Jak na prerelease Core Set 2019?

Milí kamarádi, léto začalo a i mne čeká dovolená, nicméně neochudím vás o článek „Jak na prerelease“. Vrací se nám totiž Core Sety v podobě naprosto nečekané a parádní. Článek současně poslouží jako částečné shrnutí spoilerů, na které nebyl čas. Enjoy!

 

 

 

 

 

1) Co to vlastně prerelease je?

Prerelease je tradiční typ turnajů, které se konají po celém světě vždy týden před vydáním nové sady Magic:The Gathering. Hráči zde mají vůbec první šanci „osahat si“ a zahrát si z kartami z nové sady.

2) Co mám od prerelease čekat?

Prerelease je turnajem formátu Limited, konkrétně pak Sealed Deck. To znamená, že každý za hráčů zde hraje s kartami, které získá po příchodu na turnaj. Úspěch tedy záleží na několika faktorech. Je dobré mít štěstí na rozbalené karty. Je dobré umět správně vyhodnotit sílu jednotlivých barev/kombinací svého poolu a správně postavit balíček. A konečně, je dobré dělat při hře co nejméně chyb. Může se klidně stát, že s podprůměrným poolem dokáže zkušený hráč uhrát lepší výsledek než hráč, který sice dostal skvělé karty, ale nedokázal z nich poskládat dobře fungující balíček.

Dostáváte krabičku s šesti boostery a promokartou.  Navíc bude krabička použitelná jako deckbox, kit bude navíc obsahovat i spindown kostku na počítání životů.

3) Dostal jsem svoj krabičku s kartami, co mám dělat teď?

Máš-li své boostery, je načase postavit balíček. Minimální počet karet v balíčku na formátu Limited je 40. Hráči ke stavbě balíčku přistupují různě, nikdy však zcela určitě neprohloupíte, když si roztřídíte karty dle barev, resp. barevných kombinací na jednotlivé hromádky. V Magic 2019 budete třídit zřejmě na pět hromádek podle barev, plus nebarevné artefakty, a samozřejmě země.

Sealed Deck je, co se Limited týká, poměrně specifická záležitost. Na rozdíl od draftu zde nemáte kontrolu nad tím, z jakých karet budete balíček stavět – co dostanete, s tím pracujete. Na rozdíl od draftu ovšem máte dvakrát více karet. Váš úspěch bude záležet nejen na tom, co vám osud nadělí ve vašich boosterech, ale také jak s tím naložíte.

4) Ale jak mám svůj balíček postavit?

Správná konstrukce balíčku je leckdy ošemetná záležitost. Rozhodně se snažte ve svém poolu jako první identifikovat vyložené bomby. Poté, co tak učiníte, se snažte zhodnotit sílu jednotlivých barev či jejich kombinací, a dát je do souvislosti s nalezenými bombami. Mějte na paměti, že ač vám některé bomby vyhrají hru skoro samy, je nutno se k nim vůbec dostat. Občas se tak snadno můžete dostat do situace, kdy sice budete mít k dispozici silnou kartu, ale pramálo podpory v barvách k této kartě příslušející. V takových případech je občas lepší obětovat bombu ve prospěch konzistence balíčku.  Bomby sice hry vyhrávají, ale neznamená to, že by to bez nich nešlo.

S tím se pojí další pravidlo. Ať již s bombami nebo bez nich, měli byste mít poměrně jasnou představu, jak chcete soupeře porazit – přejet rychlými bytostmi, kontrolovat hru a pak zahrát rozhodující gamebreaker, nebo zvolit úplně jinou cestu k vítězství? Podle toho pak uzpůsobte svou konstrukci.

Snažte se pamatovat na ideální tvar manové křivky – když si rozložíte vaše karty dle manových cen, měli byste dostat tvar blízký zvonovité Gaussově křivce – menší počty na krajích, větší uprostřed. Pokud svůj balíček přetížíte sice silnými, ale drahými kartami, může se stát, že se jejich seslání nedožijete. Pokud naopak vsadíte na velké množství karet s nízkou sesílací cenou, může se stát, že po rychlém začátku vás soupeřovy bytosti udupou hrubou silou – případně si pak v lategame budete lízat malé bytosti, které nebudou mít na hru zásadní dopad.

