Ixalan očima Vorthose, část II. – Rivals of Ixalan

Milí kamarádi, dnes navážeme na minulý  článek o flavoru a obrázcích Ixalanu. Podobně jako poprvé zhustím oboje do jednoho článku, a v příštím dílu si dopřejeme jedno souhrnné ohlédnutí za tím, jak se blok celkově vydařil.

 

 

 

 

 

 

Premisa

Rivals of Ixalan se odehrávají po objevení Orazcy. Tvůrce Kumena, „odpadlický“ Posel řek, se dostal do zlatého města první a zmocnil se síly Nesmrtelného slunce. Ale jeho vláda nemá dlouhého trvání, protože o město usilují všechny čtyři soupeřící mocnosti.

Kterak zuřila bitva o ovládnutí Nesmrtelného Slunce, svět potemněl v záři krvavě rudého slunce. (Blood Sun)

Abychom si dobře připomněli, o co vlastně jednotlivým frakcím ve vztahu ke Slunci jde, Wizardi byli tak hodní, že nám to napsali do flavorů jinak nesouvisejících karet od každé frakce.

Pro Legii Soumraku je Nesmrtelné slunce zdrojem věčného života. Když jej získají zpět, již nebudou nuceni pít krev hříšných (Sanguine Glorifier)

Pro Sluneční císařství je Nesmrtelné Slunce symbolem národní identity. Až jej získají zpět, bude říše opět vzkvétat. (Hardy Veteran)

Pro Posly Řek je Nesmrtelné Slunce předmětem a symbolem děsu a devastace. Pouhá myšlenka, že by jej někdo získal pro své osobní účely, je naprosto příšerná. (Sworn Guardian)

Piráty Neomalené koalice k Nesmrtelnému Slunci neváže žádné historické pouto. Ale je to mocný starý artefakt v městě ze zlata – tak co řešit? (Daring Buccaneer)

Jak vidíte sami, piráti musí mít vždycky něco extra. Ale i tyhle čtyři texty napovídají, jak je k jednotlivým frakcím přistupováno.  Když se tedy podíváme postupně:

 

Legie Soumraku

Legie se nijak nezměnila, jejich texty jsou stále plné náboženského fanatismu a přesvědčení o spravedlivosti svého vlastního poslání.

Soumračná legie připlula z Torrezonu v honbě za slávou, bohatstvím a Nesmrtelným sluncem. (Legion Conquistador)

Ano, pokud vám připadá, že jste už tohle viděli, máte pravdu. Conquistador je reprintován i se stejným flavorem, jako jediný ze 4 reprintů…

„Přístav Leor halí hustá mlha, ale nikoli natolik hustá, aby utišila výkřiky.“
—Admirálka Mosazná Beckett (Vampire Revenant)

Leor je přístav v Královnině zátoce, jedna ze tří základen Legie na Ixalanu.

„Pokud padnu, vezmi náš prapor a pokračuj dále. Legie musí vždy zvítězit.“ (Martyr of Dusk)

„Již dávno jsme opustili věci, které nás činí oproti lidem slabým: přátelství, manželství, rodinu. Vše, co nám zbývá, je moc naší zbožnosti a oddanosti „ (Legion Lieutenant)

Upíří armáda (stejně jako ostatní) dorazila do Orazcy, a reagují na to jediným způsobem jak znají.

„Konečně jsme nalezli toto nejsvětější ze všech svatých míst. Co bylo nám kdysi zcizeno, je nyní opět naše.“ (Exultant Skymarcher)

Jakmile dorazili do Orazcy, průzkumníci Legie začali rabovat hrobky a chrámy, hledaje Nesmrtelné Slunce. (Dusk Legion Zealot)

„Rabování“ v tomhle ohledu úplně nedává smysl, upírům by mělo být zlato a poklady ukradené. Jediné, o co jim jde, je Slunce a jím přislíbený opravdový věčný život.

