Commander 2019: Hrozba bez tváře a Mystický intelekt

Milí kamarádi, jsem zde s prvním dílem recenze produktů Commander 2019, kde se tentokrát jednotlivé balíčky zaměřily na jednu centrální mechaniku, kolem které jsou postavené. Dnes se zaměříme na morph/manifest balíček v barvách Sultai, a na flashbacku postavený balíček v barvách Jeskai. Pojďme na to.

 

HROZBA BEZ TVÁŘE (Faceless Menace)

zeleno-modro-černá (Sultai)

Prvním na řadě je balíček založený na oblíbené schopnosti morph. Tato schopnost byla poprvé představena v bloku Onslaught, podruhé jsme ji mohli vidět v bloku Time Spiral, a konečně v bloku Tarkir. Morph vám dovoluje zahrát kartu, která jej má, jako 2/2 bytost za 3 libovolné many. Kdykoli ji pak můžete jako speciální akci (nepoužívající stack) otočit lícem vzhůru (odmorfovat) za zaplacení specifikované morfovací ceny. Tarkir blok obohatil morph o varianty „megamorph“ – totéž, co morph, pouze k otočení přibyl +1/+1 žeton, a manifest, což je schopnost, která umí zahrát jakoukoli kartu lícem dolů jako 2/2 bytost. Je-li to karta bytosti, může se pak otočit lícem vzhůru za svou vyvolávací cenu. Je-li to navíc náhodou karta bytosti s morphem (nebo megamorphem), můžete si vybrat, zda ji otočíte lícem vzhůru za její sesílací nebo (mega)morph cenu.

Většina bytostí s morph má nějakou schopnost spouštějící se při jejich odmorfování. Není se proto čemu divit, že jich zde najdeme hodně, a to ještě „výběr z bobulí“.  Co zde tedy mezi 31 bytostmi (nejvíce ze všech balíčků) máme?

Kromě těchto karet zde je početná skupina nemorfovacích, ale podpůrných karet. Tak například Great Oak Guardian, který dokáže ochránit vaše morfy před Infestem. Nový Apex Altisaur, který, při vhodném zahrání (a zřetězení fightů), dokáže soupeři celkem poklidit stůl. Manovou fixaci/urychlení v podobě Sakura-Tribe Eldera a nového Scaretillera.  Seedborn Muse, která zajistí, že budete permanentně odtapnutí. Nový Thieving Amalgam, který krade soupeři karty z vršku knihovny a manifestuje je, a pak ještě zlomyslně vysaje soupeře o 2, když bytost, co jste mu ukradli, umře. Nový Voice of Many, proliz do větších her, a Thought Sponge, která si ráda počíhá na toho, kdo si rád líže hodně karet. Nesmí chybět Ixidron, který vaše odmorfované bytosti umí otočit zpět k dalšímu použití (a soupeřovy proměnit v neškodné 2/2).

Hlavní generálkou balíčku je Kadena, která vám prvního morfa v každém kole zlevňuje o (efektivně ho tak hrajete zdarma), a za každou bytost lícem dolů, co vám přijde, vám lízne kartu.  Nejvíce tak podporuje myšlenku balíku.

Rayami dá na každou bytost, co zemře, žeton krve a vypoví ji ze hry (kromě tokenú) – a pak má všechny vypsané klíčové schopnosti, které takto vypovězené bytosti mají.

Volrath umí kopírovat jakoukoli bytost, která má na sobě žeton – pouze si ponechá svoje 7/5 proporce. Kdyby vám nestačily vaše vlastní, na začátku každé bojové fáze ve vašem kole umí položit jeden -1/-1 žeton kamkoliv. Oslabit soupeři něco a pak si to nakopírovat? To se vyplatí.

„Malá“ legenda Grismold pěstuje na konci vašeho kola kytičky pro každého. Za každý zemřelý token bytosti pak roste o +1/+1 žeton.

Mezi jedenácti sorcery najdete:

  • fixaci (Farseek a Cultivate) + „tempting offer“ kouzlo Tempt with Discovery, kde nabídnete soupeřům možnost najít si zemi taky s tím, že za každého, kdo tak udělá, si najdete další.
  • možnost zahrát zemí navíc a prolíznout (Explore, Urban Evolution)
  • masovou manifestaci hrobu Ghastly Conscription (asi jediný formát, kde dá hrát)
  • Vracení Road of Return (vrací permanent z hrobu nebo commandera z command zóny do ruky)
  • proliz+proliferace
  • zabíjení Hex
  • Variaci na Overrun
  • první černé ničení očarování Mire in Misery (obětování)

Instanty přidávají:

Očarování nabízí:

  • podpůrné karty pro morphy – Secret Plans (proliz) a Trail of Mystery (fixace a posílení)
  • Bounty of the Luxa, která vám dává buď kartu, nebo tři many
  • A první „auramorph“ Gift of Doom, morpha, který se za obětování bytosti odmorfuje v auru dávající nezničitelnost a deathtouch. S Apex Altisaurem smrtící.

