsledek než hráč, který sice dostal skvělé karty, ale nedokázal z nich poskládat dobře fungující balíček.

První návrat na Ravnicu (Return to Ravnica) byl specifický v tom, že Wizardi připravili (po zkušebním pokusu v bloku Scars of Mirrodin, kde ovšem byly „frakce“ jenom dvě) už „plnotučné“ různé prerelease kity. Mohli jste si vybrat z pěti gild, měli jste garantováno pro každou gildu předem známé (a poprvé v historii hratelné ve vašem balíčku) promo, pět klasických boosterů a jeden „seeded“ booster. Praxe vydržela ještě celý Theros a Tarkir (kde už to zase dávalo díky rozdělení do klanů větší smysl, než jen podle barev). Tarkir nicméně změnil to, že promo bylo stále hratelné, ale nikoli jedno – mohlo být osm různých afiliovaných k danému klanu. S Battle for Zendikar se zase vše vrátilo k normálu, tedy 6 boosterů (žádný seeded) a úplně náhodné promo.

War of the Spark opět maličko vybočila. Máte zde šest boosterů, žádný seeded (jako tomu bylo u gild v GRN a RNA), ale zato máte dvě proma. Jedno náhodné rare nebo mythic, a jednoho náhodného sférochodce, který může být mythic, rare nebo uncommon – v obou případech samozřejmě foil verze s datem.

 

 

Box Image

 

What's Inside?

 

3) Dostal jsem svou gildovní krabičku, co mám dělat teď?

Máš-li své boostery, je načase postavit balíček. Minimální počet karet v balíčku na formátu Limited je 40. Hráči ke stavbě balíčku přistupují různě, nikdy však zcela určitě neprohloupíte, když si roztřídíte karty dle barev, resp. barevných kombinací na jednotlivé hromádky. Pak je načase se podívat podrobněji, co že jste si to vlastně rozbalili.

 

 

Sealed Deck je, co se Limited týká, poměrně specifická záležitost. Na rozdíl od draftu zde nemáte kontrolu nad tím, z jakých karet budete balíček stavět – co dostanete, s tím pracujete. Na rozdíl od draftu ovšem máte dvakrát více karet. Váš úspěch bude záležet nejen na tom, co vám osud nadělí ve vašich boosterech, ale také jak s tím naložíte.

Půjčím si protentokrát oficiální tipy od Wizardů, ať nerecykluji svůj text.

Co by vás mělo motivovat k hraní určité barevné kombinace?

  • Skutečně silné rare (limited „bomba);
  • Hromada removalu (karet schopných zbavovat se soupeřových bytostí);
  • Velký počet hratelných karet v dané barvě; a
  • Dobrá „manové křivka“ v dané kombinaci – více bytostí s různými cenami.

Ideálně by měla zvolená kombinace splňovat všechny čtyři body, ale i tři ujdou.

Pokud si i tak nevíte rady, klidně se zeptejte. Prerelease jsou přátelské turnaje, zde je to dovoleno (pokud tedy netrefíte okolo sebe na blbce)

Teď musíte vymyslet, jakých 22-23 karet budete hrát. Jak na to přijít? Tak třeba takhle:

Za prvé, rozložte bytosti podle manové ceny. Nejdůležitější pro Sealed je manová křivka, mix levných kouzel do early game a drahých do lategame. Mělo by to vypadat (v Limited obecně) nějak takto:

  • 1 mana: 0–2 bytosti
  • 2 man: 4–6 bytostí
  • 3 man: 3–5 bytostí
  • 4 man: 2–4 bytostí
  • 5 man: 1–3 bytostí
  • 6+ man: 0–2 bytostí
Dobrý začátek. Když to máte osekané, přidejte kouzla.Mějte na paměti, kdy chcete jaký typ kouzel hrát. Ne vždy chcete dané kouzlo hrát ihned, kdy na něj máte manu.

Nejvíce budete samozřejmě chtít removal kouzla – buď přímo zabíjecí (zraněním či zničením), nebo neutralizační („spacáky“ jako Pacifism či Journey to Nowhere efekty (exil, dokud je ona věc na stole)) Sealed je hlavně o bytostech, takže většinou budete chtít hrát právě ty barvy, kde máte removalu nejvíce.