„Utopte tyhle zlaté ulice v krvi nepřátel.“ (Champion of Dusk)

„Dostanu tě, dítě slunce. Vysaji z tebe život a tvou prázdnou schránu zahodím do stínů.“ (Sadistic Skymarcher)

„Zabte bestie pod nimi a jejich síla je tatam. “ —Vona z Ieda, Řeznice maganská (Slaughter of Strong)

Nicméně boj a likvidace „hříšných“ je naopak přesně to, co od nemilosrdných dobyvaterlů očekáváte. Zde bych rád upozornil na Championa, který má plášť pokryt magickými církevními glyfy, jako třeba „šály“ na Inspiring Clericovi nebo Sanguine Sacramentu, pouze v černozlatém provedení.

Subtématem Legie je také znovushledání s jejich svatou postavou – Elendou.

Vona hledala dobyvatelku: Mavren spasitelku. Oba našli, co hledali….  // . . . odpočívající v přepychu smrti.

Profane Procession / Tomb of the Dusk Rose (Růže soumraku je Elendin titul) naráží právě na to.  Elenda skutečně odpočívala na Ixalanu, konkrétně v zapomenutém chrámu v Aclazotzu. Její příchod dal vzniknout legendě o „netopýru z východu“ a později „netopýřím bohu noci, nepříteli Trojjediného slunce“. V legendách Legie byla Elenda mocnou bojovnicí, dva metry třicet vysokou, schopnou létat, s mocnými drápy. Skutečná Elenda byla ovšem mniška-bojovnice relativně normálního až menšího vzrůstu. To ostatně reflektuje i její karta, zatímco obrázek na Tomb of the Dusk Rose (jmenovitě socha na oltáři) je reprezentací její bájné podoby (a není se čemu divit, že něco takového přezvali netopýřím bohem noci).

Je tu samozřejmě pár diskrepancí. V Ixalanu vyšel Arguel’s Blood Fast, který naznačuje, že Elendino místo odpočinku našel maršál Arguel; ten ale v příběhu nevystupuje, Elenda je naopak probuzena Huatli a Angrathem.

No a Elenda spíše, jak víme, našla Mavrena a Vonu – nikoli naopak.

Z hlediska ilustrací a designu je zajímavé srovnat dvě dvojice karet. Jedna ze z RIX – jedná se o symetrické „momenty“  hladu a triumfu:

„Hodina soudu nadchází. Soumrak zalévá svět a já tě odsuzuji k věčné temnotě! „

„Čas spasení je na dosah. Soumrak zahaluje svět a  Legie konečně dosáhne nesmrtelnosti!“

A pak tyhle dva fešáky:

Voracious Vampire

Když se paladin podstupující Krvavý půst konečně poddá svému hladu, výsledné násilí je náhlé, explozivní, a totální.

Esenci nejčistší oddanosti nereprezentuje samotný Krvavý půst, ale hlad přicházející hned po něm.

Karty jsou provázány jak flavorem, tak obrázkem – Paladin hoduje na merfolcích, zatímco hladový upír si dal rovnou raptora.

 

Poslové řek

Se lstivostí a kamufláží nemající rovného bojovali Poslové řek nepřetržitou bitvu proti třem nepřátelským silám. (Mist-Cloaked Herald)

Poslové jsou reprezentováni dvěmi Tvůrci – odpadlíkem Kumenou rozhodnutým se raději Orazcy zmocnit, než by padla do rukou jiným, a Starší Tishanou, neoficiální hlavou všech Poslů.

„Ti hlupáci to dokázali.“ —Tishana (Awakened Amalgamation)

Když Kumena ovládl Nesmrtelné Slunce, peřeje povstaly z koryt řek a vodopády vzlétly k nebesům. (Soul of the Rapids)

Někteří jsou ovšem pragmatičtí:

„Tak dlouho jsme bojovali za to, aby tohle místo zůstalo ukryto. Buďme teď první, kdo spatří jeho divy!“ (Jungleborn Explorer)

Ale nezradí své přesvědčení.

„Jediné zlato, které potřebuji, jsou odlesky na listech, které mne skrývají. „ (Giltgrove Stalker)

Magie Orazcy je tak mocná, že v jejím okolí jsou listy vegetace potaženy opravdovým zlatem.

„Nosila jej Sisora, jenž porazila tyrana z Azcanty, a před ní Natena z Vuhaniny družiny. Nechť ti dodá sílu. “ (Jade Bearer)

Zajímavý drobek informací o „tyranovi z Azcanty“

Onora náhle s krutě mrazivou jistotou pochopil, že už nikdy Velkou Řeku neuvidí.

