Jak na prerelease Core 2021

Milí kamarádi, léto začalo a i mne čeká dovolená, nicméně neochudím vás o článek „Jak na prerelease“. Prerelease Core 2021 má být po covidem ovlivněné Ikorii opět prvním papírovým prerelease, tak ať si ho řádně užijete 😉 Na konci článku pak najdete bonus – Honzovu první zkušenost s M21 limited na Areně.

 

1) Co to vlastně prerelease je?

Prerelease je tradiční typ turnajů, které se konají po celém světě vždy týden před vydáním nové sady Magic:The Gathering. Hráči zde mají vůbec první šanci „osahat si“ a zahrát si z kartami z nové sady.

2) Co mám od prerelease čekat?

Prerelease je turnajem formátu Limited, konkrétně pak Sealed Deck. To znamená, že každý za hráčů zde hraje s kartami, které získá po příchodu na turnaj. Úspěch tedy záleží na několika faktorech. Je dobré mít štěstí na rozbalené karty. Je dobré umět správně vyhodnotit sílu jednotlivých barev/kombinací svého poolu a správně postavit balíček. A konečně, je dobré dělat při hře co nejméně chyb. Může se klidně stát, že s podprůměrným poolem dokáže zkušený hráč uhrát lepší výsledek než hráč, který sice dostal skvělé karty, ale nedokázal z nich poskládat dobře fungující balíček.

Box

Dostáváte krabičku s šesti boostery a promokartou.  Navíc bude krabička použitelná jako deckbox, kit bude navíc obsahovat i spindown kostku na počítání životů.

Everything you get inside

3) Dostal jsem svoj krabičku s kartami, co mám dělat teď?

Máš-li své boostery, je načase postavit balíček. Minimální počet karet v balíčku na formátu Limited je 40. Hráči ke stavbě balíčku přistupují různě, nikdy však zcela určitě neprohloupíte, když si roztřídíte karty dle barev, resp. barevných kombinací na jednotlivé hromádky. V Magic 2020 budete třídit zřejmě na pět hromádek podle barev, plus nebarevné artefakty, a samozřejmě země.

Sealed Deck je, co se Limited týká, poměrně specifická záležitost. Na rozdíl od draftu zde nemáte kontrolu nad tím, z jakých karet budete balíček stavět – co dostanete, s tím pracujete. Na rozdíl od draftu ovšem máte dvakrát více karet. Váš úspěch bude záležet nejen na tom, co vám osud nadělí ve vašich boosterech, ale také jak s tím naložíte.

4) Ale jak mám svůj balíček postavit?

Správná konstrukce balíčku je leckdy ošemetná záležitost. Rozhodně se snažte ve svém poolu jako první identifikovat vyložené bomby. Poté, co tak učiníte, se snažte zhodnotit sílu jednotlivých barev či jejich kombinací, a dát je do souvislosti s nalezenými bombami. Mějte na paměti, že ač vám některé bomby vyhrají hru skoro samy, je nutno se k nim vůbec dostat. Občas se tak snadno můžete dostat do situace, kdy sice budete mít k dispozici silnou kartu, ale pramálo podpory v barvách k této kartě příslušející. V takových případech je občas lepší obětovat bombu ve prospěch konzistence balíčku.  Bomby sice hry vyhrávají, ale neznamená to, že by to bez nich nešlo.

S tím se pojí další pravidlo. Ať již s bombami nebo bez nich, měli byste mít poměrně jasnou představu, jak chcete soupeře porazit – přejet rychlými bytostmi, kontrolovat hru a pak zahrát rozhodující gamebreaker, nebo zvolit úplně jinou cestu k vítězství? Podle toho pak uzpůsobte svou konstrukci.

Snažte se pamatovat na ideální tvar manové křivky – když si rozložíte vaše karty dle manových cen, měli byste dostat tvar blízký zvonovité Gaussově křivce – menší počty na krajích, větší uprostřed. Pokud svůj balíček přetížíte sice silnými, ale drahými kartami, může se stát, že se jejich seslání nedožijete. Pokud naopak vsadíte na velké množství karet s nízkou sesílací cenou, může se stát, že po rychlém začátku vás soupeřovy bytosti udupou hrubou silou – případně si pak v lategame budete lízat malé bytosti, které nebudou mít na hru zásadní dopad.

Zde spočívá další ošemetnost sealed decku – pokud nemá hráč vyloženě štěstí na karty, nikdy se mu nepodaří postavit čisté aggro, ani čistý kontrol. Jistější je tedy míti balíček vyrovnaný.

Nepodceeňujte význam fixování, zejména v takovémto prostředí. Pokud máte silné karty, ale postrádáte dostatečnou fixaci v těchto barvách, je nasnadě se zamyslet, zda je to správná cesta. I sebesilnější karta je vám nanic, když ji prostě nejste díky maně schopni zahrát.