Pár dalších tipů:

  • Můžete hrát více než 40 karet, ale snažte se tomu co nejvíce přiblížit. Snižujete si tak šanci na lízání těch nejsilnějších karet v balíčku.
  • Měli byste hrát ideálně 17 zemí a 23 nezemí. Neplatí to všeobecně a vždy, ale tenhle poměr je pro Limited stabilně optimální a nejvíce balíků vypadá přesně takto.
  • Hrajte směs levných a drahých kouzel. Pokud máte jen malé a rychlé bytosti, jediná větší vás zastaví (pokud nejste dost rychlí). Pokud máte jen drahé, riskujete, že se jejich seslání ani nedožijete. Držte se mixu dvou- až pětimanových bytostí. Většinu her v Sealed formátu rozhoduje umět zahrát bytosti každé kolo od druhého dále.
  • Evasion je důležitá, a je jedno jaká – menace, neblokovatelnost, flying. Sealed hry se často dostávají do bodu, kdy se situace na obou stranách „zapikuje“ a ani jeden hráč nemůže rozumně útočit. Bytost s evasion to pak umí rozseknout. U War pak má evasion důležitou roli díky sférochodcům.
  • Ravnica má hromadu manafixace. Více než pravděpodobně budete splashovat třetí barvu, pokud se vám podaří otevřít správné lockety nebo guildgate. Ale pokud nejste opravdový mistr, do čtyř raději fakt nechoďte. Stejně tak si dejte pozor, kolik barevných man potřebují vaše bytosti k seslání, a podle toho přizpůsobte jejich poměr. A pokud splashujete třetí barvu, pak ideálně karty jen přes jednu barevnou manu.
  • Na rozdíl od mnoha Magic formátů má Sealed být obecně tendence pomalejší. Pokud je váš balík pomalejší, je lepší si někdy zvolit nezačínat a mít k dispozici extra kartu (jako první lížete).

War of the Spark má ještě tři specifika:

  • 36 sférochodců. 20 z toho uncommon, 13 rare a tři mythiky. Uncommonoví chodci jsou specifičtí tím, že si neumí sami jinak přidávat loajalitu a jsou odkázáni pouze na proliferate. Na druhou stranu jsou ale de facto jednobarevní (nebo hybridní, což je v principu skoro to samé) a tím pádem snadněji splashovatelní. Roste význam proliferate i evasion a přímých zranění, coby prostředku, jak je držet pod kontrolou.
  • Amass a Zombie Army tokeny – rostou co do velikosti, ne do počtu, proto je důležitější cílený removal či vracení.
  • Power level této sady je vyšší, než jsme byli zvyklí, a to skoro na všech raritách. Opravdu „mrtvých“ karet je zde pomálu.

O mechanikách jinak zde.

 

Sférochodci

Je dobré si uvědomit, že každý -KAŽDÝ- bude ve svém poolu mít minimálně sedm sférochodců. Každého v jednom boosteru plus promo.

Hratelní na Limited jsou skoro všichni, snad jen s výjimkou Karna.  Pár z nich je hodně závislých na balíčku, například Narset do heavy spell decku nebo Samut do heavy creature decku). Jiní, jako Liliana nebo Ugin, jsou nefalšované must-play bomby.

  • je důležité mít v balíčku možnost, jak se s nimi vypořádat. To je buď removal, nebo bytosti s evasion. Pokud nemáto dost bytostí, klidně maindeckujte věci jako Price of Betrayal nebo The Elderspell.
  • pokud je sférochodec na stole, snažte se útočit spíše do něj a zbavit se ho. Výjimku můžete učinit u balíků s barvami, které neumí proliferovat, a mají na stole mínusového chodce, kterého nemůžou aktivovat. Zabitím jen zvyšujete pravděpodobnost, že si ho vrátí z hrobu.
  • nezapomínejte na jejich statické schopnosti, nejen na vaší, ale i na soupeřově straně.

Z rare chodců jsou slabší jen skoro nehratelný Karn, pak Tamiyo.