A kruté připomenutí toho, jak nemilosrdná byla bitva o Orazcu…

Sluneční císařství

Císařství reprezentuje naše válečnice-básnířka Huatli, zatímco císař Apatzec po cimrmanovsku čeká (s armádou) opodál, aby se do toho v pravou chvíli vložil….

„Neporažena v bitvě, právě ona ztělesňuje zářivou budoucnost, již si naše císařství zaslouží. „
—Huatli (Everdawn Champion)

„Když stoupá, je to jako východ slunce, překrásný začátek. Když se snáší dolů je to jako západ slunce, hrozivý konec.“ —Huatli (Majestic Heliopterus)

„Zpěv zbraní řinčících o jeho stříbrné brnění jej inspiruje k troubení ještě sytějších melodií. „
—Huatli (Imperial Ceratops)

Řekněme to takhle, Huatli. Drž se spíš ocelového vějíře a kopí, než recitace. Ale pořád lepší než Glissa „GLISSA SMASH!“ Hledačka Slunce…

A ačkoli hlavní porci vtipu si ukradli ti, co již tušíte, ani císařství si jich pár neodpustilo. V hlavní roli – jak jinak – dinosauři.

Cvičit je je legrace – pokud máte zálibu v tvorech tvrdohlavých, agresivních a zuřivě teritoriálních. (Snubhorn Sentry)

V rozepřích se nijak zbytečně nevrtá. Srazí je na zem a rozdupá je. (Charging Tuskodon)

 

Neomalená koalice

Ano, jak už napověděla charakteristika koalice na čtyřech flavorech, piráti si hlavu nedělají a berou život s humorem.

„Jó, ta bestie mě rafla, ale utek sem. A to si sakra pište, až se potkáme znova, podruhý už z toho tak lehce nevyvázne.“ (Dinosaur Hunter)

Mimochodem, jméno jak z nějaké arkádové plošinovky z přelomu 90. let 🙂

„Když začnou pořádný vlny, buď dokážeš pevně stát, nebo uvidíš svůj oběd podruhý. „ (Sea Legs)

„Věčná škoda, nechat kvalitní zlato ležet v hrobě.“ (Pitiless Plunderer)

„Na stožár s tebou, ty zmoklá kryso.“ (Deadeye Rig-Hauler)

Jsouc pirátka nadevše milosrdná zachránila upírovo zlato, aby nepřepadlo přes palubu. (Hornswoggle)

Postavy na Hornswoggle a Sea Legs jsou si mimochodem dost podobné, ale asi nejde o tu samou kapitánku.  Ta je mimochodem možná i na Buccaneer’s Bravado.

Hornswoggle mimochodem anglicky znamená totéž co hoodwink, swindle nebo hoax. Že jsem vám nepomohl? Bude lepší „cheat“? 🙂

Nikdy nepodceňuj sílu stylu. (Buccaneer’s Bravado)

 

„Chceš potopit loď? Udělej jí díru do trupu. Chceš zabít regisaura? To samý.“
—Kapitán Brandis Trn (Bombard)

„Pokud ve městě narazíte na raptora, zůstaňte naprosto nehybní. Aspoň bude pak vaše mrtvola vypadat dobře.“
—Kapitán Brandis Trn (Orazca Raptor)

Jediný známý muž-kapitán (neminotaurus) si to celkem „dává“.

Pak tu máme nějaké ty rýmovačky…

Kdo to našel, toho to je. (Brazen Freebooter)

„Do oka šíp, po krku sek. A na palubě je pořádek! „ (Storm Fleet Swashbuckler)

Finders, keepers (půlka rčení finders keepers – losers weepers) bylo ostatně použito i v Unstable jako jméno karty.

Pak tu máme nějaké ty variace na další známé rčení….

Vlastnictví je jedenáct desetin pirátského kodexu. (Crafty Cutpurse)

„Radši ať mne chytnou s rukama od krve, než s prázdnými! „ (Slippery Scoundrel)

A po X-té volnou jízdu na téma „imitation is the sincerest form of flattery“.