Zde spočívá další ošemetnost sealed decku – pokud nemá hráč vyloženě štěstí na karty, nikdy se mu nepodaří postavit čisté aggro, ani čistý kontrol. Jistější je tedy míti balíček vyrovnaný.

Nepodceeňujte význam fixování, zejména v takovémto prostředí. Pokud máte silné karty, ale postrádáte dostatečnou fixaci v těchto barvách, je nasnadě se zamyslet, zda je to správná cesta. I sebesilnější karta je vám nanic, když ji prostě nejste díky maně schopni zahrát.

Měli byste hrát minimálně sedmnáct zemí. Při nižší křivce a rychlejším balíku si možná můžete dovolit ještě jednu ubrat.

Platí samozřejmě základní poučky:

Pár základních pravidel:

– removal se hodí vždy, ať již zabíjení, tapování nebo „spacáky“.

– bojové triky (Giant Growth apod.) se hodí, musíte však mít bytosti, které posilovat.

– bytosti by měly mít buď nějakou evasion (létání, neblokovatelnost, intimidate) nebo schopnost navíc

– pokud nehrajete sami létavce, mějte alespoň způsob, jak se s nimi vypořádat (bytosti s reach, zabíjení, být rychlejší apod.)

– vracení do ruky se vždy hodí,  pozor na ETB schopnosti, účinné proti aurám

– Aurami se vystavujete riziku 2-za-1, hrát se vyplatí jen ty opravdu dobré obecně či hodící se do strategie.

– karetní výhoda se počítá – ať již tím, že si lížete karty, nebo soupeři zahazujete.

– nehrát karty, které „nic nedělají“.

 

Schopnosti

Magic 2019 nepřináší žádné nové schopnosti, které by se v MTG neobjevily dříve. Není zde dokonce ani žádná ve větším počtu se navracející mechanika, jako bylo v minulosti například exalted (M13) nebo convoke (M15). Sada obecně obsahuje více vanilla bytostí a jednodušších karet, nicméně najdou se zde i kombokousky.

Podobně jako u několika minulých setů nám zde Wizardi sami dali malý návod, jak mají vymyšlené Limited. Ten se opět skrývá v sérii dvoubarevných uncommonů.

Máme zde tedy:

Modro-bílou: Artefakty

Modro-černou: Kontrol

Černo-červenou: Obětování

Červeno-zelenou:Dračí rampa

Zeleno-bílou: Aury

Červeno-bílou: Tokeny + plošné posilování

Červeno-modrou: Kouzla

Zeleno-modrou: Tempo

Černo-bílou: Lifegain/upíři

Zeleno-černou: Value

 

Modro-bílá: Artefakty + skies

Aerial Engineer říká všechno, co potřebujete vědět. Na rozdíl od metalcraftu (kontroluj 3 a více) nebo historickým kouzlům (většinou ETB efekt) v Dominarii je u karet v M19 většinou podmínka jednoduchá – kontrolovat aspoň jeden artefakt. Vaše bytosti pak budou silnější, nebo budou mít další schopnosti (Gearsmith Prodigy, výše uvedený Engineer). Scholar of Stars přinese kartu navíc. Skilled Animator dokáže vyslat do boje i manašutr nebo kus vybavení, a Aethershield Artificer zase zajistí, že artefaktová bytost může vyrazit do boje s klidem.

Aviation Pioneer si s sebou sám přinese artefakt. Další užitečné karty budou např. Skyscanner (nahradí sám sebe), Gearsmith Guardian nebo podezřelá knihovna.

Z rare karet pomůže zejména thopterista Sai.  Modrobílou kombinaci ale samozřejmě nemusíte hrát jen skrze artefakty, je zde dostatek karet na klasické UW skies podpořené rušením a bojovými triky.

