Eternal Masters art & flavor review

Milí kamarádi, než se ponořím do hlubin lovecraftovského šílenství Eldritch Moon, musím splnit ještě jeden restík – a to je flavorové review Eternal Masters, ke kterému jsem se díky práci a dovolené doposud nedostal. Dnes to napravuji.

 

 

 

 

 

 

Úvodem 

 

Eternal Masters se po stránce obrázků a flavoru staly velmi příjemným překvapením. První speciální set tohoto typu, Modern Masters, byl na nové obrázky a flavor poměrně bohatý. Druhý, Modern Masters 2015, byl z tohoto hlediska naopak velmi hořkým zklamáním, a Commander rok předtím sice přinesl sférochodce a pár starých legend, obecně ale ve srovnání s předchůdcem pokulhával. Eternal Masters nicméně přinášejí spoustu nových flavorů i obrázků.

Proč tomu tak je? V tomto případě určitě do jisté míry zapracoval fakt, že EMA obsahují karty z opravdu dřevních dob Magicu. K některým obrázkům již vypršelo právo na používání, další byly ztraceny, jiné se prostě do moderního konceptu Magicu nehodí.  Nových artů tak najdeme ohromujících třiapadesát:

newarts_ema

 

Pojďme se tedy společně na ně podívat 😉

Obrázky

Do první kategorie bych zařadil karty, které využívají příležitosti k update starších artů.

Ancestral Mask: Původní verze z Masek vypadá spíše, jako odmítnutý art pro dryádu, který po mírné úpravě dali na tuto kartu. Nový obrázek zdůrazňuje skutečně masku samotnou.

Chrome Mox: Ikonické Moxy dostaly za poslední roky vesměs nové obrázky ve stejném stylu – medailonek držený v rukách. Původní pětice původně oversized karty pro výherce Vintage Championships v letech 2006-2010, Mox Diamond v FTV:Relics, Mox Opal si Volkan ilustroval už rovnou pro Scars of Mirrodin. Pětka oversized artů je použita i pro digitální verze ve Vintage Masters. Chyběl jen ten chromový. Nyní je rodinka kompletní. Volkan se rozhodl pro neutrální pozadí nespecifické pro jakýkoli svět.

Control Magic: Terese Nielsen je v Magicu od nepaměti, v poslední době si našla svou specifickou „parketu“ její práce staví hlavně na (úžasných) kolážních kouscích, často s ostrými geometrickými tvary přidanými do obrázku. Stačí se podívat na kousky jako Enter the Infinite nebo Descendants‘ Path. Nový Control Magic není výjimkou. Za pozornost stojí i ruka v pravém dolním rohu, která jakoby se chystala s drakem hodit jako s vlaštovkou 🙂 A když mluvíme o Terese…dá se překonat jedna z vlastních nejikoničtějších ilustrací vůbec?

DÁ.

Její nová Force of Will, jinak key art setu, který zdobí i displeje, je majestátní, obsahuje typické geometrické tvary i ornamenty, a ctí, podobně jako judge promo, barevné schéma originálu s ohnivým prvkem.

Nové Tutory : Téměř na každém je něco 🙂 Lindsey Look na Mystical Tutoru dokazuje, že je po Volkanu Bagovi a Donato Giancolovi další na slovo vzatou odbornicí na „ruce“, jak ostatně dokázala již svou sérií diamantů pro Commandery.  U Vampiric Tutoru byste asi v životě nehádali, že jde o dílo Raymonda Swanlanda, od kterého jsme zvyklí spíše na akční a velmi „špičaté“ obrázky. No a co se týká Enlightened Tutoru – Howard Lyon zde mistrně ukryl referenci na jím samým ilustrovanou kartu s téměř totožnou funkcí. Holubice se zlatou nití vyobrazená na obálce knihy totiž pochází z Idyllic Tutoru.