Z hybridních uncommonů jsou super např. Angrath, Saheeli, Nahiri nebo Ashiok (ano, jsem ujetý na mill, ale ta karta je opravdu silná). Hratelné je ale prakticky všechno, to samé v případě monocolor U chodců – zde bych vyzvedl nejvíce asi Kasminu, Yanggua, Ob Nixilise či The Wanderer. 

 

Amass

Amass je zajímavá mechanika, která je zároveň synergická i antisynergická sama se sebou.  Vyskytuje se jen v barvách Grixisu (UBR), a jejími hlavními payoffy jsou různé karty „lordů“ dávající tokenům různé schopnosti.  Jelikož není za normálních okolností možné mít na stole z amassu více army tokenů, je občas dobré si removal nebo vracení při hraní proti amassu pošetřit a čekat, až soupeč při zahrání dalšího kouzla bude muset umístit žetony.  Amass každopádně není mechanika, kterou byste měli do balíčku nacpat co nejvíce – leda s opravdu hodně „lordy“

Proliferate

To ovšem neplatí pro proliferate.  Pokud máte dost karet, které z mechaniky těží (minimálně chodců, ale i +1/+1 žetony apod.), dejte do balíčku všechny proliferate karty, které můžete.

Removal

Lokální

Hromada kvalitního removalu na common raritě, výše ani nemluvě….

…ale i globální. Lze zde napočítat prakticky celých PĚT globálních ničení, samozřejmě s určitými specifiky. I tak je to ale o tři až čtyři více, než obvykle.

 

Manová fixace

Sada je podobně štědrá, jako u Wrat. Jen na commonu je toto:

Na uncommon raritě pak Firemind’s Vessel, a v zelené další kotel.

Ve výsledku tady máme opravdu silné bomby, opravdu silné removaly i sweepery, a opravdu dobrou fixaci. Dá se proto očekávat, že Sealed bude spíše pomalejší a podobnější Commanderu, kde se budou hráči pokoušet dostat ke svým bombám a maximalizovat jejich dopad. Což ale neznamená, že by opravdu dobrý a rychlý aggro deck neměl šanci ostatní zabít, pokud je nenechá jejich bomby ani zahrát.

Bomby: 

Téměř všechny mytické bytosti, snad s výjimkou Niv-Mizzeta. God-Eternalové a Ilharg jsou vesměs šílení a prakticky nezničitelní – snad jediné opravdu trvalé řešení je Ashiok (musíte je trefit a exilovat z hrobu, neboť tam klauzule neplatí), případně zrušení nebo Kasmina’s Transmutation. Vše ostatní vyústí jen v pozdržení. Zejména vypečená je Oketra, která umí i za předpokladu, že ji nějak udržíte mimo váš life total/mimo aktivní útočení vyrábět 4/4 zombie.  Ale i ostatní bohové jsou výborní.

Cyklus „Finále“ je také samozřejmě hratelný. Nejsilnější a samonosná jsou černé a bílé, zbytek potřebuje ty správné karty.

No a chodci – hell yes. Liliana je jedna z nejlepších karet v sadě, Bolas také, Gideon je jediný maličko „slabší“.

 

Jednotlivé barvy:

Bílá

Agresivní barva ze synergiemi v podobě +1/+1 žetonů a proliferace. Nejlepší asi v kombinaci s červenou a zelenou.  Splashovatelný removal přes jednu bílou, jako Wanderer’s Strike nebo Prison Realm. Bomby Oketra, Gideon, Finale of Glory. Parhelion II, který při delších hrách může rozhodnout. Kvalitní bytosti na nižších raritách jako Sunblade Angel.

Modrá

UG proliferate, UB kontrol, UR prowess. Bomby jako Kefnet, asi nejlepší zombie token lord Eternal Skylord, proliferační podpora Flux Channeler a jiné, kvalitní letci (Aven Eternal)

Černá

BR jako aggro-sacrifice archetyp. UB jako kontrol. BG jako součást pětibarevné zelené, kterou nadprůměrné množství fixace umožňuje hrát. Luxusní removaly na common raritě (Spark Harvest a Ob Nixilis’s Cruelty). Tři vynikající mythiky. Reanimace Aid the Fallen.