Modro-černá : Kontrol

Psychic Symbiont je dobrou ukázkou UB kombinace: Stojí hodně, ale umí toho také hodně, a s patřičnou podporou umí vyhrát hru. Tato kombinace bude hlavně o tom narušovat soupeřův plán, připravovat ho o zdroje pomocí diskardu a removalu, a ukontrolovat hru do fáze, kdy ji budete moci ukončit svými hrozbami.  V narušování vám pomůže rušení (Essence Scatter je na Limited, které rozhodují většinou bytosti, prakticky autoinclude, dále tu máme ještě Cancel a Bone to Ash), Disperse a Exclusion Mage se postarají o narušování a zpomalení, Murder, Nightmare’s Thirst, Strangling Spores nebo Lich’s Caress o otravné bytosti, které už se na stůl dostaly. Omenspeaker slouží jako roadblock do začátku plus pročištění lízání.  Reassembling Skeleton je další bloker do začátku. Gravedigger, Salvager of Secrets, Abnormal Endurance, Macabre Waltz, či Rise from the Grave se pak postarají o recyklaci toho,co zrovna potřebujete.

Obě barvy mají přístup k létajícím finisherům – Bone Dragon, Windreader Sphinx, Horizon Scholar,  Demon of Catastrophes, a alternativní strategií pro černou může být produkce a zavalení soupeře zombiemi.

Budete-li opravdu HODNĚ odvážní, je tu pro vás i mlečka. Psychic Corrosion není Sphinx’s Tutelage, ale ta karta byla stejně šílená…. dále třeba Millstone, Patient Rebuilding…. vesměs ovšem tato strategie vyžaduje dokonalou kontrolu nad situací na stole.

Černo-červená: obětování

Černo-červená kombinace jede jednu ze svých klasik: Všichni jsou postradatelní a každý bojovník je jen další zdroj a potenciální projektil, který lze v případě nutnosti fláknout po protivníkovi.  5/5 menace v případě zlobra už je něco, s čím se musí sakra počítat.

Ogre není jediný payoff za obětování. Ravenous Harpy umí narůst do značných rozměrů, Blood Divination a Thud pak za férovou cenu nabízejí silné efekty. Demon of Catastrophes je pak asi to nej-, co můžete dostat.  Očaroval vám soupeř bytost spacákem nebo Dwindlem? Prostě ji obětujte.

Musíte mít samozřejmě co obětovat. Ideální na to jsou karty, které si token s sebou buď přinesou, nebo ho po sobě nechají (Goblin Instigator, Doomed Dissenter, či asi nejlepší z nich – Dragon Egg), případně recyklovatelné – Reassembling Skeleton. Open the Graves udělá Dissentera z jakékoli vaší netokenové bytosti.  Samozřejmě Act of Treason.  Samozřejmě sem patří také průtokoví výrobci tokenů jako Graveyard Marshal. A v modročerné zmíněné recyklační kusy.

Červená pak dodává  další sacrifice outlety s karetní výhodou jako Dark-Dweller Oracle  a samozřejmě různé blesky a finishery typu Lathliss, Demanding Dragon či Volcanic Dragon, nebo. Čímž se dostáváme k…

Červeno-zelená: Dračí rampa

Draci jsou v M19 opravdu podporovaným kmenem. Máme zde Bolase, jeho sourozence a bratrance, další tři draky v červené včetně legendy Lathliss, Sarkhana, dokonce commonového 3/3 draka s možností připlatit si 3 za blesk.

Disciple je opět skvělým příkladem. Urychluje a fixuje manu (dokonce bez omezení použití jen na draky), a když máte many dost, proměníte ho v draka. S jeho pomocí si tak můžete splashnout Vaevicta nebo Palladii, kteří mají v costu RG.   Draci se bohužel nevyskytují moc v nižších raritách, máme zde commonového Sparktongue (kolaghanský drak a po Lightning Shriekerovi teprve druhý common drak, který není mládě nebo vejce), na uncommonu vejce (parádní karta stavějící soupeře před volbu, zda neútočit, nebo vám dát 2/2 draka, co se umí nafukovat), a už zmiňovaný Volcanic.  Demanding Dragon a Lathliss jsou bomby bez jakékoli diskuse. Spit Flame si asi tolikrát nevrátíte, ale i samo o sobě je to hratelné kouzlo.