Bloodbraid Elf:  Tenhle někdejší postrach a jádro Jund balíčků konečně dostal obrázek, který si zaslouží. Raymond Swanland byl se svým (typicky ostrým stylem)pro divoký Jund jako stvořený – i když občas to dle mého maličko přehnal – takový Kresh nevypadá ani jako člověk. Původní Bloodbraid byl označován za jednu z nejošklivějších karet vůbec. Shodou okolností se remake obou karet – jak Kreshe, tak Bloodbraida – ujal Steve Argyle. V obou případech jsme zde dostali …takové trochu Indiány. Zatímco Kresh ještě ušel, blondýna moc drsně nevypadala. Swanland nyní ilustroval kartu dostatečně dynamicky a zároveň dostatečně lidsky.

Gamble: Namísto padajícího goblina rychlonohá zlodějka, která konečně vypáčila onen cenný rubín, ale nyní po vzoru Indiana Jonese musí utíkat před valící se koulí hrozící ji zavalit a zabít? Sign me up! V návaznosti na Eldritch Moon nelze nevzpomenout na povídku V Horách šílenství, kde se podobně za utíkajícími průzkumníky valí tunelem amorfní, mnohooký shoggoth.

Ghitu Slinger: Nádherně zpodobněné rotující ohnivé bola, celý obrázek přímo srší pohybem a energií. To samé platí pro Firebolt. Jurty v pozadí Slingera jsou – jak jinak – z Ghitu Encampment.

Goblin Trenches + Goblin token: Poměrně netypičtí, dlouhorucí a dlouhonozí goblini. Nejsou nabušení jako orkové, ani skrčkové jako někteří moggové.

Mogg War Marshal: Když jsme u těch moggů – moggové byli gobliní kmen vyšlechtěný na Rathu z neznámého kmene goblinů. Existovali ve variantách od nejmenších po hulkoidní monstra, společným jmenovatelem byla hloupost a schopnost vyčenichat magické předměty. Marshal, stejně jako jeho původní verze, zpodobňuje to, co z moggů zbylo po invazi na Dominarii a adaptaci na nové prostředí. Tito moggové připomínají trochu legrační boggarty (Lorwyn edition), a Jesper Ejsing, známý zejména ilustracemi her série Runebound nebo Runewars, se zde vyřádil. Maršál má na hlavě korunu připomínající původního Goblin Kinga, v ruce palcát z lebky pobité hřeby, na rameni mývalí kožku, kolem krku kus obojku, či co to je…a goblin za jeho ramenem má cosi jako kožešinové brýle. Phil Foglio by byl hrdý 🙂

Goblin Charbelcher: Update sci-fi obrázku plazmového děla z Mirrodinu, které by novým stylem sedělo nejlépe do Un-setu – také od Jespera Ejsinga, jak jinak.  Samotný moždíř si nese goblin na zádech, a lopatou láduje střelivo. V aktuální dávce tak najdete Black Lotus, ale také (chcíplou) Storm Crow 🙂 A u nohy mu leží připravena Ratchet Bomb.

Counterspell: Malíř Zack Stella zde vytvořil doslova autoportrét. Není to poprvé, co je karta malována podle reálného modelu. Aleksi Briclot, odborník na sférochodce, podle sebe nakreslil druhou verzi Tezzereta (Agent of Bolas). Scott McGough, tehdejší vedoucí Story&Creative týmu, stál modelem pro Urzu v jeho postkataklyzmatické éře na Tolarii (karty Opportunity a Second Chance). Terese Nielsen zase pro své obrázky využívá hojně jako model svou dlouholetou přítelkyni (a nyní dva roky manželku/registrovanou partnerku) –  viz zde.

Hydroblast & Pyroblast: Nádherný příklad aktualizace starých artů  – v tomto případě již dávno pro Magic nemalující Kaji Foglio. Ačkoliv se jedná o počítačově malované obrázky, Lake Hurwitz si dal velice záležet, aby nové obrázky vypadaly ručně malované – zejména voda u Hydroblastu ;-). Za pozornost stojí, že mág na Pyroblastu má stejnou hůl, jako původní Kajina čarodějka.