Červená

RG „pašíkov“, RW a RB aggro – jedno rychlé s combat triky, druhé s removalem a obětováním. Bomby Sarkhan, Ilharg. Hromada blesků – Jaya’s Greeting, Heartfire, Pyrohelix, BolInstantní Sarkhan’s Catharsis jako „doťuk“.  Levný „tančík“ s prowess. Chandra, která poskytuje karetní výhodu, a pokud se jí někdo rozhodně zabít skrze zranění, s největší pravděpodobností vezme něco s sebou.

Zelená

Díky hromadě fixace v podstatě umožňující hrát pětibarvu s jakými bombami chcete.  Kromě toho samozřejmě GW proliferate nebo GR pašíkov založený na agresivních levných velkých bytostech. Vynikající Nissa či Vivienin luk, podpůrné karty jako Vivien, fixace Jiang Yanggu, Paradise Druid, Centaur Nurturer, podpora proliferace s asi nejlepší karou Evolution Sage (proliferace za položení země).

Multicolor

Mimo už rozebíraných chodců například jedno- až pětimodální kouzlo Casualties of War (či v menším a „ediktový“ nezacílitelný Angrath’s RampageDreadhorde Butcher, který je velmi zajímavý s posilovacími kouzly, bomby Enter the God-Eternals, removaly Despark a Deathsprout…je tady toho hromada a skoro nic není mrtvá karta. Taková tato sada je.

Artefakty a země

Artefakty jsme si už vlastně probrali. Mezi zeměmi najdete fixaci na chodce a třetí reprint Gateway Plaza, další proliferate v Karn’s Bastion a variace na Winding Canyons a Ratchet Bomb, tedy Emergence Zone a Blast Zone.

 

Obecně se dá říci pro War of the Spark toto: Je to sada našlapaná dobrými kartami tak, jako skoro žádný klasický set v nedávné minulosti a současnosti. Snažte se hrát co nejvíce bomb i za cenu splashování. Aggro hrajte jen v případě, že máte opravdu dobré synergické karty, anebo pokud je váš pool naopak tak špatný, že se budete muset pokusit soupeře zničit dříve, než položí první bombu.

Pokud byste si chtěli ještě něco nastudovat, doporučuji klasicky články Limited Review od Louise Scotta-Vargase na ChannelFireball.  Pro zajímavost, Jeho osm největších Limited bomb ze sady je následujících:

8. Sarkhan Masterless

7. Enter the God-Eternals

6. God-Eternal Kefnet

5. Roalesk, Apex Hybrid

4. God-Eternal Oketra

3. Finale of Eternity

2. Ugin, the Ineffable

1. Liliana,  Dreadhorde General

 

Co tedy ještě k prerelease říci?

Hlavní je následující: hrajte tak, abyste si turnaj užili. Nezapomeňte si s sebou vzít pití a jídlo (hladovému a žíznivému člověku se špatně přemýšlí), pokud nehrajete v restauraci, a také si s sebou eventuálně vezměte jiné balíčky, třeba EDH nebo vaše casualy – ne vždy vám bude kolo trvat celou hodinu, tak ať se nenudíte ;-) Prerelease jsou určena hlavně proto, aby si hráči poprvé osahali nové karty, pravidla jsou nastavena poněkud mírněji než na klasických turnajích (není pevný decklist, a pokud nenarazíte na nějaké nerudné či nafoukané „pošuky“, tolerují se i drobné chyby při hře). Jak praví klasik, nehraje se zde o „zlaté trenky“ ;-)

War of the Spark je kulminací několikaleté snahy Wizardů završit příběh Nicola Bolase a Stráže brány, a myslím, že se jim to velice povedlo. A díky síle sady si to užijí i „nepříběhoví“ hráči.  Pro mne osobně to je ještě takový dodatečný dárek k 25. výročí hry.

Takže doufám, že vám tento článek alespoň trochu pomohl v rozhodování a při přípravě na víkendový turnaj. Přeji vám hodně štěstí a těším se v příštích týdnech (po mé dovolené) na viděnou na stránkách MUDRCe. čeká vás překlad spoileru, recenze Planeswalker decků, detailní flavorová a obrázková analýza, – a mnoho dalšího!

Hodně štěstí na prerelease!

-Honza Adam-

 

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

Zanechte odpověď