Imitace je tou nejupřímnější formou pirátství.  (Protean Raider)

Jen pro srovnání:

Imitace je tou nejnebezpečnější formou lichotky. (Twincast)

Imitace je tou nejupřímnější formou zrady. (Spy Kit)

Podpálení je tou nejupřímnější formou lichotky. (Young Pyromancer)

Podobně jako u Reaver Ambush, trochu tvrdé reality…

Pirátští kapitáni si jen zřídka užijí klidného důchodu. (Mutiny)

A jedna až pozoruhodně hlubokomyslná:

Ukradené informace už nelze nikdy ukrást zpět

. (Secrets of the Golden City)

Na úplný závěr pirátské exkurze tři citace…

„Proč vlastně jdeme za tím goblinem? Umí vůbec číst v mapě? „
—Daphne Vail, první důstojnice 
Diremore (Goblin Trailblazer)

Gruesome Fate

„Kdyžs tu kousal do nás, tos byl jinej machr, co, upíre? A teď by ses bál pár drobnejch kousnutíček?“
—Udvil „Krysák“ Krysomil

Gruesome Fate je parádním kouskem naznačené hrůzy. Jméno i obrázek sednou jako zadek na hrnec.

První goblin zkusil kanál přeplavat. Druhý si postavil vor. Poslední si vlezla do kanónu a nechala se vystřelit,  plachtíc přes kanál vzduchem s ocasem kouře za sebou. Všichni byli sežráni, ale jenom jeden upečený.

Canal Monitor předvádí něco, co Wizardi už dlouho nevyužili, a je to krásně osvěžující. Také je to jedna vzácná „ještěrka“ na světě plném dinosaurů.

Plavat v mincích se ukázalo těžší, než doufali, ale tancovalo se jim  zvonivě a skvěle. (Vault of Catlacan)

Ať žijí popkulturní odkazy 😉

A v podstatě vševystihující Highland Lake…

„Místo jako tohle mne nutí přemýšlet, zda život není i o něčem jiném, než o krvi a pokladech. Hmmmm…. Ne. „
—Boyl Slaneček, plavčík Bouřné flotily

 

„Pohádky“

Takhle jsem si interně nazval skupinky karet spolu související obrázky, flavory, případně obojím.

 

Hunt the Weak + Colossal Dreadmaw  (XLN) + Lightning Strike + Carnage Tyrant

Pokud cítíš otřesy země, utíkej. Pokud jej slyšíš řvát, prchej. Pokud vidíš jeho zuby, je pozdě. 

No, pokud vidíš jeho zuby ZEVNITŘ je už definitivně pozdě…

„Smrťoještěrka na obzoru, kap’téne!“
—Brint Doobin, poslední slova

Brint Doobin (mimochodem, i to příjmení by se dalo přeložit, ale nemůžu jim to chudákům udělat ;-)) už odešel „za lepším“ za svým příbuzným Grickem…

„Bouře na obzoru, kap‘téne!“
—Grick
 Doobin, poslední slova

No a ta smrťoještěrka (orig. death lizard)… viz níže.

Strider Harness

Strider Harness  + Carnage Tyrant

Vojevůdci Slunečního císařství jsou zkušení v pokročilé válečné strategii. Ale i tak je jejich nejčastějším a nejvhodnějším manévrem vyslat vpřed obřího, neústupného, smrtonosného ještěra. (Carnage Tyrant)

„Jo. Protože obří, neústupnej, smrtonosnej ještěr asi prostě pořád nebyl dost děsivej.“ —Kapitánka Brinely Hněvná (Strider Harness)

Aneb chcete k nezrušitelnosti, trample, hexproof ještě haste? Brinely ví, co říká.

Colossal Dreadmaw (RIX)

„Vzpomínáte, když to bylo to nejhroznější, co jste kdy viděli?“ —Kapitánka Lannery Bouřná

Nevymluvíte mi, že tohle není narážka na praotce dinosaurů z Orazcy…

Raptor Companion + Raptor Companion 😉

Raptoři poslouchají na slovo…pokud to slovo je „lov“ „zabij“ nebo „vyrvi mu pajšl“.

Nadbytek nepřátel v Orazce znamená, že raptoři už žádné příkazy nepotřebují.