Elvish Vanguard & Timberwatch Elf: Oba kousky pocházejí z bloku Onslaught. První má původně obrázek od Glena Anguse, jehož obrázky většinou evokovaly humorný styl Fogliů, jen „realističtější“, a popravdě je na něm houby vidět. Timberwatch pak reprezentuje elfy mutované vlivem Mirari, jenž začali více a více připomínat stromy, které chránili. V obou případech se jedná dle mého názoru o vylepšení. Nová Timberwatch je jedním z nejdrsněji vypadajících elfů z poslední doby (nechtěli byste ji potkat v lese ani ve dne) a Vanguard má spoustu hezkých detailů – sovička na ruce, obří tvář a ruka na stromu v pozadí.

Wirewood Symbiote: Karta také původně z bloku Onslaught, konkrétně Scourge, s pořádně zmutovaným elfem. Symbiont dodává svému pánovi energii reprezentovanou žlutou září. Celý koncept obrázku pak připomíná mírně děsivou verzi staré karty – jak jinak  – Symbiosis. Ve flavortextu je citována Freyalise„Vpusť do sebe divočinu. Využij její moci.“ Celkově obrázek působí mnohem více „symbioticky“, než původní.

Sengir Autocrat & Roots: Tyto karty spojuje původ v asi nejopovrhovanější sadě Magicu  – Homelands. Sada měla jeden z nejpropracovanějších flavorů v rané době MTG, ale šíleně slabé karty. Ani ty obrázky někdy za moc nestály – proutěné iglú na Roots by opravdu existovat  nemohlo. Nový obrázek tedy ukazuje poněkud dynamičtější výjev, a kořeny „při práci„.

Autokrat není upír, ač by se to na první pohled /a ze starého obrázku/ mohlo zdát. Jedná se o lidského sluhu upírského rodu Sengirů na Ulgrothe (dějišti Homelands) vládnoucího. Vytváří tokeny nevolníků (Serf), které ostatně vidíte i na jeho obrázku, s utrápenými výrazy, vědoucí, že pod vládou Sengirů je nečeká nic jiného, než utrpení a pak zřejmě smrt. To se ostatně zračí i v očích nevolníka na tokenu.

Rorix Bladewing:  Rorix byl shivským drakem, který se vydal bojovat do otarijských arén, aby znovu pozvedl prestiž poničeného Shivu. Jeho specifikem bylo štíhlé, až hadí tělo připomínající spíše asijské draky a čtveřice křídel.  Ač bojoval statečně, na kabalské šampiony to nestačilo. Prohrál a jeho mrtvé tělo posloužilo kabalistům jako materiál pro nového šampiona – Bladewing the Risen.

Nový Rorix si ponechal ze starého jenom čtyři křídla. Štíhlý krk je tatam, nahradila jej mocná šíje a krk až dinosauřího vzezření, kterou jsme mohli vidět například na Thunder Dragonovi nebo některých draků Silumgarova či Atarčina rodu.

Diminishing Returns, Memory Lapse: Karty hrající na téma paměti. Zatímco na Lapse hledá dáma ten správný klíček do zámku na čele, Diminishing Returns vylévá (zřejmě) mentální energii z džbánu se vzorkem mozkových závitů. To nevymyslíš 😉 Wizardi opět zvolili obecný setting – i přes modrou pleť se nejedná o vedalkenku – ty totiž nemají vlasy.

Tooth and Claw: Nový „Carnivore“ se inspiroval vzhledem u staré verze, o tom není pochyb – jen ji přenesl do nového výtvarného stylu.

Stupefying Touch je dalším příkladem commanderovských „generických“ artů. Vypadá to jako Ravnica, ale Ravnica to nebude. Oděv ženy je mírným odkazem na Jace, kterému tato oslabovací kouzla celkem jdou.

Prodigal Sorcerer: Výborný příklad toho, jak přenést úmyslné klišé dvacet let dopředu. Původní „Tim“ byl úmyslně nakreslen jako polokarikatura čaroděje, čepice, vousy mudrce, lehce extravagantní. Nový Tim je totéž, jen mladší, vousy podle současného stylu, blíže neurčená, ale spíše jihoevropsky vypadající rasa, uvěřitelně extravagantní, a dokonce má i hůl na střílení po jedničkách 😉

Prowling Pangolin: Pangolin, česky luskoun, je poměrně milé a neškodné zvířátko, mírumilovný hmyzožravec ohrožený vyhynutím. Současná verze trochu updatovala „ptakopyska v bahně“ na cosi více odpovídajícího rozměrům 6/5,a také zde máme správný počet „návnady“.  Zajímavost – třírohé klobouky přímo křičí „Innistrad!“. Zřejmě jsou i na tomto světě místa ještě neprozkoumaná.