Měli byste hrát minimálně sedmnáct zemí. Při nižší křivce a rychlejším balíku si možná můžete dovolit ještě jednu ubrat.

Platí samozřejmě základní poučky:

Pár základních pravidel:

– removal se hodí vždy, ať již zabíjení, tapování nebo „spacáky“.

– bojové triky (Giant Growth apod.) se hodí, musíte však mít bytosti, které posilovat.

– bytosti by měly mít buď nějakou evasion (létání, neblokovatelnost, intimidate) nebo schopnost navíc

– pokud nehrajete sami létavce, mějte alespoň způsob, jak se s nimi vypořádat (bytosti s reach, zabíjení, být rychlejší apod.)

– vracení do ruky se vždy hodí,  pozor na ETB schopnosti, účinné proti aurám

– Aurami se vystavujete riziku 2-za-1, hrát se vyplatí jen ty opravdu dobré obecně či hodící se do strategie.

– karetní výhoda se počítá – ať již tím, že si lížete karty, nebo soupeři zahazujete.

– nehrát karty, které „nic nedělají“.

 

Schopnosti

Core Set 2021 nepřináší žádné nové schopnosti, které by se v MTG neobjevily dříve. Není zde dokonce ani žádná ve větším počtu se navracející mechanika, jako bylo v minulosti například exalted (M13) nebo convoke (M15). Jedinou změnou je tak prakticky to, že mechanika, které se odedávna přezdívá „mletí“ – tedy odkládání karet z knihovny přímo do hřbitova  – se tak nyní oficiálně jmenuje.

MTG Core Set 2021 top Limited Blue commons and uncommons | | The ...

 

Wizardi se drží stejného schématu, který použili už u několika sad. Archetypy na Limited jsou definovány a „napovězeny“ pomocí deseti dvoubarevných uncommonů (loňský core set od toho odbočil, měl trojbarevnou „klínovou“ tematiku  s centrálním jádrem dvoubarevných „allied“ uncommonů.) Letos jsme tedy znovu na deseti.

UW – létání – Watcher of the Spheres

UB – reanimace  – Obsessive Stitcher

BR – obětování – Dire Fleet Warmonger

RG – „Ferocious“ (bonusy za sílu 4 a více) – Leafkin Avenger

GW – +1/+1 žetony  –  Conclave Mentor

WB – lifegain – Indulging Patrician

BG – „morbid“ – bonusy za umírání – Twinblade Assassins

UG  – karetní výhoda a lízání – Lorescale Coatl

UR – prowess a kouzla – Experimental Overload

RW – „go wide“ – tokenování a hodně bytostí, plus druhá možnost – psí tribal  Alpine Houndmaster

 

V sadě tentokrát nenajdeme moc vyložených cyklů. Máme tu pětici nových chodců, kteří jsou všichni na Limited dobří, plus Ugina,  pětici jednobarevných mythiků včetně takových bomb jako reprintnutého Baneslayera, Massacre Wurma a nového Terror of the Peaks či Elder Gargarotha, kteří už opravdu posouvají hranice možného za danou manovou cenu (v jejich případě 5), a jsou prakticky must-play.

Terror of the Peaks (M21)Elder Gargaroth (M21)

Prakticky jediným dalším cyklem jsou polo-lordi. Polovičními je nazývám proto, že nejde (s jednou výjimkou) o klasické „+1/+1“ lordy, ale o karty po vzoru Lorwynu podporující tribal téma jiným způsobem. Jsou to Pack Leader (psi), Shacklegeist (duchové). Thieves‘ Guild Enforcer (roguové), Conspicuos Snoop (goblini) a Feline Sovereign (kočky)

Pokud se v kitu trefíte na lorda a aspoň pár jeho kamarádů, můžete to  zkusit, nicméně větší význam budou mít tyto karty v draftu.

Jednotlivé barvy:

Bílá

Velmi kvalitní uncommony pro všechna témata. Vyzdvihl bych zejména Fettery, osvědčený super“spacák“ už od dob první Ravnicy, navíc jeho lifegain podporuje BW strategii. Basri’s Solidarity bude skvělá jak do letců, tak do RW „go wide“, tak do +1/+1 GW žetonů (zejména s dvoumanovým GW Conclave Mentorem). Mezi commony slušná zabíjení několika druhů,  a také například Makeshift Battalion, který se v GW balíčku může rychle vymknout, parádní triky jako Feat of Resistance, či podpora leteckého balíčku (Gale Swooper). Light of Promise, Griffin Aerie, nebo Speaker of the Heavens jsou naopak slušné payoffy pro BW strategii přidávání životů. Selfless Savior, Rambunctious Mutt a tutorovatelný Alpine Watchdog by neměli chybět v psím balíčku (ono jich ani víc není)…

Modrá

Modrá má solidní kontrolní kousky v podobě duchů, nebo proti správnému balíku vpravdě „nasírací“ Pursued Whale, které se hůře zbavuje a soupeři může pocuchat dobře připravené plány. Sublime Epiphany je sice drahá věc, ale její absurdní výběr možností z ní dělá kartu s potenciálem otočit celý zápas.