Samozřejmě budete chtít na začátku přežít a co nejdříve se dostat k maně na draky. S tím vám pomůže Druid of the Cowl, Rejuvenator, nebo Gift of Paradise. Křívku vyplníte třeba cenově efektivními zelenými kusy, cestu umetete červeným removalem. A pokud by se vám nedostávalo draků, můžete samozřejmě rampit do kusů jako Ghastbark Twins, Colossal Dreadmaw nebo Vigilant Baloth.

Zeleno-bílá: Aury

S Aurami je odjakživa problém. Stojí vás kartu a soupeře přímo vybízejí k „trejdům“ 2-za-1, když vám očarovanou bytost zabije nebo jinak neutralizuje. V minulosti se tento problém řešil několikrát různými způsoby – vracecí aury á la Rancor, totem armor, nebo bestow v Therosu, odkud je i náš satyr.

Jak to lze řešit zde? Druid of Horns vám za auru vyplivne token, Talons of Wildwood se umí vracet, nebo můžete oblepit hexproof potvoru, kterou vám někdo jen tak nezlikviduje (koukejte se po Vine Mare). Hrajte aury, které opravdu za to stojí (Knightly Valor s tokenem, Blanchwood Armor). Luminous Bonds je pravděpodobně tak či tak stejně nejlepší bílý removal, který hrát chcete,  máme tu i místní obdobu O-Ringu.

Druhá možnost je prostě postavit balíček s nízkou křivkou, pro který jsou bílá se zelenou nejlépe na common a uncommon slotu vybaveny, přidat pár triků a posilování, a prostě soupeře rozjet pokládáním jedné bytosti za druhou.

Bílo-černá: Lifegain

Říká se, že lifegain je to nejzbytečnější, co může karta v Magicu dělat, nedělá-li nic jiného. I kouknout se soupeři do ruky je užitečnější.  Nicméně v posledních letech se černobílá kombinace stala doménou využívání životů jako dalšího zdroje – kombinací karet schopných životy přidávat a pak jimi platit za výhody. Vlajkovou rasou se tomuto přístupu samozřejmě stali upíři. A nejinak je tomu i zde.

Regal Bloodlord je sám o sobě přijatelně naceněný letec, který umí dělat netopýry, pokud si přidáte životy.  A nejen ve vašem kole, ale i v soupeřově. Máte zde lifelinkové bytosti na common slotu v černé i v bílé, další karty s ETB triggery (Ajani’s Welcome, Dwarven Priest, Skymarch Bloodletter), a další (Vampire Neonate). Mezi rare kartami máte Herald of Faith a Vampire Sovereign (monoblack létající Siege Rhino ;-)), Klíčovým commonem bude Epicure of Blood.

Samozřejmě máte přístup k černé recyklaci a rozličným bílým removalům.  Nightmare’s Thirst dokáže zajistit jak přidat život, tak při dobrém setupu zabít i něco opravdu velkého.

Modro-červená: Kouzla

Origins měly spell mastery, zde se jedná o volný soubor karet pracující s instanty a sorcery obecně. Enigma Drake je mezi dvoubarevnými uncommony jediným reprintem, ale stojí za to. Dráček by měl být vždy aspoň 2/4 letec za 3, nemluvě o tom, když ho zahrajete později. Tato barevná kombinace je vůbec dobře vybavena zejména na poli evasion – Aven Wind Mage může být klidně útočit jako 3/3 letec za 3 – na common slotu. Klíčovou kartou této strategie bude Guttersnipe, koukejte se také po dalších evasivních bytostech jako Departed Deckhand, Boggart Brute.

Uplatní se zde samozřejmě červené blesky, modré vracení a prolizy, Anticipate, aby vám nedošla pára, dokonce si můžete dovolit i cantripy jako Crash Through.  Jinak samozřejmě cokoli z těchto barev, co létá a/nebo je neblokovatelné. Pozor jen na to, abyste neměli zbytečně moc kouzel a málo bytostí, které něco dokáží.