Maelstrom Wanderer: Malíři v Magicu často využívají koncept „scale birds“. Chcete dát najevo, jak je něco velké? Přimalujte kolem toho ptáky.  První verze „zabírala“ Wanderera seshora. Nyní vidíme jeho 7/5 tělo zespod, a pro zesílení efektu zde nemáme „měřítkové ptáky“, ale „měřítkového jelena“.

K Void nikdy moc neseděl obrázek bojujícího Urzova mechanotitána. Na novém obrázku vidíme reakci krále poté, co někdo zvolil opravdu to správné číslo.

Peregrine Drake byl předělán k obrazu Talrandovu.

Werebear: Původní obrázek byl hodně podřízen flavoru. „He exercises his right to bear arms.“ Dvojsmysl samozřejmě spočívá v překladu „right to bear arms“ jako „právo nosit zbraně“ vs. „právo na medvědí paže“.  Flavor byl nicméně změněn z důvodu praktické nepřeložitelnosti do jiného jazyka (ehm, ne že by jim to jinde vadilo….). Nový medvědodlak je zachycen uprostřed transformace.

Wasteland už od svého vydání v Tempestu dostal celkem čtvrtý art. U nynějšího je naprosto jasné, co bylo zničeno.

No a závěrem si dáme radu pro horké letní dny.  Nenoste kanady či galoše, a pokud OPRAVDU musíte, pak je aspoň nenoste…naboso.

„Řekl jsem něco?“

Neřekl. Něco mnohem horšího….TÁTO,TY SES ZUL?!

Flavorové okénko

To bychom měli obrázky. Dočkali jsme se i nového flavoru?

Nikdy nevezme do ruky zbraň, přesto je nejmocnější ochránkyní, již její lid kdy znal.

„Matka run“ dostala tento nový flavor (a obrázek od Terezky) již pro DD: Elspeth vs. Kiora. Zajímavost – původní flavor „má rodina chráí všechny rodiny“ se vztahoval k cyklu očarování – run, cyklujícím variacím na známé „ochranné kruhy“ existující již od počátku Magicu.

Poprvé ve svém životě ucítil Grakk uvnitř sebe podivné teplo a mravenčení.

Legendární evergreen, celých 20 let od Mirage, kdy vyšel poprvé.  Jen nám nikdy nikdo neřekl, jestli je Grakk ten anorektik na obrázku.

Pětice legendárních očarování – hondenů –  z Kamigawy odkazuje na pět božstev tohoto světa, myojinů. Očistný oheň, Vidoucí větry, Dosah noci, Nekonečný hněv, Sítě života. Všech pět kamigawští smrtelníci uctívali – a všech pět si muselo vybrat, zda budou respektovat vůli O-Kagachiho, nebo zůstanou věrni svým uctívačům.

K neskonalému smutku všech byl jeho oheň obrácen proti těm, kdo jej uctívali.

K neskonalému smutku všech jeho větry nalezly hřích v srdcích těch, kdo se kdysi učili z jeho moudrosti.

K neskonalému smutku všech sevřel a rozdrtil jeho temný dosah ty, kdo sdíleli jeho tichou stráž.

K neskonalému smutku všech se jeho hněv zaměřil na ty, kdo jej kdysi rozdmýchávali.

K neskonalému smutku všech se jeho sítě staly smrtelnou pastí pro všechny, kdo je pomáhali plést.

