Jak na prerelease Core Set 2020

Milí kamarádi, léto začalo a i mne čeká dovolená, nicméně neochudím vás o článek „Jak na prerelease“. I letos je to poněkud ovlivněno tím, že prerelease jednak vychází na svátky a jednak Wizardi podle mnoha zdrojů poslali málo produktu, ale i tak věřím, že si tento článek své čtenáře najde 😉

 

 

 

 

 

 

 

1) Co to vlastně prerelease je?

Prerelease je tradiční typ turnajů, které se konají po celém světě vždy týden před vydáním nové sady Magic:The Gathering. Hráči zde mají vůbec první šanci „osahat si“ a zahrát si z kartami z nové sady.

2) Co mám od prerelease čekat?

Prerelease je turnajem formátu Limited, konkrétně pak Sealed Deck. To znamená, že každý za hráčů zde hraje s kartami, které získá po příchodu na turnaj. Úspěch tedy záleží na několika faktorech. Je dobré mít štěstí na rozbalené karty. Je dobré umět správně vyhodnotit sílu jednotlivých barev/kombinací svého poolu a správně postavit balíček. A konečně, je dobré dělat při hře co nejméně chyb. Může se klidně stát, že s podprůměrným poolem dokáže zkušený hráč uhrát lepší výsledek než hráč, který sice dostal skvělé karty, ale nedokázal z nich poskládat dobře fungující balíček.

Prerelease box

Dostáváte krabičku s šesti boostery a promokartou.  Navíc bude krabička použitelná jako deckbox, kit bude navíc obsahovat i spindown kostku na počítání životů.

Everything inside

3) Dostal jsem svoj krabičku s kartami, co mám dělat teď?

Máš-li své boostery, je načase postavit balíček. Minimální počet karet v balíčku na formátu Limited je 40. Hráči ke stavbě balíčku přistupují různě, nikdy však zcela určitě neprohloupíte, když si roztřídíte karty dle barev, resp. barevných kombinací na jednotlivé hromádky. V Magic 2020 budete třídit zřejmě na pět hromádek podle barev, plus nebarevné artefakty, a samozřejmě země.

Sealed Deck je, co se Limited týká, poměrně specifická záležitost. Na rozdíl od draftu zde nemáte kontrolu nad tím, z jakých karet budete balíček stavět – co dostanete, s tím pracujete. Na rozdíl od draftu ovšem máte dvakrát více karet. Váš úspěch bude záležet nejen na tom, co vám osud nadělí ve vašich boosterech, ale také jak s tím naložíte.

4) Ale jak mám svůj balíček postavit?

Správná konstrukce balíčku je leckdy ošemetná záležitost. Rozhodně se snažte ve svém poolu jako první identifikovat vyložené bomby. Poté, co tak učiníte, se snažte zhodnotit sílu jednotlivých barev či jejich kombinací, a dát je do souvislosti s nalezenými bombami. Mějte na paměti, že ač vám některé bomby vyhrají hru skoro samy, je nutno se k nim vůbec dostat. Občas se tak snadno můžete dostat do situace, kdy sice budete mít k dispozici silnou kartu, ale pramálo podpory v barvách k této kartě příslušející. V takových případech je občas lepší obětovat bombu ve prospěch konzistence balíčku.  Bomby sice hry vyhrávají, ale neznamená to, že by to bez nich nešlo.

S tím se pojí další pravidlo. Ať již s bombami nebo bez nich, měli byste mít poměrně jasnou představu, jak chcete soupeře porazit – přejet rychlými bytostmi, kontrolovat hru a pak zahrát rozhodující gamebreaker, nebo zvolit úplně jinou cestu k vítězství? Podle toho pak uzpůsobte svou konstrukci.

Snažte se pamatovat na ideální tvar manové křivky – když si rozložíte vaše karty dle manových cen, měli byste dostat tvar blízký zvonovité Gaussově křivce – menší počty na krajích, větší uprostřed. Pokud svůj balíček přetížíte sice silnými, ale drahými kartami, může se stát, že se jejich seslání nedožijete. Pokud naopak vsadíte na velké množství karet s nízkou sesílací cenou, může se stát, že po rychlém začátku vás soupeřovy bytosti udupou hrubou silou – případně si pak v lategame budete lízat malé bytosti, které nebudou mít na hru zásadní dopad.

