Heroes of Dominaria ochutnávka

Milí kamarádi, kombinace nemoci a práce mi znemožnila minulý týden napsat Almanach, takže pro vás mám jako náhradu Rychlého posla. Budu se věnovat něčemu, co už tu mělo být v létě, a co i já sám netrpělivě očekávám – novou MTG deskovku.

 

 

 

 

 

 

 

Hra Magic: the Gathering – Heroes of Dominaria je druhým pokusem o přenesení tematiky nejslavnější TCG Magic: the Gathering do deskoherní podoby. Na rozdíl od předchozího pokusu Arena of the Planeswalkers inspirovaném Heroscape se u Heroes jedná o hru zaměřenou na worker placement, sbírání a využívání zdrojů.

Nejprve se podívejme na herní plochu…

 

Herní plocha je vytvořena na základě výřezu updatované mapy Dominarie z roku 2018.  Konkrétně se jedná o kontinent Aerona (zvaný také Domains), dějiště mnoha příběhů z prerevizionistické doby, ale také obsahující notoricky známé lokace jako Keld, Llanowar, Benalii či Bogardan (ten je už na Hořících ostrovech táhnoucích se přes Vodské moře k Jamuraae, jejíž vrchní cípek (kde se nachází aktuálně Zhalfirský prázdnota) je vpravo dole v rohu.

Některé lokace budete znát max. jen z nejstarších karet (Shanodin, Verdura), některé vůbec, pokud jste nečetli staré HarperPrism romány o Garthovi nebo Zelenošatce (Aréna atd.) – např. Estark nebo Esturin. Některé jsem neznal ani já, neboť pocházejí z těžko sehnatelnách antologií povídek jako Tapestries nebo Distant Planes – například Coraleon, nebo Kieve (o kterém jsme doposud ani nevěděli, na kterém světě je).

V tomto kontextu působí jako zjevení bažina Caligo, domov Liliany Vess, o kterém jsme se pro změnu až nedávno dozvěděli, že leží nedaleko Benalie.

Dlužno zkonstatovat, že mapa prošla od prvních leaknutách obrázků po finální verzi obměnami. Obskurní lokace Coraleon nebo Kieve byly původně méně obskurní Wrenna či Denawa, Howling Sea bylo dříve Sea of Whales, které je ale jinde… 😉

Hráči se zhostí role jednoho ze čtyř sférochodců (tedy aspoň podle karty hrdiny, jelikož má každá „sférochodecké schopnosti“). Teferi, Chandra a Karn sférochodci jsou, Jhoira nikoliv. Ale to je jen drobnost.

Hra se hraje na určený počet kol, sbíráte vítězné body, které můžete získávat několika způsoby. Nejvyšší počet VB vyhrává.

 

Nad tímto odstavcem vidíte kartičku hrdiny. Ta vás zároveň informuje o tom, co můžete ve hře provádět.  Funguje zde systém známý například z populárního herního hitu Scythe, kdy se vám přesouváním komponent z vaší hráčské desky na herní plochu (nebo naopak, v případě Kabalu) otevírají nové možnosti.

Jak sami vidíte, neočekávejte tady žádné ameritrashové plastové výlisky ve stylu FFG (Runebound, Nexus Ops, Twilight Imperium). Tohle jsou poctivá dřevíčka jako u euroher (Carcassone, Agricola apod…)

Seshora vidíme:

  • hrdiny – umísťujete na herní plochu, plníte questy, sbíráte manu
  • manality – postavíte a každé kolo vám dávají manu
  • manové linie (leyliny) – pokládáte a pomáhají vám čerpat manu.
  • volný řádek, který slouží jako počitadlo poražených agentů Kabalu

 

Ve hře dále najdete tři balíčky karet. Těmi jsou questy, artefakty, a takzvaný Dominaria deck.

Dominaria deck slouží jako „karty událostí“ známé z jiných her.

Každé vaše kolo otočíte kartu a stanou se dvě věci:

  • podle symbolu se položí žetonky many na všechny lokace se symbolem odpovídajícím otočené kartě
  • stane se to, co je napsané na kartě. To může být i položení žetonu artefaktu nebo Kabalu na uvedenou lokaci. Když je položen na lokaci žeton Kabalu, nemůže z ní hráč sebrat žetonky many. 