Mezi artefakty nalezneme pak ještě urychlení Sol Ring a Thran Dynamo, manifestovací svitek Scroll of Fate, který za tapnutí manifestuje z vaší ruky; nový přívěšek Pendant of Prosperity, se kterým si můžete s jedním protihráčem udělat malou vzájemnou party (opakovaně vždy líznout a položit zemi z ruky, záleží však na něm, kdy aktivuje), a kopírovač spouštěných schopností Strionic Resonator, ideální k všem odmorfovacím schopnostem.

Místním reprintovaným chodcem je Vraska the Unseen –  ničení a případný alternativní wincon přes Assassiny.

Země jsou směskou dvoubarevných a tříbarevných zemí, plus různých fixačních, urychlovacích a utility kusů.  Už standardně nechybí Command Tower, dále tu máme Reliquary Tower, cyklící Ash Barrens, Expanse i Wilds, nebo Temple of the False God. Máme tu ale třeba i Shrine of the Forsaken Gods, Myriad Landscape, nebo kopírovací Thespian’s Stage.

Strategie a hodnocení

Morph je obecně mezi lidmi oblíbená mechanika, zejména kvůli prvku překvapení, který ztělesňuje. Samozřejmě, můžete hádat, co za morfa soupeř právě zahrál a podle toho hrát, ale ta nejistota tam bude vždy. Co když ta 2/2, co do sebe soupeř pustí, je ve skutečnosi Sagu Mauler? Pokud k tomu přidáme fakt, že balíček má pár velmi hezkých karet morph podporující, dále způsoby, jak si karty manifestovat nebo je otáčet zpátky, máme zde velice kompaktní toolbox efektů, se kterými bude zábavné hrát. Vaše karty vám nabízejí odpověď skoro na všechno včetně hned několika efektů globálního ničení, a minimálně Kadena a Volrath jsou velmi zajímavými generály.  Balíček bude spíše reaktivní, ale zcela jistě zábavný na hraní.

Tento balíček se mi opravdu líbí, a těším se, až jej vyzkouším.

P.S. Nemálo lidí se divilo, že v tomto balíčku chybí Ixidor (coby vůbec první morph-lord) a jeho elektrická kytara.  Glenn Jones, šéfdesignér balíčků, tuto otázku zodpověděl zde.

Balíček Faceless Menace si již nyní můžete předobjednat v MysticShopu!

MYSTICKÝ INTELEKT  (Mystic Intellect)

modro-červeno-bílá (Jeskai)

Flashback je původně dokonce ještě starší mechanika než morph, i když jen o jeden blok. Původně byla představena v Odyssey bloku, a místní karty, ještě ve starém designu, měly vedle jména slušivý náhrobeček. Podobně jako hromada dalších mechanik z prvních čtrnácti let historie MTG se pak vrátil v Time Spiral bloku; a potřetí v prvním Innistradu Dark Ascension. Flashback je jednoduchý – kouzlo (instant nebo sorcery) můžete ze hřbitova zahrát znovu za jeho flashback cenu, pak je definitivně pryč a jde do exilu. Nicméně, každé kouzlo tak vlastně můžete seslat dvakrát.

Balík Mystický Intelekt se točí právě kolem tohoto – využívání kouzel víckrát, jejich kopírování, kopírování soupeřových věcí, plus odměny za sesílání karet ze hřbitova. Balík je výrazně vychýlen směrem ke kouzlům, proto zde najdeme bytostí jenom 19.

Co tedy zdejší bytosti umějí:

  • fixaci a urychlení (Burnished Hart, Scaretiller)
  • bonusy za sesílání kouzel z ruky: Guttersnipe střílí za instanty a sorcery, Pristine Angel a Pristine Skywise si hrají s odtapováním a imunitami, Talrand dělá tokeny
  • kopírovat jiné: Clever Impersonator dokonce jakýkoli permanent, Wall of Stolen Identity nejen okopíruje, ale ještě tapne a zamkne
  • River Kelpie a Thalia’s Geistcaller poskytují bonusy za zahrání kouzla ze hřbitova
  • Backdraft Hellkite udělá Past in Flames při každém útoku.
  • Pramikon znepříjemní soupeřům útočení, a free-for-all promění na kolečko
  • Elsha vám umožňuje hrát kouzla z vršku knihovny, není-li to bytost ani země, jako by měly flash, a ještě se na vrchní kartu můžete kdykoli dívat
  • Rescuer je univerzální záchranář, Sun Titan vám ho (a nejen  jeho) umí dokola vracet
  • Dockside Extortionist umí být příjemnou pomocí pro manu a fixaci
  • Crackling Drake lízne při příchodu a má sílu podle kouzel ve hřbitově
  • Zetalpa je obří, mocná, nezničitelná bestie
  • no a Gerrard vám, pokud zemře, vrátí všechny artefakty a bytosti, co jste tohle kolo odložili do hřbitova, zpátky na bojiště.