Zde spočívá další ošemetnost sealed decku – pokud nemá hráč vyloženě štěstí na karty, nikdy se mu nepodaří postavit čisté aggro, ani čistý kontrol. Jistější je tedy míti balíček vyrovnaný.

Nepodceeňujte význam fixování, zejména v takovémto prostředí. Pokud máte silné karty, ale postrádáte dostatečnou fixaci v těchto barvách, je nasnadě se zamyslet, zda je to správná cesta. I sebesilnější karta je vám nanic, když ji prostě nejste díky maně schopni zahrát.

Měli byste hrát minimálně sedmnáct zemí. Při nižší křivce a rychlejším balíku si možná můžete dovolit ještě jednu ubrat.

Platí samozřejmě základní poučky:

Pár základních pravidel:

– removal se hodí vždy, ať již zabíjení, tapování nebo „spacáky“.

– bojové triky (Giant Growth apod.) se hodí, musíte však mít bytosti, které posilovat.

– bytosti by měly mít buď nějakou evasion (létání, neblokovatelnost, intimidate) nebo schopnost navíc

– pokud nehrajete sami létavce, mějte alespoň způsob, jak se s nimi vypořádat (bytosti s reach, zabíjení, být rychlejší apod.)

– vracení do ruky se vždy hodí,  pozor na ETB schopnosti, účinné proti aurám

– Aurami se vystavujete riziku 2-za-1, hrát se vyplatí jen ty opravdu dobré obecně či hodící se do strategie.

– karetní výhoda se počítá – ať již tím, že si lížete karty, nebo soupeři zahazujete.

– nehrát karty, které „nic nedělají“.

 

Schopnosti

Core Set 2020 nepřináší žádné nové schopnosti, které by se v MTG neobjevily dříve. Není zde dokonce ani žádná ve větším počtu se navracející mechanika, jako bylo v minulosti například exalted (M13) nebo convoke (M15).

 

Jak se Wizardi poučili z loňského prvního revitalizovaného Core Setu (2019), a jak tyto zkušenosti využili pro Core 2020, jste se mohli dočíst zde. 

Zatímco loni byla sada na Limited designována okolo deseti dvoubarev, letos jde o tříbarevné „klínové“ kombinace, které si můžete pamatovat z oblíbených sad Khans of Tarkir a Fate Reforged. Wizardi si dali pozor, aby dané kombinace byly hratelné i jako dvoubarvy, s přidanou hodnotou barvy třetí.

Zamýšlené kombinace jsou tedy:

Letci (modro-červeno-bílá)

Elementálové (zeleno-modro-červená)

V počtu je síla (bílo-zeleno-černá)

Aggro (červeno-bílo-černá)

Kontrol s „ETB“ efekty (černo-modro-zelená)

Centrální dvojkombinace spřátelených barev vystihují jako „návod“ dvoubarevné uncommony:  Ironroot Warlord, Empyrean Eagle, Tomebound Lich, Ogre Siegebreaker a Creeping Traiblazer.

Další set dvoubarevných uncommonů propojuje vždy dvě témata: Corpse Knight počet a aggro, Lightning Stormkin létání a elementály, Moldervine Reclamation kontrol a počet, Skyknight Vanguard létání a aggro, a Risen Reef (elementály s ETB efektem).

V sadě najdete celkem dvacet cyklů. Některé z nich jsou pro Limited skvělé, jiné méně.  Ty důležité jsou:

  • mytičtí sférochodci, kteří podporují jednotlivé trojbarevné kombinace
  • mytičtí elementální rytíři (Kavalíři), s cenou 2+3 barevné, kteří s tématy přímo nespolupracují, ale mají silné efekty při příchodu do hry a úmrtí, plus další keyword navíc.
  • ikonické legendy, opět podporující jednotlivé trojbarevné kombinace, avšak v sekundární barvě. Co je tím míněno – bílý Ajani je spíše do „go wide“ GWB strategie, avšak Sephara je jednoznačně do UWR letadel.
  • zmíněné cykly uncommonů – definujících i propojujících, tvořící desetičlenný dvoubarevný cyklus.

Chodci a legendy jsou prakticky všechny bomby a must-play. U Kavalírů pozor na restriktivní sesílací cenu, která je prakticky znemožňuje hrát mimo dvoubarvu.