Suncrested Pterodon + Plummet

„Pterodoni netolerují jakékoli vetřelce na obloze. Dokonce i mraky je musí žádat o svolení. „
—Mahuiz, lučištník Slunečního císařství

„Ale i pterodon vyhánějcí mraky z oblohy se musí sklonit před mocí pralesa pod ním.“
—Mahuiz, lučištník Slunečního císařství

 

 

Ilustrace 

Obrázky jsou samozřejmě luxusní, stejně jako u Ixalanu. Za pozornost stojí zejména následující:

Luminous Bonds / Waterknot

Bílý a modrý typický „spacák“ jsou tentokrát propojeny i kompozičně.

„Tvá role v tomto boji končí, upíre. Zvykej si na žízeň.“

Kumena’s Awakening / Vona’s Hunger

Obě karty zpodobňují danou legendu stojící na Nesmrtelném slunci a vládnoucí jeho mocí.  A proč právě Kumena a Vona, a nikoli někdo další? Oba jsou ve svých frakcích spíše odpadlíci, s názorem odlišným od jejich soukmenovce-soupeře (Mavren hledající ne až tak slunce, jako Elendu, a Tishana snažící se dostát úkolu Poslů a Orazcu ochránit)

Blazing Hope

Bytost na Blazing Hope je démonický imp, k vidění na Blight Keeperovi. Pohříchu nebyla jejich existence jinak rozvinuta.

Impale

Biologii torrezonských upírů jsme zcela neprobírali, ale nejsem si skutečně jist, zda by tohle upírovi něco udělalo. Koneckonců královna Miralda na Oatshworn Vampire hovoří jasně…

„Mí conquistadoři nikdy neumírají, jen se uloží k odpočinku. “ —Královna Miralda Zbožná

Upír má navíc v ruce peníze (které vypadávají) a text říká toto:

Nikdy nenech záři zlata, aby tě rozptýlila od záblesku oceli ve stínech.

A zase jsme u toho, že pravověrným legionářům by mělo být nějaké zlato úplně jedno…

Mausoleum Harpy a Resplendent Griffin

V obou případech zajímavá variace na mytologické bytosti. Gryfů jsme již viděli více, ale vždy se jednalo v podstatě o mix dravého ptáka a kočkovité šelmy; pouze Diving Griffin měl ten zobák nějak podivně zubatý. Ixalanský gryf je sice způlky jaguár, ale ptačí část tvoří papoušek ara.

Harpyje jsou oproti tomu z definice draví ptáci s hlavou a případně torzem staré ošklivé ženy. Na to, že jsou inspirovány řeckými bájemi, jsou paradoxně harpyje z bloku Theros své předloze méně věrné, než tři další, které v Magicu vyšly. Až tedy do této. Ta má z mytické harpyje prakticky jen humanoidní tělo, a to ještě ani ne ženské, a hlavu má soví.

Baffling End

Tahle karta mi prostě přijde vtipně provedená – jméno, zkoumavě/zmateně hledící dindík, vysmažená postava upíra do písku. Vorthos 5 bodů z 5.

Riverwise Augur 

Nemohu si pomoci, ale Augur na mne působí jako nevyužitý art, který byl jen maličko poupraven pro Ixalan. Merfolk totiž nevypadá vůbec jako jeho kolegové, u žádného jiného nenajdeme ony „ploutvo-vousy, daleko typičtější třeba pro merfolky zendikarské (Sea Gate Loremaster)

Naturalize

Brňáci vědí.

 

Dinosauři

Podobně jako minule si i tady Wizardi půjčili něco z popkultury. Série Jurský park se zde podepsala dvěma kusy – Frilled Deathspitter není nic jiného, než prvním JP zpopularizovaný Dilophosaurus, dravý plivač jedu, který vyřídil zrádného programátora Nedryho.  Etali je pak samozřejmě mocný Spinosaurus ze třetího dílu.

Podobně jako u raptorů si ovšem Michael Crichton úmyslně „maličko“ dilophosaura přizpůsobil. Skutečný ještěr byl na rozdíl od raptorů větší (2,5 m vysoký a 7 m dlouhý, kdežto ve filmu asi 1,5 m a 3 m), plivání jedu je zcela vymyšlené a agamám podobný límec také.  Plivání jedu mělo vysvětlit dilophosaurovy slabé čelisti, nevhodné pro lov. V reálu se zřejmě jednalo o mrchožrouta.

