Commander 2019 – Prastará geneze a Nemilosrdná zuřivost

Milí kamarádi, dnes si dokončíme recenzi produktu Commander 2019. Na řadě jsou druhé dva balíčky – červeno-bílo-zelený balík postavený na tokenové mechanice populate, a jediný zdejší dvojbarevný balík, černo-červený madness. Pojďme na to!

 

 

 

 

 

 

 

Prastará geneze (Primal Genesis)

(červeno-bílo-zelená)

„Nature and flowers? What am I, a hippy?!

Nah, just Selesnya – Dang, that’s trippy!

Bible verse, Genesis 1:28

God said „Be fruitful and POPULATE!“

Oh, it’s a birdie!

Now it’s two!

I’ve got a songbird to sell to you!

Don’t you like it? Would you like some more?

Eyes in the Skies!  Here’s three! Here’s four!“

Tha Gatherin‘, Return to Rapvnica

Jak jinak uvést tenhle balíček, než výňatkem z textu „ravnického rapu“ od Patricka „Innovatora“ Chapina a Billa „Spruke“ Bouldena, tvořících duo Tha Gatherin‘. Na rozdíl od morphu a flashbacku je populate relativně novou mechanikou, která ještě ani nezažila svůj návrat, až nyní.  Populate je poměrně jednoduchá záležitost – zvolíte si jeden token bytosti, který máte, a uděláte jeho kopii.

V balíčku je celkem 28 bytostí, a většina z nich umí dělat tokeny.

Samotný Ghired si přivede 4/4 nosoroha a populuje při každém útoku, token přichází taplý a útočící.  Dále tu máme:

  • 3/3 Beast: Soul of Zendikar a Thragtusk
  • 3/3 Centaur: Vitu-Ghazi Guidmage (+průtokově populate)
  • 3/3 létající Bird: Roc Egg
  • 3/4 létající Bird: Wingmate Roc
  • 4/4 Beast: Rampaging Baloths (landfall)
  • 5/5 drak: Dragonmaster Outcast
  • dočasné kopie: Flamerush Rider (útočící), Feldon of the Third Path (bytost nebo artefakt ze hřbitova)
  • kopie sebe sama: Giant Adephage (7/7 trample, když zraní soupeře, nakopíruje se)
  • 10/10 Eldrazi: Desolation Twin
  • Dvě embalm bytosti: Angel of Sanctions fungující jako O-Ring, a Heart-Piercer Manticore, která sežere vaši jinou bytost a vystřelí za její sílu do bytosti nebo hráče. Samozřejmě jako ETB, takže populování tokenu funguje.
  • Speciální případ je jedna z generálů, Atla Palani. Ta vytváří 0/1 tokeny vajec, a pokud vejce (jakékoli, tedy i Roc Egg) umře, vytočíte si z vršku knihovny jinou bytost.
  • A konečně Doomed Artisan, který každé kolo udělá novou sochu, sochy pak mají sílu i odolnost podle počtu soch, které kontrolujete. S malým háčkem – dokud sochař žije, neumí útočit ani blokovat.

Zbytek bytostí buď nějak napomáhá populování, nebo nabízí jiné bonusy.

  • Gildovní trojpaní Trostani populuje jako aktivační schopnost a dává životy za odolnost jakékoli přišlé bytosti.
  • Wayfaring Temple při udělení bojového zranění do hráče, sílu a odolnost má podle bytostí.
  • Selesnya Eulogist čistí hřbitovy a populuje, dokonce průtokově
  • Emmara Tandris preventuje zranění všem vašim tokenům, Rescuer je univerzální ochrana pro cokoli
  • Ohran Frostfang udělá z vašich bytostí Ohran Vipery
  • Garruk’s Packleader každý příchod bytosti se silou 3 a více odmění kartou, Voice of Many je další proliz
  • Scaretiller a Sakura-Tribe Elder jako fixace/urychlení
  • Tectonic Hellion postupně požírá země na stole
  •  Tahngarth je politická karta, kterou můžete občas půjčit soupeři.
  • A poslední generál, Marisi, má rád takzvanou nayskou férovku: soupeřům zakáže sesílat kouzla v bojové fázi, a pokud vaše bytost kousne soupeře, naštvou se všechny jeho bytosti a vyrazí do útoku, ale pokud možno ne na vás (leda byste hráli jen dva).

Sorcery zde najdete deset.

A také deset instantů:

Očarování se dělí do třech druhů: posilování, proliz, a populate

Artefaktů je pět.