  • cyklus jednobarevných karet namířených proti nepřátelské dvojici barev
  • cyklus bytostí s imunitou /která se tak na zkoušku vrací do normálních setů/

Bytosti s imunitou bývaly většinou dobré vždycky, a u sealedu, kde je pravděpodobnost vícebarvy vyšší, se hrát vyplatí. Enemy hosers byly vždy sideboardovky, a tak k nim i přistupujte.

Cyklus leylin opravdu do Limited dělaný není, zato cyklus barevných artefaktů by se do odpovídajících strategií vejít měl. Země asi třeba rozebírat není.  Vzácný cyklus karet s dvojitým efektem – zde velmi záleží na okolnostech, rozhodně to není nic, co byste měli cpát do balíčku za každou cenu.

Když se podíváte na jednotlivé barvy, i pro méně zkušeného hráče je cětšinou zřejmé, která karta se lépe hodí do kterého typu balíku. Takový Inspiring Captain v bílé bude určitě spíše do GWB strategie „přečíslení“ a do aggra, než do letadel – a podobně. Pak tu jsou samozřejmě karty dobré i samy o sobě, s bonusem ve správném balíku (např. Aerial Assault).  Co tedy říci k jednotlivým barvám?

Bílá

Pacifismus je zpět! To je asi nejdůležitější zpráva 😉 Nicméně tu najdete i další solidní removal, většinou s nějakou podmínkou – Aerial Assault či Eternal Isolation. Letci jsou poměrně luxusní (a nejen kvůli Sephaře), Dawning Angel je sice dražší, ale pokud jich zahrajete více, soupeř to bude mít hodně těžké.  Vyhněte se Leylině, Rule of Law, a Bishop of Wings bych hrál v balíčku s 4 a více anděly, jinak ne.

Modrá

Modrá je neuvěřitelně našlapaná. Mu Yanling je bomba, která se navíc umí sama bránit (tak trochu), taktéž Cavalier of Gales je mythic jako víno (navíc elemental). A Agent of Treachery totéž – bytost soupeř už nazpět nedostane, i když ho zabije nebo jinak opustí bojiště – naštěstí zde není žádný flicker efekt, jinak by to bylo ještě absurdnější. Na rare jsou úžasní Dungeon Geists a Atemsis (obří letec s prolizem, zbytek je flavortext ;)) Na nižších raritách pak stále stejně skvělý Air Elemental, tvrdě pracující už od dob Alfy, Unsummon, Bone to Ash, spacák Sleep Paralysis, a hezké elementály jako Cloudkin Seer nebo Yarok’s Wavecrasher, a proliz Winged Words.

Černá

Vražda! (tedy Murder) je zpět 😉  Oukej, takže dál: Na rozdíl od Ajaniho a Yanling je Sorin silně zaměřený na upíry a bez nich vlastně nic nedělá. Upírů je tu sice relativně hodně a dobrých, ale i v heavy-Vampire balíku bude tentokrát tehle fešák na Limited pouze dobrý, nikoli bomba. Kavalír je ovšem jiná káva.  Dread Presence bude v decku s dosti bažinami parádní – střílí totiž i do bytosí. Vilis je sice na pohled mocný, ale osm man je prostě moc i na Limited. Rotting Regisaur je absurdní, pokud ho položíte ve třetím kole, a za tu cenu stojí – tedy pokud neskončí pod Pacifismem nebo Sleep Paralysis.  Embodiment of Agonies by vždycky měl být aspoň 3/3, a to už se vyplatí. Na nižších raritách Bloodthirsty Aerialist, Gruesome Scourge, Audacious Thief, Boneclad Necromancer, či efektivní Disfigure.

Červená

Chandry jsou samozřejmě hratelné všechny, mytická je parádní, rare dobrá na early game  tlak a uncommonová obecně (na svou raritu a kvalitu). Kavalír (mimochodem první, kterého jsme viděli), je dobrý díky prolizu i nachystání na střelení soupeře a jeho chodců. Do bytostí bohužel nedává.  Regulátor bych v heavy-red balíku hrál, minimálně je to špatně zabitelný „looter“. Bukanýra bych určitě hrál (zajímavá synergie s mnoha dalšími kartami), Marauding Raptor je spíš kombokousek do Constructed – tady by vám jen vraždil elementály. Drakuseth je drahý, ale pokud se na stůl dostane a udržíte ho tam, moc dlouho hra už trvat nebude (stačí vzpomenout na Flameblast Dragona, u kterého jste museli za ránu ještě platit). S U Chandrou, regulátorem a třeba Rapacious Dragonem…proč ne 😉 Dragon Mage to samé v menší míře. Dobří jsou také plivači malých elementálů jako Scampering Scorcher, nebo Keldon Raider (do křivky).