Níže najdeme klasický arzenál modré – vracení do ruky, variaci na Control Magic (Enthralling Hold), zamrznutí (Frost Breath) prolizy podporující jak UG strategii, tak zahazováním do hrobu (toho, co chcete) i reanimaci, plus věci, co toho umí moc najednou (Rousing Read – aura na flying i s prolizem a zahozením), bytosti s evasion, dávající evasion, a létačky.

Černá

Massacre Wurm je prostě masakr 🙂 Ani ostatní mythiky a rare příliš nezaostávají. Presenci můžete za životy sesílat pořád dokola, Grim Tutor vám najde, co potřebujete, a legendární Vito umí s pár správnými bytostmi soupeře zabít v pár kolech .

Jsou tu samozřejmě zajímavé payoffy pro reanimační strategii – třeba Archfiend’s Vessel, nebo prostě obří hrůzy jako Gloom Sower. nebo třeba Goremand, u kterého se rázem Innocent Blood promění v Diabolic Edict.

 

Infest byl očividně málo, tak nyní za stejnou cenu umí volitelně zasáhnout i chodce.

Pro lifegain strategii tu najdeme hned několik karet, pro něž je magické číslo přidání 3 životů – Silversmote Ghoul, Sanguine Indulgence. Je proto dobré koukat se, co má či dává lifelink. (třeba Blood Glutton nebo Alchemist’s Gift).

Kotlík podporuje BG strategii dobrovolným obětováním za odměnu, kosa je naopak dalším payoffem.

No a pak hromádka luxusního zabíjení – Finishing Blow, Eliminate, Grasp of Darkness. 

Červená

Absurdní Terror of the Peaks, ale snad ještě více nepříjemný bude Brash Taunter, který je nezničitelný, obecně nepotěší soupeře, když si bude chtít opakovaně namlátit s nějakou jeho velkou bytostí, no a pokud ho nějak posílíte, pak ať má kartibůh se soupeřem milost.

Hned několik karet je od pohledu do UR kouzel – mají bonusy a další věci odvozené od počtu instantů a sorcery ve hřbitovech.  Najdete zde ale i klasické agresivní bytosti, po dlouhé době zase poctivého stříleče (ale jen do hráčů a chodců  – Chandra’s Magmutt), „superprowessáka“ Spellgorger Weird, který získává místo bonusu žetony, a také sadu blesků – Shock, Scorching Dragonfire a dva specializované „pětkové“ – Turn to Slag, který navíc zničí všechno vybavení na cíli, a Soul Sear, který zbaví bytost nezničitelnosti.

Zelená

Zelená má neméně absurdního Gargarotha, viz výše 🙂 Jinak se ale držela u mythiků a rare celkem u země, velmi zajímavá je legenda Jolrael, která je přímo dělaná do UG strategie.  Jinak jsou tu ty zajímavější spíše kouzla, jako Heroic Intervention či Primal Might.

I na dalších kartách  kromě Jolrael najdete pro zelenou poměrně netypické věty – bonus za druhou či další líznutou kartu za kolo, kupříkladu Burlfist Oak nebo Gnarled Sage.  Mezi uncommony se to ale už jen  hemží zajímavými kousky (Warden of the Woods), byť občas s podmínkou. Do +1/+1 žetonová strategie tady najde skvělé věcí (Invigorating Surge, Wildwood Scourge)  Skyway Sniper je *průtokový* střelec, byť jen do létaček. Proti některým balíkům ovšem slušná stopka, zejména pokud se vám nějak podaří přidat deathtouch.  Nepodceňujte také pyšně si vykračující čičinku Pridemalkin... zejména ta druhá řádka herního textu je na takto levnou commonu nářez.

Co zelené ovšem letos chybí, je klasický levný manovač. Llanowar Visionary sice přinese kartu, ale stojí celé tři many. Fixace je jinak přítomna v podobě Cultivate na uncommonu, a to je všechno.

Multicolor

Sanctum je na sealedu nanic, Radha je must play, pokud jste v barvách (kvůli první schopnosti bych ji i splashnul), Niambi by se pro svou první „záchranářskou“ schopnost do UWčka měla vejít aspoň jako trik.