  • Soul Foundry z původního Mirrodinu a Mimic Vat z druhého imprintují pod sebe bytost a pak plivou její tokenové kopie, Vat jde na rozdíl od Foundry „přepínat“.
  • Boty a Sol Ring netřeba komentovat
  • Idol of Oblivion líže, pokud jste vytvořili token, nebo se umí obětovat a proměnit v 10/10 Eldrazáka.

Místním chodcem je Garruk, Primal Hunter. Plusovkou dělá 3/3 beasty, líže podle nejvyšší síly bytosti, kterou kontrolujete, a ultimátkou dělá 6/6 Wurma za každou vaši zemi.

Mezi zeměmi je kromě barevné klasiky a „fetchek pro chudé“ zajímavý Gargoyle Castle (obětuje se na 3/4 chrliče s létáním, další možnost populovat) a Rogue’s Passage, která dovolí vašim „pašíkům“ projít skrz.

Strategie a hodnocení balíčku

No řeknu to takto – mám v Commanderu raději balíčky blízké původně zamýšlenému „battlecruiser Magicu“, to znamená boje velkých armád, případně velkých bojovníků mezi sebou; spíše než stalling, kontroly, nebo komba, která efektivně ukončují hru či znemožní soupeři cokoliv hrát.  Proto se mi, podobně jako u morph balíku, tento balíček celkem líbí.  Najdete zde také spoustu zábavných interakcí, Atla a Marisi jsou vynikající náhradní generálové. Balíček bude náchylný na hromadné vracení či removal, ale to je koneckonců dobře.  Balíček bude vždy mít možnost se z toho „zvednout“.

A ten pocit, když zahrajete Desolation Twin se Song of the Worldsoul na stole, to bude k nezaplacení. Pokud chcete RGW balíček, se kterým nepolezete soupeřům na nervy natolik, že máte v každé na čele namalovaný obří terč (Marath, Uril), ale který toho umí dost, pak byste si jej neměli nechat ujít.

 

Balíček Primal Genesis si můžete zakoupit na MysticShopu a podpořit tak chod blogu MUDRC ;).

 

Nemilosdrná zuřivost

(černo-červená)

Tématem posledního balíčku je madness. Stejně jako flashback pochází původně z Odyssey bloku, stejně jako flashback se vrátila v Time Spiral  a pak v innistradském settingu, akorát až při návratu.  Madness vám umožňuje kartu, kterou právě z nějakého důvodu zahazujete do hřbitova, seslat za její madness cenu a tak o ni nepřijít. Nevyužijete ji sice dvakrát, ale můžete ji použít třeba pro placení cen efektů, nebo eliminovat nevýhodu toho, když vám něco zahazuje soupeř.

Bytostí zde najdete celkem 28. Dají se rozdělit na ty, co madness umožňují a nabízejí payoffy,  ty, co madness mají, nehledě na to, co dělají dále, a ty další – povětšinou recyklace bytostí z hrobu a různé další nehezké věci.

Zahazovat můžete do:

  • Chainera – umožní vám tak zahrát jednu bytost z hrobu, a bytostem hraným z hrobu dává haste
  • samotné Anje, která prolízává, a pokud má zahozená karta madness, tak se odtapne
  • Anje’s Ravagera – každé kolo při útoku zahodíte ruku a líznete tři karty
  • Magus of the Wheel – udělá Kolo štěstí

Celkem 9 bytostí (z 20 karet celkem) má madness samo:

Dále tu máme různé vraceče, pokud vám něco spadne do hřbitova

A také ničitele:

Celé to doplňuje pár phyrexianských kamarádů, co umí leccos:

  • K’rrik vám promění jakýkoli symbol černé many na phyrexianskou manu a dovolí platit životy místo manou. Sám má lifelink a umí růst za černá kouzla, a to se vyplatí.
  • To se potenciálně líbí Grevenovi, který si ale umí se ztrátou životů /a posílením/ poradit i sám.
  • Geth krade soupeři bytosti ze hřbitova a ještě jej odemílá.

No a speciální místečko na slunci má tenhle pán:

Ano, to je přesně ten samý pán, co je na Waste Not. Akorát zde funguje na vás, a máte tak mnohem větší kontrolu nad tím, co vám vyplivne.

Konečně tu máme dva artefakty – smutného robota s novým obrázkem, a Scaretillera, jako ostatně v každém decku.

I zde máme samozřejmě sférochodce. Než jsme se dozvěděli, kdo to je, živili jsme určitou naději, že by mohl mít šanci Tibalt, aneb opravdu, opravdu, opravdu nepodařený Wizardí první pokus o dvoumanového chodce. Vzhledem k tomu, že by madness negoval hlavní nevýhodu jeho plusové schopnosti. Nicméně, tento sen neměl dlouhého trvání.  Ani sem se, Tibalte, nehodíš. Je to tenhle pán.  Karetní výhoda se hodí, stejně jako ničení. A emblém může být zajímavý s různými efekty „kola štěstí“ a lízání více karet najednou.