Pak můžete udělat libovolný počet z pěti věcí:

  1. Pohnout hrdinou (začínáte s pohybem 1, čím více nasadíte hrdinů, tím odkryjete více políček a jsou díky tomu pohyblivější)
  2. Posbírat manu (zvolíte si lokaci, kde máte jednoho hrdinu, a posbíráte všechny žetony many, které tam leží. Manové linie vám dovolují získat žeton i z přilehlé lokace). Mana nevyhoří, zůstává přes kola. Každé kolo ovšem můžete sbírat jen z JEDNÉ lokace, nezávisle na tom, kolik hrdinů máte na hracím plánu.
  3. Použít jednu ze svých schopností sférochodce. Ty jsou uvedeny nahoře na kartě hráče vedle obrázku. Platí se  stejně jako v Magicu, musíte na ně mít dostatek nasbírané many.
  • 4W: Najmi hrdinu (vezmi figurku hrdiny z karty hráče z pozice co nejvíc nalevo a dej ji na plán)
  • 3U: Objev artefakt (pokud máš hrdinu na lokaci s žetonem artefaktu, mrkni na dvě horní karty artefaktového decku, jednu si vezmi a druhou dej na spodek)
  • 2B: Bojuj s Kabalem (pokud máš hrdinu na lokaci s žetonem Kabalu, vezmi jej a dej si jej na kartu hráče na první nezakryté místo zleva) 
  • 4R: Postav manalit (vezmi z karty hráče manalit co nejvíc nalevo a dej ho na plán. Každý manalit z pěti musíš mít postavený na lokaci jiné barvy). Manalitovou manu dostáváte na KONCI kola automaticky, a nemůžete dostat z téhož manalitu další, pokud ji máte v poolu.
  • 2G: Zřiď manovou linii: (vezmi z karty hráče manovou linii co nejvíc nalevo a dej ji na plán. Můžeš tak propojit aktuální lokaci svého hrdiny se sousední.)
  • Schopností můžete použít kolik chcete, pokud na to máte manu.

4. Použít schopnost artefaktu.

5. Splnit quest.

Questy jsou dvou druhů, veřejné (leží vedle plánu) a soukromé (ty lížete). Veřejné může splnit kdokoliv (s tím, že pod ním je pak ještě jednou ten samý, akorát s menším obodováním), soukromé jen vy. Nové questy z balíčku získáváte odkrýváním políček (či v případě Kabalu zakrýváním) na vaší herní kartě.

Nečekejte žádnou interakci nebo škodění. Na jednom poli může stát více hrdinů či manalitů, na jedné spojnici více manových linií, apod. Maximálně můžete soupeři sebrat manu před nosem z obzvlášť šťavnatého zdroje.

Závěrečné bodování sestává z:

  • bodů získaných v průběhu hry za splněné questy
  • bodů na artefaktech, které máte ve hře
  • bodů na hrací kartě – nejvyšší odkryté číslo na řádcích hrdinů, manalitů a manových linií a nejvyšší zakryté číslo na řádku Kabalu

 

No, a to je celé. Karty questů, artefaktů i Dominaria decku používají důvěrně známé ilustrace přímo z Magicu, občas i jména totožná s některými kartami (Invoke the Divine, Gaea’s Blessing, Blackblade Reforged, Time Vault…).

Závěrem

To by byl rychlý exkurs do Heroes of Dominaria.  Jak hodnotím tuto hru jako poměrně hardcore boardgamer, který by krabicí s hrami doma napočítal do pěti desítek a vlastní tituly od Kloboučku Hop! či Grabolo Junior přes Agricolu a Nexus Ops až k Arkham Horroru a Twilight Imperiu?

No ruku na srdce, díru do herního světa neudělá. Je to taková nekonfliktní eurovka, pro kterou mluví hlavně její inspirace Magicem, vizuální a nostalgická stránka (zejména po milovníky flavoru, jako jsem já).   Nemohu neříci, že za cenu, za kterou je nabízena po obchodech v ČR, byste nedostali hry daleko lepší.

To je alespoň můj první dojem, aniž bych měl možnost ji hrát. Je možné, že se to změní, až se mi dostane (snad někdy po vánocích) do rukou.

Osobně jsem si objednal prémiovou verzi, která se prakticky liší jen přítomností čtyř plastových namalovaných figurek Karna, Jhoiry, Chandry a Teferiho. Když už, tak už 😉

Takže zatím na viděnou, a po vánocích se k tomuto tématu vrátím s kompletní recenzí.  Mezitím se můžete podívat třeba na toto videoreview od Miami Dice. Pokud se mi to povede, čeká vás tento týden rozbor flavoru Ultimate Masters.

Honza Adam

 

 

 

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

2 komentáře k “Heroes of Dominaria ochutnávka”

  1. Odin napsal:

    Stolovky mam rad, len si celkom rad pockam na skusenosti s realnym hranim. Su hry, ktore celkom dobre dokazu klamat telom. Takze po vydani som zvedavy na doplnenie.

Zanechte odpověď