 

Artefakty

Do Limited hlavně důležitá fixace (Solemn Simulacrum a Prismite), částečně Meteorite (díky sesílací ceně).

Země

Na fixaci tady máme obligátní common duály, které s námi jsou už prakticky napořád. Nenajdete tu ovšem Evolving Wilds, podobně jako třeba v M19, ale ani jinou pětibarevnou fixaci typu Unknown Shores nebo Rupture Spire. Pouze životovací fontánu, zvířátkovou zem Animal Sanctuary, a reprint eldrainské Fabled Passage, což je ovšem rare. S nedostatkem zeleného hledání a podobně bídné artefaktové fixace se tak ohledně zajištění správných barev many bude potřeba modlit za správné dvouzemě a hromadu štěstí.

Co tedy ještě k prerelease říci?

Hlavní je následující: hrajte tak, abyste si turnaj užili. Nezapomeňte si s sebou vzít pití a jídlo (hladovému a žíznivému člověku se špatně přemýšlí), pokud nehrajete v restauraci, a také si s sebou eventuálně vezměte jiné balíčky, třeba EDH nebo vaše casualy – ne vždy vám bude kolo trvat celou hodinu, tak ať se nenudíte ;-) Prerelease jsou určena hlavně proto, aby si hráči poprvé osahali nové karty, pravidla jsou nastavena poněkud mírněji než na klasických turnajích (není pevný decklist, a pokud nenarazíte na nějaké nerudné či nafoukané „pošuky“, tolerují se i drobné chyby při hře). Jak praví klasik, nehraje se zde o „zlaté trenky“ ;-)

Takže doufám, že vám tento článek alespoň trochu pomohl v rozhodování a při přípravě na víkendový turnaj. Přeji vám hodně štěstí a těším se v příštích týdnech (po mé dovolené) na viděnou na stránkách MUDRCe. čeká vás překlad spoileru, recenze Planeswalker decků, detailní flavorová a obrázková analýza (i když s těmi mám, myslím, skluz snad už od Eldraine) – a mnoho dalšího!

  • Honza Adam

 

Bonus na konec – první draft z Areny

MTG Arena byla včera updatována s M21, takže jsem nelenil a okamžitě jsem si za 10K zlaťáků vyzkoušel Premier Draft.  Jako první pick jsem zvolil z poněkud slabého packu Basri’s Solidarity, kterou vzápětí následoval v dalším boosteru Pack Leader, a ještě o pack dále Basri’s Acolyte. Od té doby mi bylo celkem jasné, co budu hrát. Odměněn jsem byl v druhém packu, kde jsem firstpickoval Conclave Mentora, dobral další Solidaritu, a doplnil balíček o spacák Faith’s Fetters a několik zabíjení (Swift Response, Legion’s Judgment). Mezi posledními dvěma kartami mi došel ještě Rambunctious Mutt :-). Třetí booster mi dal pěkně do tématu Basri’s Lieutenanta, jen toho Basriho samotného jsem si neotevřel 🙂

Výsledný balík byl GW aggro s tematikou +1/+1 žetonů lehce dochucené o pejsky. Výbornou práci odvedla dvojice Pridemalkinů – jak píšu nahoře, ta větička „each creature you control with +1/+1 counter on it has trample“ je sakra důležitá.  Jako velmi solidní kus se nakonec ukázalo Track Down – většinou pokud nemáte smůlu, tak zemi najdete, případně si hned líznete bytost, která se vám hodí.

Ideální draw balíčku vypadal třeba takto:

T1 Plains

T2 Forest, Alpine Watchdog

T3 Plains, Pack Leader

T4 Forest, Conclave Mentor, Basri’s Solidarity, útok… 😉

Případně místo psa zaskočil Concordia Pegasus…

Celkový výsledek byl 5-3. I soupeři to neměli úplně špatné – první hru jsem sice prohrál spíše na to, že mi nechodily země, a soupeř hrající BG balík mi ukázal hned zkraje hry Malefic Scythe, na kterou rozpustilá čuba prostě nepřišla, a po dlouhém boji mne dorazilo obří Ooze. Další prohra byla s RG balíčkem, který na mne brzy seslal Chandra’s Incineratora, který sice dostal ihned Fettery, ale soupeř jej měl prokombeného s věcmi jako Chandra’s Magmutt, Turret Ogre, Pitchburn Devils apod, které tím pádem fungovaly dvojnásob. Poslední hru už ani nevím, ale zase v tom hrála roli Ooza a brzcí Drowsing Tyrannodoni.

Na první zkušenost ale fajn, rozhodně jsem dopadl lépe než v Ikorii 🙂 Ve vyhraných balíčcích se na mne pak usmála Liliana a i ten Basri Ket 🙂

 

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

Zanechte odpověď