Samotný „bourák“ Sevinne pak nejde zabít zraněním, a první seslané kouzlo ze hřbitova vám v každém kole nakopíruje.

Z 13 sorcery pouze dvě nemají flashback: Runic Repetition (které zrecykluje již exilované flashback kouzlo zpěr do ruky), a Storm Herd, který vám udělá pegasy podle životů. Respektive tři: ještě Dusk//Dawn, který má aftermath a půlka tak stejně ze hřbitova zahrát jde.

Jinak tu máte, co hrdlo ráčí: Proliz (Deep Analysis), proliz se zahozením (Faithless Looting), vracení kouzel z hrobu (Mystic Retrieval) vracení permanentů z hrobu na bojiště (Sevinne’s Reclamation, zdvojená, pokud je seslaná ze hřbitova), X-ovka Devil’s Play a plošná pyroclasma na pozemní bytosti Rolling  Temblor, „wrata“ Divine Reckoning, které nechají každému jednu bytost, Ignite the Future jako reprezentant červené „use it or lose it“ mechaníky (ale pokud sešlete ze hřbitova, za exilované karty nemusíte platit cenu), a masové „zežabičkování“ na 1/1 bytosti, a hromadu 1/1 vojáčků.

Instanty nejsou pozadu, najdete jich zde patnáct. Kromě flashbacku a aftermathu se zde objevují další dvě mechaniky umoźňující hrát kouzla z hrobu: jump-start (Chemister’s Insight) a retrace (Oona’s Grace). Zejména Grace může být užitečná, dá se totiž používat pořád dokola, nikoli jen dvakrát.

Máte tu další prolizy – Fakta, Market, Think Twice, Desperate Ravings. Removaly v podobě Magmaquake, Farm, či už zmíněné proticommanderovské Leadership Vacuum, a Ray of Distortion jako Disenchant.  Kopírovací věci Cooperate či Increasing Vengeance, counterování Fervent Denial.

Čtyři očarování přinášejí dva bonusy za sesílání ze hřbitova (Secrets of the Dead a Burning Vengeance), zlevňovač + scry Jace’s Sanctum, a osvědčenou Propagandu, pardon, Ghostly Prison.

Místní chodec Ral Zarek umí tapovat a odtapovat, střílet za tři, nebo si zahrát hru s mincemi o kola navíc.

Mezi artefakty jsou urychlovací a fixační věci, zajímavý je Empowered Autogenerator, který s každou aktivací zlepšuje výkon, a Bloodthirsty Blade, kterou můžete provokovat soupeřovu bytost k útoku (jinam než na vás, pokud to jde).

Mezi zeměmi najdeme jen směsku vícebarevných zemí, různých cyklících a hledacích kusů a Command Tower. Žádné utility země, dokonce ani Reliquary Tower.

 

Strategie a hodnocení balíčku

Když byla oznámena témata balíčků, na Twitteru proběhla anketa, na který balík se lidé těší nejvíce. Flashback balíček byl druhý společně s madnessem. Když se udělala anketa znovu po odhalení všech decklistů- na který se lidé nejvíce těší, madness těsně porazil morph, a flashback se výrazně propadl. Proč?

Mohu se mýlit, ale částečně je to možná proto, že mi na pohled přijde balíček poněkud bez jasné strategie k výhře. Je zde hromada karetní výhody, různého vracení z hrobu, kopírování – ale sem tam mi přijde, že pro všechna ta kouzla a výhody vlastně nevím, k čemu se mám prolízat a jak chci vlastně vyhrát.  Ale na druhou stranu, existují hráči, kterým právě taková strategie bude vyhovovat.

Kdybych si měl ale vybrat jeden balíček, který bych z tohoto produktu oželel, bude to právě tento. Ale jak říkám, své fanoušky si zcela určitě také najde 😉

Balíček Mystic Intellect si můžete již nyní objednat v předprodeji na Mysticshop.cz!

 

Tak to bychom měli první dva balíčky, příští týden si vezmeme druhé dva…a pak už bude klepat na dveře Eldraine.

 

Honza Adam

 

 

 

Můžete zanechat komentář, nebo trackback z vaší vlastí stránky.

2 komentáře k “Commander 2019: Hrozba bez tváře a Mystický intelekt”

  1. Arezz napsal:

    Skvělý článek.
    Jen jsem tam našel jednu chybu při vysvětlování schopnosti manifest.
    Otočit se dokážou i creatury bez schopnosti morph. Stačí zaplatit jejich sesílací cenu.
    U Creatury se schopností morph si hráč může vybrat zda kartu otočí na sesílací nebo morph cenu.

    A manifested creature card may be turned face up for its mana cost.[6] A manifested noncreature card can’t be turned face up this way.

    • Honza Adam napsal:

      Díky za upřesnění, máš pravdu. Profesionální slepota, nevím, na co jsem v tu chvíli myslel…

Zanechte odpověď