Pak zde máme dvanáct sorcery, z toho šest s madness.

Zbylých šest karet je:

Ze čtyřech instantů mají madness tři- klasický blesk Fiery Temper, rozdělitelný blesk Violent Eruption, ničení Dark Withering.  Pak zde pro změnu máme první červený removal očarování Chaos Warp.

Když jsme u těch očarování, těch je tu hned šest.

  • jediným enablerem je Zombie Infestation – dvě karty za jednu zombii
  • Faith of the Devoted naopak umožňuje ke každému vašemu zahození přidat vysátí soupeře o dva
  • Pomocí Hedonist’s Trove si ukradnete soupeřův hřbitov k sobě a můžete ho hrát, jednu kartu za kolo
  • Warstorm Surge střelí za každou bytost, co vám přijde na bojiště, za její sílu kamkoli
  • Kletba s madnessem soupeři opravdu znechutí lízání (Doporučují čtyři z pěti Nekusarů!)
  • no a konečně bolasovská sága The Eldest Reborn, jedna z nejneférovějších, co vyšla 😉

Madness balíček obsahuje celkem zajímavé artefakty (ve srovnání s ostatními). Fixace a urychlení je samozřejmost, pak tu máme popichující čepel, ale hlavně jsou tu krásné discard payoffy – Key to the City jako umožnění neblokovatelnosti a zejména Grimoire of  the Dead. Random chuťovkou je Aeon Engine, která umí otočit pořadí, ve kterém hráči hrají.

No a aby toho nebylo málo, dokonce i mezi zeměmi tady najdeme nejvíc věcí, které umí něco jiného, než jen dávat či fixovat manu.  Jak Rix Maadi, tak Geier Reach Sanitarium  jsou madness enablery, Mortuary Mire a Memorial to Folly vrací bytosti ze hřbitova, Drownyard Temple se umí vracet ze hřbitova na bojiště. Jako jediný tento balík obsahuje také novou Sanctum of Eternity, která umožňuje si vrátit commandera z bojiště na ruku (jen ve vašem kole).

Strategie a hodnocení balíčku

Madness balíček je jediným dvojbarevným z letošní čtveřice – ale rozhodně ne nejméně zajímavým. Jak jsem zmiňoval v minulém článku, když byly odhaleny decklisty, byl v porovnání očekávání vs skutečný dojem katapultován do čela (byť morph porazil jen o chloupek). Proč? Je to jednoduché.  Jednoznačně je ze všech balíčků na první pohled nejsynergičtější. To je ostatně vidět i kousíček výše na artefaktech a zemích – tohle je jediný balík, kde tyhle dva typy karet aktivně myšlenku balíku podporují. No a nezapomeňte na to, že nemusíte ani tolik řešit problémy s manou (barvami). Za mne vítěz tohoto roku 😉

Také balíček Merciless Rage si můžete zakoupit v našem obchodě Mysticshop.cz a podpořit tak chod blogu!

 

Milí kamarádi, to je pro dnešek všechno.  Snad vám tyto recenze pomohly se rozhodnout, zda a který balíček si případně pořídit. Já mohu jen říci, že se mi letošní balíky líbily podstatně více, než ty loňské, a rozhodně stojí za to o nich aspoň uvažovat.

Prázdniny se chýlí ke konci, a tím i doba jisté ediční nepravidelnosti. Co nás čeká v následujících týdnech? Není toho málo.

  • 30. srpna se koná PAX Prime, kde pravděpodobně uvidíme první „velké“ spoilery z Throne of Eldraine.
  • 4. září vychází e-book The Wildered Quest (Zmatečná výprava), obsahující příběh sady Throne of Eldraine. Již tento týden se ovšem můžete  těšit na „ochutnávku“ první a části druhé kapitoly.
  • Mám tady pár restů – flavor War of the Spark, flavor Modern Horizons, flavor Magic 2020, flavor Commanderu 2019, které budu časem dohánět 🙂
  • Postupně bude dokončen i překlad  (Honza Charváta) prequelů Před bouří, který pomalu, ale jistě spěje do finále.

No a samozřejmě cokoli dalšího se šustne, budeme zde, abychom vám přinesli čerstvé zprávy.  Tak zatím a užijte posledního prázdninového týdne 😉

 

  • Honza Adam
Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

Zanechte odpověď