Černo-zelená: Value

Tahle dvojice je čistě o tom, dostat ze svých karet více, než soupeř. Mrkněte na Archera  – ublokuje letce, ubírá soupeři životy za každou zemřelou bytost, a zároveň vezme s sebou v boji cokoli libovolně velkého, čemu dokáže udělit zranění. Za 4 many slušný kauf. A taková Declare Dominance soupeře nepotěší

Tato kombinace bude nejvíce operovat s již několikrát zmiňovanou recyklací zdrojů ze hřbitova, bytostmi, které plodí další bytosti, výrobou tokenů zombií apod.  Bytostmi s libovolným ETB nebo LTB bonusem (Rhox Oracle nebo skvělý Skeleton Archer), překvápka jako Hired Blade.

Kombinace se bude hrát spíše kontrolně, pomocí černých karet zajistíte, aby soupeř musel vyplýtvat své zdroje na pořešení efektivních nebo množících se bytostí,  a vy pak na stůl plácnete Colossal Dreadmaw nebo Vigilant Balotha 😉 Tohle už taky funguje od nepaměti…

Červeno-bílá: Tokeny + plošné posilování

Historicky existují dvě kombinace barev, které využívají produkce velkého množství malých bytostí. Primární je samozřejmě GW, ale té patří v M19 jiné pole. Proto se toho ujala ta druhá, červenobílá. Tuto kombinaci opět dokonale vystihují Heroic Reinforcements, které tokeny zároveň vyrábějí i posilují.  Výrobu tokenů zvládá ještě Gallant Cavalry, Knightly Valor nebo Leonin Warleader v bílé, či již zmiňované gobliní a dračí karty v červené, plus Sigiled Sword of Valeron.

Mimo tokenovače se budete dívat po rychlých kartách, které umí něco navíc – Viashino Pyromancer, Cavalry Drillmaster, Leonin Vanguard, Boggart Brute, Havoc Devils, Pegasus Courser, Star-Crowned Stag.  Na vyšších costech pak věci jako Angel of the Dawn, Knight of the Tusk, čistič cesty Siegebreaker Giant a samozřejmě bomby typu Resplendent Angel či různí draci.

Když to vše podpoříte blesky a bílými bojovými triky, můžete si krásně natrénovat návrat na Ravnicu, kde se už nyní můžeme opět těšit na bojechtivé milice Borosu 🙂

A máme tu poslední, tradičně nejkontroverznější barevný pár…

Modro-zelená: Tempo 

I když…platí to vůbec ještě? Modrozelená ušla od Gaea’s Skyfolk přes dvě inkarnace Simiců dlouhou cestu, která zatím končila na Ixalanu . A s Posly řek se také zdá, že modrozelená konečně našla své pevné místo, kterým jsou tempo balíčky kombinující narušování herního plánu soupeře rušením a vracením s velkými či evazivními bytostmi. Koneckonců tak vypadaly v poslední době i PW balíčky Nissy (HoD) a Jace (XLN).

Strategie je jasná –  na začátek poslouží rychlé zelené kusy nebo modré evasivní bytosti jako Departed Deckhand. Zatímco budete přikládat větší kusy, věci jako Ghostform, Aether Tunnel či Suspicious Bookcase zajistí, aby prošly skrz. Zde tak můžete využít prakticky jakýkoli pořádný kus, jedno zda modrý, nebo zelený. Pelakka Wurm, Gigantosaurus, různá prasátka, beastové, treefolkové, dinosauři či medvědi…the choice is yours. Skyrider Patrol je karta, kterou v tomto případě opravdu chcete.

Soupeři můžete také vracet a narušovat plány pomocí již zmíněných vracení a rušení. Vypomohou i věci jako Sleep.  Na vrcholu křivky pak čekají Frilled Sea Serpent nebo Horizon Scholar. Pozoruhodný je třímanový klon na vaše vlastní bytosti, Mirror Image – který nejlépe využijete právě u bytostí schopnostmi „nad křivkou“, které tradičně přináší právě zelená.