Flavortexty hondenů napovídají první variantě. V příběhu Kamigawy samotné (viz zde na MUDRCi) to bylo trochu jinak – Myojin Dosahu Noci dokonce hrála jednu z hlavních rolí, a nade všechno sledovala zájmy své. Myojin Sítí života podporovala své lidské a orochijské věrné v pralese Jukai, a Nekonečný hněv zase gobliny akki a bandity vedené bratry Yamazaki. Poslední dva si střihli jen cameo – Očistný oheň, patron Eiganja, jako socha plačící po Kondově zločinu – zcizení specifického kami, jenž odstartoval válku mezi oběma světy; a Myojin Vidoucích větrů pouze jako hlas – šedá eminence v pozadí Minama.

Někteří z oblačných ořů opouštějí svá bouřná stáda, aby mohli svobodně křižovat povětřím. 

Flavortext Mistral Chargera, původně z RTR, odkazuje na „bouřné stádo“ z předchozí Ravnicy.

Jorinovi v tu chvíli náhle došlo, že obdělávat pole je vlastně ušlechtilý způsob obživy.

Rád si to dvakrát rozmyslíš, zvláště když ti překovají meče na radlice

 

Pokud nemáš ty nejlepší hračky, najdi toho, kdo je má.

Tento text dokazuje, že i po 24 letech jde na Control Magic vymyslet něco vtipného.

„Žádný fakt mi neunikne. Proč sis myslel, že ty ano?“

Tento flavor Deep Analysis pro změnu poprvé vyšel v DD: Ajani vs. Nicol Bolas – pokud jste to přehlédli, mluví právě Bolas, který zvědavě zkoumá cosi mezi drápy.

„O svém osudu rozhoduji jen já sama.“

A další pecka. Force of Will se opravdu za tento text, stejně jako za obrázek, stydět nemusí.

V pobřežních státech Jhess a Valeron je želva synonymem pro neústupnost.

Jhesští piráti to s těmi želvami dotáhli ještě dále, jak víme z Alary…

Učedník hledá po světě odpovědi. Mistr nalézá celé světy plné odpovědí v hledání.

Klasický prvek s obrácenými slovy. Občas je to na zabití /ehm…Reckless Spite/…tady to naštěstí sedí.

„Jak si uživat života, to v knihách nenajdete. Musíte to zkusit na vlastní kůži.“

Už Prodigal Sorcerer dostal občas chuť na „světské radovánky„. V příběhu k EMA dostal mladý čaroděj od starého mága poučení ve výše uvedeném smyslu z první ruky.

„Bojovník bez fištrónu je prostě jen kusem masa.“

Chybí už jen pomlčka a „Jace Beleren“.

„Domov je místo, kde najdeš ucházející hřbitov a cizinci mohou mizet bez zbytečně trapných otázek.“

Kabalská zaklínačka Fulla, zvaná Copatá, by se asi na Sicílii cítila jako doma 😉

„Vrátím se, až mi uzraješ.“  -Gisa, povolávačka ghúlů

Gisa zřejmě ráda uleželé…nebo snad na hniličku….?

„Moment, to my jsme ta návnada?“ 

Tomu se říká prozření v „pravou“ chvíli, či spíše pět minut po dvanácté.

Trest za zahálku je smrt. Trest za zpochybňování trestu je smrt.

Ale ani autokrat sám nemá lehké žití. Jak praví v původním flavoru Eron Nelítostný: „Nevděčná práce, a nakonec stejně čeká rozsudek smrti.“

„Z tohoto není cesty zpátky.“ -Jaya Ballard

Nový text od Jayi! To už se často nestane 😉 Samozřejmě naráží na to, že „zkarbanátkovatělou“ bytost už těžko člověk reanimuje.

„Tam, odkud to přišlo, je toho ještě spousta!“

Takhle to koulí červení mágové! Way to go.

„Co nejhoršího se může stát?“

A i tahle lehkomyslnost patří nerozlučně k červené. V jednoduchosti je síla.

Dále dva příklady mých zamilovaných případů na překlad – slovní hříčky, které je vždy „radost“ převádět do češtiny.

Podpalování je nejupřímnější formou lichotky.

Originál využívá podobnosti slova a nahrazuje „imitation“ – napodobování –  slovem „immolation“ – podpalování, spálení.

Hop a už si chystej hrob.