Zelená

Vivien je o něco lepší než Sorin, potřebuje ale k sobě na rozdíl od Ajaniho, Yanling nebo Chandry další karty (v tomto případě ne upíry, ale bytosti obecně). Bytost nacházející se mimo hru vám dá „jen“ do ruky, takže na nějaké triky s offcolor bombami zapomeňte. Zelený kavalír, snad proto, jak byl kdysi silný Primeval Titan, je naopak prakticky nejhorší, jako 5/6 reach „nic nedělám“  Nejzajímavějšími rare a mythicy tak jsou obě hydry, nový Scragnoth v podobě Shifting Ceratopse, Wakeroot Elemental a místní variace na vlkodlaky, která se sice netransformuje, ale vyrábí 2/2 vlčí tokeny 😉 Vlci jsou ostatně příspěvkem zelené k „přečíslovací strategii“. S urychlením bude zajímavý i třeba Howling Giant, super je rozzuřené štěně, dobrý je Wolfkin Bond. Z dalších samozřejmě Rabid Bite.

Multicolor

Kykar, Omnath, Yarok – kolem těch bych stavěl a pokoušel se balík přizpůsobit. Kaalia je slabší, než její předchozí inkarnace, výrazně slabší, a do Limited bych jí asi ani nezkoušel. Kethise už vůbec ne. Se zbylými multicolory – pokud má váš balík jejich barvy, hrajte je. Easy as that. K tomu jsou stvořeny.

 

Artefakty

Pětice barevných artefaktů je hratelná ve svých deccích – pseudo“living weapon“ Wolfrider Saddle, Ancestral Blade a Immolation Mask by se vejít vždy měly, Portal of Sanctuary je ideální na reset ETB abilit a oltář je příkladem karty, která se nezdá silná, dokud vám několikrát nerozbije pračku.  Jinak bych upozornil na Meteor Golema (dal se hrát i minule, zneužitelný s vracením), Manifold Key (zejména kvůli druhé schopnosti) – Rogue’s Passage vyhrávala v Core Setech hry – a fixaci v podobě Scuttlemutta – i když na barvách zde záleží méně, než ve Shadowmooru.  Ikonu na Sealedu těžko rozjedete (moc neovlivníte, co vám přijde), totéž Mystic Forge (abyste si vůbec odůvodnili, proč ji dávat do decku). Steel Overseer umí v nouzi nafukovat sám sebe, pokud byste měli více artefaktových bytostí (třeba Anvilwrought Raptorů), zkusil bych o tom uvažovat.

Země

tady není moc co řešit, duály (commonové či rare) hrajte, Wilds také, Fields of the Dead ne, Lotus Field ano, Caves spíše ne.

 

to by bylo všechno. Pokud máte zájem, jako dodatečné studium doporučuji klasicky články Luise Scotta-Vargase  ,  na CFB.

 

Co tedy ještě k prerelease říci?

Hlavní je následující: hrajte tak, abyste si turnaj užili. Nezapomeňte si s sebou vzít pití a jídlo (hladovému a žíznivému člověku se špatně přemýšlí), pokud nehrajete v restauraci, a také si s sebou eventuálně vezměte jiné balíčky, třeba EDH nebo vaše casualy – ne vždy vám bude kolo trvat celou hodinu, tak ať se nenudíte ;-) Prerelease jsou určena hlavně proto, aby si hráči poprvé osahali nové karty, pravidla jsou nastavena poněkud mírněji než na klasických turnajích (není pevný decklist, a pokud nenarazíte na nějaké nerudné či nafoukané „pošuky“, tolerují se i drobné chyby při hře). Jak praví klasik, nehraje se zde o „zlaté trenky“ ;-)

Takže doufám, že vám tento článek alespoň trochu pomohl v rozhodování a při přípravě na víkendový turnaj. Přeji vám hodně štěstí a těším se v příštích týdnech (po mé dovolené) na viděnou na stránkách MUDRCe. čeká vás překlad spoileru, recenze Planeswalker decků, detailní flavorová a obrázková analýza, – a mnoho dalšího!

  • Honza Adam

 

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

Zanechte odpověď