Také spinosaurus pravděpodobně nebyl „největší a nejnebezpečnější dravec všech dob“ jak ho vylíčil JP3, ale podle nejnovějších výzkumů byl včetně hřebenu notně opeřen a žil převážně ve vodě, zatímco na souší se pohyboval spíše po čtyřech.

Crested Herdcaller a Cherished Hatchling jsou zástupci hadrosaurů, býložravých dinosaurů s typickými kostěnými ozdobami na hlavách. Herdcaller je prakticky Parasaurolophus.

Cacophodon připomíná minule zmiňovaného protoceratopse (odmyslíme-li si nosorožčí roh), a konečně Siegehorn Ceratops není nic jiného, než Styracosaurus.

Praotci dinosaurů

Čekali jste, že se dozvíme něco o Praotcích?  Tak to jste čekali marně. Víme jen to, že spali v hibernaci v Orazce. Každý z nich představuje jeden z aspektů magie země:  tyrannosaurus Ghalta všepožírající povahu přírody,  hřebenatý Etali nekonečný hněv bouře, ostnatý Tetzimoc věčný hlad smrti, vodní Nezahal hladové, bezedné hlubiny moře, a obří pterodon Zetalpa spalující jas slunce.  Trojhlavá pramáti Zacama je pak ztělesněním Trojjediného slunce samotného.

No a máme tu závěr, představení postavy, která se zpětně ukázala být poněkud zklamáním.

AZOR, PRÁVOTVŮRCE

Na Ravnice je Azor znám a oslavován jako Nejvyšší soudce Azor I., jenž stvořil gildovní systém a zajistil pro obyvatele Ravnicy stabilní systém, nastolil mezi deseti gildami rovnováhu a mír, a kdo sepsal původní magický dokument a závaznou smlouvu známou jako Guildpact. Ale Azor byl ve skutečnosti sfinga a sférochodec, a jeho činy napříč Multivesmírem zanechaly stopy na daleko více světech, než jen na Ravnice. Mnoho starých civilizací na mnoha světech vypráví o postavě legendárního nositele práva a pořádku, často okřídleného a vnímaného jako polobožská bytost, a téměř všechny jdou vystopovat k Azorovi a jeho činům či vlivu. Na Ixalanu ovšem Azor obětoval svou jiskru, aby hieromantickou magií stvořil Nesmrtelné slunce.

O Azorovi jsem spekuloval už od Ixalan’s Binding, a jsem moc rád, že jsem se trefil. Azor je podobně jako Alhammarret nebo Medomai „mužská“ sfinga mezopotámského typu.

Azorovo celé účinkování v příběhu bylo poněkud jiné, než jsme předpokládali. Ale o tom až příště.

Na závěr tady mám dvě jasné nesrovnalosti mezi kartami a příběhem. Opravdu jsem neočekával, že se něco takového Wizardům stane…

Vlevo situace po aktivaci Vrasčina signálu. Nesmrtelné slunce je transportováno skrze Sférový most pryč.

Vpravo Zacama bourající Svatyni slunce, Azorovu komnatu. Nesmrtelné Slunce vpravo letí stranou.

Ano, stalo se jenom to první.

A konečně:

„Sedni.“ —Azor

Uznejte, to jsem si nemohl nechat ujít 😉 Byť je to spíš parafráze. Každopádně, jak víme z příběhu, Huatli (postava v popředí) a Azor se v příběhu vůbec nepotkali. Azor přinucený Jaceovým kouzlem odletěl dříve, než Huatli vůbec ke svatyni dorazila.

A to je pro dnešek všechno. Příští týden se ohlédneme za celým Ixalanem.

  • Honza Adam

 

 

 

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

Jeden komentář k “Ixalan očima Vorthose, část II. – Rivals of Ixalan”

  1. Hlimak napsal:

    Ohledně závěru bych to neviděl až tak špatně. Mastermind’s Acquisition ukazuje pravdu, kterou bude říkat Huatli a Shake of Foundations závěr bude zase říkat císař.
    Tato část povídky byla dost předvídatelná

Zanechte odpověď