Ano. To je jeden z textů, kdy si překladatel škube vlasy. It puts the „fur“ in „fury“. Tohle nepřeložíte. Naštěstí existuje socialistická česká komedie s opičí tematikou a Josefem Kemrem v hlavní roli, a jeden vtip se dal víceméně nahradit jiným.

„Oheň je možná divoký, ale nestálý. Voda je věrná, její tok stálý, tvarující svět.“ 

„Voda může být drtivá, ale je předvídatelná. Oheň je vždy dynamický, jeho hněv absolutní a všepožírající.

Dvojice textů z Hydroblastu a Pyroblastu se snaží odpovědět na otázku, co je více – voda, nebo oheň?

„Viděl jsem vzniknout a zaniknout celé civilizace. Vy smrtelníci jste pro mne jen prach.“
-Sorin Markov

Sorinův citát z Vindicate získává zvláštní náboj díky jeho současným zážitkům na rodném Innistradu.

Drakoplán je jednoduchá věc, vážně – pouze praktická dopravní aplikace proudotlačné ioniky a elektropropulzní magnetroniky.“  – Juzba, izzetský kutil (Wee Dragonauts)

Adrenalin jako chemikálie byl na kartě poprvé v SoI, ale fyzika a strojírenství už má zářezy díky Izzetům 🙂

„I pokud je vyženeme, obávám se, že tahle zem už nikdy úrodu neponese.“
-Kimmick, rytíř předvoje (Goblin Trenches)

Aneb kam šlápne goblin či ork, sto let tráva neroste.

„Pokud se vrtáš v mrtvolách, všimneš si, jak k sobě sedí klouby, jak jsou uspořádány nervy a jak se skládá kůže.“
-Ashnod, k Tawnosovi

Ashnod, Mishrova pobočnice, se na rozdíl od Urzova asistenta Tawnose, zaměřeného striktně na stroje, zajímalo o fungování lidského těla – a co s ním lze všechno provádět. Text Oltáře to jen podtrhuje.

Mnoho obležených měst se vzdalo jen, co zaslechlo charakteristický rachot juggernautu.

Nedávno mi to nedalo a musel jsem se podívat, kde se tohle podivné slovo reprezentující většinou nezastavitelný ničivý stroj vzalo.  Angličtina si jej převzala ze jména chrámu Jagganath, které zase pochází ze sanskrtu – Jagannātha znamená „pán světa“, jednalo se o božstvo uctívané hinduisty, oficiálně považovaného za jednu z manifestací boha Višnu, v jiných případech pak za jeho avatara Krišnu.  U Jagganathského chrámu v Púrí se každoročně pořádalo procesí skutečně obřích zdobených chrámových vozů nesoucích podoby uctívaných bohů. Původní termín „juggernaut“ znamenal právě tento vůz, časem pak přezval více abstraktní význam  – metaforicky či doslova nezastavitelná a nemilosrdná moc, přírodní či jiná.

Je to jako s životem a osudem: myslíme si, že ten příběh známe, ale ve skutečnosti jsme jej četli jen polovic.

Citát z Emmessi Tome je podle mne hezkou tečkou za tímto článkem. Na to, že byl napsán již před dvaceti lety pro první verzi této karty v Tempestu, do dneška nic neztratil ze své elegance. Zajímavostí je, že stejně jako u dalších lízacích knížek Jayemdae (JMD – James Michael Davis) a Jalum (JLM – Joel L. Mick) Tome, je i jméno Emmessi Tome odvozeno z iniciál člena R&D týmu Magicu – zde Michaela S. Elliota,člověka, který byl tehdy (Tempest) v počtu vedených designů setů hned za Markem Rosewaterem)

To by bylo pro dnešek všechno. Doufám, že se vám článek líbil. V srpnu se můžete těšit ještě na:

  • art a flavor analýzu Eldritch Moon
  • recenzi na From the Vault: Lore
  • článek o Conspiracy: Take the Crown, a samozřejmě art a flavor analýzu
  • a na samý konec recenzi Duel Decku Nissa vs. Ob Nixilis.

Přeji hezkou druhou polovinu léta a těším se na setkání nad dalšími články!

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

Zanechte odpověď