Obecný komentář k sadě

Core 2019 je velmi vydařeným návratem core setů. Je zde dostatek zajímavých karet a relativně málo reprintů. Barevné páry jsou velmi slušně definované, v barvách se pak nacházejí individuální synergie, které můžete využít v budování balíčku. Najdeme zde tak „temurské“ subtéma bytostí se silou 4 a více (Goreclaw, Colossal Majesty). Najdeme zde hned několik nových lordů pro populární rasy (Clancaller, Trashmaster, Supreme Phantom, Death Baron (reprint), Valiant Knight) a další úzce spolupracující karty vč. sférochodců (Liliana pro zombie a Sarkhan pro draky) .

Najdeme zde pětici koňů, kteří vždy ztělesňují určitý aspekt své barvy. Najdeme zde pětici legend, které vždy sedí do strategie své barvy  – Lena, Sai, Isareth, Lathliss a Goreclaw. Tohle jsou vesměs karty, které hrát chcete, pokud jste v barvách.

Máme zde pět sférochodců. Nejhůř dopadla asi Liliana, která je tentokrát závislá na zombiích. Vivien je jasná karetní výhoda, i když se neumí sama bránit. Sarkhan kolem sebe bude také potřebovat dostatek ochrany a draky, má-li se dožít ultimátky, nicméně dokáže prolízávat, rampit do draků, a hlavně – stojí tři many.  Ajani i Tezzeret jsou jasnými auto-play, pokud máte barvy.

Pak tu najdete samozřejmě určité vysokoprofilové mythiky, které potěší sice vaši peněženku, ale nikoli pool. Scapeshift, Omniscience či Crucible do Limited opravdu nepatří.

V žádném setu nesmí chybět Wrath-efekt, a zdejší dokonce zdvojuje jako super-Naturalíza, je li to potřeba.

Z artefaktů ještě nezmíněných bych vyzvedl Transmogrifying Wand. Bezbarvé ničení, byť pomalé a produkující krávy, se počítá.

Nelze nezmínit flavorovou (a opravdu nečekanou) pecku, kterou je vydání všech pěti Praotců draků v novém hávu, včetně transformující se verze Nicola Bolase.  Jak už jsem zmínil výše, do dračí kombinace se nejlépe splashují Palladia a Vaevictis, ale zejména v sealed decku na prerelease je trojbarva verze 2+splash celkem běžný. Draci jsou do jednoho bomby a pokud mám možnost je hrát, také tak učiním.

U M19 se nemusíte bát, že vám v poolu zaberou několik míst země. Rare je tu jen jedna (věž), duály jsou tapovací, commonové. Zato si bohužel můžete rozbalit spoustu zcela zbytečných sideboardovek, jako Alpine Moon, Infernal Reckoning, Isolate, Mistcaller, Suncleanser. Život je těžký.  😛

 

A to by bylo všechno. Pokud máte zájem, jako dodatečné studium doporučuji klasicky články Luise Scotta-Vargase  ,  na CFB.

 

Co tedy ještě k prerelease říci?

Hlavní je následující: hrajte tak, abyste si turnaj užili. Nezapomeňte si s sebou vzít pití a jídlo (hladovému a žíznivému člověku se špatně přemýšlí), pokud nehrajete v restauraci, a také si s sebou eventuálně vezměte jiné balíčky, třeba EDH nebo vaše casualy – ne vždy vám bude kolo trvat celou hodinu, tak ať se nenudíte ;-) Prerelease jsou určena hlavně proto, aby si hráči poprvé osahali nové karty, pravidla jsou nastavena poněkud mírněji než na klasických turnajích (není pevný decklist, a pokud nenarazíte na nějaké nerudné či nafoukané „pošuky“, tolerují se i drobné chyby při hře). Jak praví klasik, nehraje se zde o „zlaté trenky“ ;-)

Takže doufám, že vám tento článek alespoň trochu pomohl v rozhodování a při přípravě na víkendový turnaj. Přeji vám hodně štěstí a těším se v příštích týdnech (po mé dovolené) na viděnou na stránkách MUDRCe. čeká vás překlad spoileru, recenze Planeswalker decků, detailní flavorová a obrázková analýza, – a mnoho dalšího!

Pokud jste z Brna, těším se s vámi eventuálně na viděnou v sobotu na Rishadě,  Hodně štěstí!

-Honza Adam-

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

Zanechte odpověď